معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد/رشد اقتصادی سال آینده حداقل ۵ درصد مثبت است

فاطمی امین با بیان اینکه برخی کالا‌ها مانند نان باید قیمت تثبیتی داشته باشند و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اما اگر بخواهیم یارانه‌ای بدهیم باید به حلقه‌های آخر نزدیک باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید رضا فاطمی امین، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (چهارشنبه ۹ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اولویت های اقتصادی دولت سیزدهم با تاکید بر لزوم هماهنگی‌های اقتصادی گفت: مسائل جامعه، به هم پیچیده و گره خورده است بنابراین برای هماهنگی باید راه حل همه را یکجا پیدا کنیم و اجرای آن هم زمان بر است.

 


وی با اشاره به اینکه عوامل اجرایی هم باید هماهنگ باشند، گفت: تقریباً نیمی از ظرفیت کارخانه‌های آرد ایران تعطیل است؛ حدود ۷۰ کارخانه آرد داریم؛ در شمال بیش از ۱۲۰ میلیون تن غله تولید می‌شود و اضافه بر آن هم ۶۰ میلیون تن می‌تواند تولید شود، اما بازار فروش ندارد و این در حالی است که عراق و افغانستان وارد کننده گندم و آرد هستند و خودمان هم تا حدی وارد می‌کنیم و همه این‌ها یعنی هماهنگی وجود ندارد تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود. اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود اشتغال هم ایجاد می‌شود.

 


این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برخی کالا‌ها مانند نان باید قیمت تثبیتی داشته باشند و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اما اگر بخواهیم یارانه‌ای بدهیم باید به حلقه‌های آخر نزدیک باشد. علاوه بر اینکه مصرف کننده باید مورد توجه باشد به سرمایه گذاری‌ها و سودآوری تولید هم باید توجه شود. تا زمانی که اقتصاد به ثبات نرسد گاهی اوقات سیاستگذاران ناچار می‌شوند مداخله کنند؛ از این ناچاری باید بیرون بیاییم و ساز و کار‌ها را اصلاح کنیم.

 


وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات داریم، گفت: در برخی سال‌ها تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم، اما چون پایدار نبوده با شوک هایی، متوقف شده است. ۱۵ کشور همسایه ما حدود هزار میلیارد دلار واردات دارند این در حالی است که ما حدود ۲۰ میلیارد دلار صادر می‌کنیم. روسیه ۴۰ میلیارد دلار فقط مواد غذایی وارد می‌کند. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و هماهنگی داشته باشیم.

 

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برآوردم این است که رشد اقتصادی سال آینده حداقل 5 درصد مثبت خواهد شد و به تدریج از اواخر امسال گشایش هایی را شاهد خواهیم بود و سال 1402 می تواند نقطه عطف باشد به اهمیت هماهنگی میان دولت و فعالان اقتصادی اشاره کرد و افزود: اینکه میان وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و وزارت صمت هماهنگی باشد حداقل است و باید علاوه بر این ها میان دولت و فعالان اقتصادی هم هماهنگی باشد.

 


وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 80 درصد مسائل بنگاه های اقتصادی، تامین اجتماعی، مالیات و سرمایه در گردش است که باید حل شود، گفت: اگر کار ویژه ای در یکپارچه سازی داده ها رخ دهد، بسیار سریع می توانیم نتیجه بگیریم. مشکل ما حکمرانی داده است یعنی مشخص نکردیم که چه کسی باید داده ها را تولید کند و تحت چه شرایطی باید در اختیار دیگران قرار دهد.

 


این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه خوشبختانه زیرساخت ها فراهم شده و فقط اراده و اقتدار لازم است و شاید تا اواخر امسال بتوان این نوید را داد که بسیاری از این سامانه ها، یکپارچه شود، ادامه داد:  حدود 70 تا 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. 38 درصد اقتصاد کشورمان غیر رسمی است در حالی که همه این ها قابل پیشگیری است.

 

فاطمی امین با اشاره به اینکه در 10 پرونده مالیاتی به اندازه همه مالیات کارکنان دولت، فرار مالیاتی وجود دارد، افزود: از 12 تا 25 میلیارد دلار برآورد قاچاق کشور است. باید از روش تامین مالی زنجیره ای استفاده کنیم. ظرفیت های خوبی داریم اما موانعی هم داریم که در طول دو سال قابل برداشته شدن هستند.

 

کد خبر 1071794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha