آغاز حفاظت از ساختارهای خشتی جبهه شرقی «تل تخت» در پاسارگاد

ابراهیمی گفت: مرحله نخست عملیات حفاظت از ساختارهای خشتی جبهه شرقی «تل تخت» در پاسارگاد با هدف حفاظت از ساختارهای خشتی این مجموعه به انجام می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «افشین ابراهیمی»، امروز (چهارشنبه 9 تیر) از انجام مرحله نخست عملیات حفاظت از ساختارهای خشتی جبهه شرقی «تل تخت» در پاسارگاد خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: این اقدام با هدف حفاظت از ساختارهای خشتی این مجموعه به انجام می رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: «تل تخت» در شمال میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفته و دارای ساختارهای معماری از دوران هخامنشی تا دوران اسلامی است و ارزش تاریخی بالایی دارد.

وی اضافه کرد: از سال 40 در جبهه شرقی «تل تخت» کاوش هایی انجام شده اما عوامل جوی و محیطی این منطقه را متحمل فرسایش زیادی کرده است.

ابراهیمی تاکید کرد: خشت‌های نمایان بر اثر بارندگی شکسته شده اند و مصالح به ‌واسطه عدم کنترل پوشش گیاهی هرز و تجمع آبهای سرگردان در فضاهای حفاری در ضلع شرقی آسیب دیده اند و عملیات حفاظت با هدف رسیدگی به این وضعیت آغاز شده است.

وی ادامه داد: در گام نخست، شرایط موجود سامان دهی می شود عملیات آبر‌سانی بر فراز جبهه شرقی انجام شده است و سپس خاک‌ های دپو شده مربوط به زمان حفاری مورد سامان دهی قرار گرفته اند  پس از حذف کلوخه‌ ها برای تهیه کاه ‌گل مرغوب به مصرف خواهند رسید.

ابراهیمی با اشاره به انجام سایر اقدامات در این سایت تاریخی بیان کرد: علاوه بر اجرای اندود کاه‌ گل بر سطح تمام بقایای معماری خشتی، حذف پوشش گیاهی هرز، حذف آثار و شواهد حضور و لانه‌ سازی جانوران، شیب بندی سطوح و احداث مسیرهای سطحی و اضطراری دفع آب و ... نیز به انجام می رسد.

کد خبر 1071677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha