هرفروند پهباد کشاورزی سه شغل پایدار ایجاد می کند/تامین قطعات مهمترین چالش تولید پهباد کشاورزی

شریفیان گفت: برای ایجاد هر یک شغل پایدار در حوزه کشاورزی حدود دو میلیارد تومان هزینه لازم داریم در حالیکه با استفاده از یک پهباد حدود ۳۰۰ میلیون تومانی در بخش کشاورزی، برای سه نفر شغل ایجاد می شود؛ یعنی ۲۰ برابر اشتغال به روش پهبادی ارزان تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازساری، آئین تحویل پهباد کشاورزی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مازندران امروز(10تیر) با حضور « احمد خانی» مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد کشور، «هادی شریفیان» مدیر عامل شرکت پرواز یاران سیرنگ و راهبر شغلی پهباد کشاورزی کمیته امداد و حجت الاسلام «بشیر عالیشاه» مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مازندران برگزار شد.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل  گفتگوی تفصیلی با «هادی شریفیان» راهبر شغلی پهباد کشاورزی کمیته امداد درخصوص چرایی و چگونگی استفاده از پهباد کشاورزی در حوزه مددجویی است:

 

*ابتدا از اینکه لطف کردید و فرصت دادید تا گفتگویی داشته باشیم، تشکر می‌کنم.  سوال نخست من این است در مازندران چه تعداد پهباد کشاورزی داریم؟ و چه میزان در راندمان کشاورزی موثر هستند؟

در مازندران حدود 50 فروند پهباد کشاورزی داریم که مشغول به کار هستند. در بهره وری محصول ودر مصرف نهادها موثر هستند. به طور مثال برای سم پاشی و یا کود پاشی یک هکتار از مزارع در روش های سنتی حدود 400 لیتر آب لازم است و در روش پهبادی این میزان حدود 9 لیتر تقلیل پیدا می کند.

 

مصرف سم و کود هم به میزان 30 تا 50 درصد کاهش می‌یابد. و از نظر افزایش بازدهی محصول حداکثر 30 درصد هم باعث افزایش تولید می شود اگر یک هکتار شالیزار دو تن محصول بدهد با این روش حدود 2تن و 400 می رسد. با توجه به سرعت بالا با روش پهبادی در 7 دقیقه یک هکتار زمین شالیزاری تیمار می شود.

 

* آیا روش پهباد فقط در دشت‌ها و شالیزاری مسطح قابل استفاده است یا در سطوح پلکانی هم کاربرد دارد؟

پهبادها سامانه‌ای به عنوان شیب سنج دارند اگر این سامانه بر روی پهباد نصب شود در تمام سطوح کشاورزی کاربرد دارند. یکی از دلایلی که آبیاری و سم پاشی از طریق پهباد موثر است اینکه این سیستم کشاورزی مجهز به «جی پی اس»GPS و موقعیت یاب جهانی هستند وقتی که سم پاشی انجام می شود خلبان هیچ کاره است و فقط نقشه زمین به پهباد داده می شود و طبق لاین ها و خطوط کارش را انجام می دهد و هیچگونه دوباره کاری و یا نادیده گرفته شده نداریم.

 

پهباد در هر ارتفاعی قرار گیرد به دلیل سامانه جی پی اس کد را نگه می‌دارد برای درختان هم قابل استفاده است. در عین حال که آفت درختان مثل شته و غیره در باغات مازندران وجود دارد سال گذشته از این روش استفاده شد و نتیجه خوبی گرفته شد. همچنین برای مقابله با کرم ساقه خوار هم پنج سال است که از این روش استفاده می شود.

 

برای محصولات دیگر مانند تمشک، صیفی جات، کلزا، گندم و جو مورد استفاده قرار گرفته و به صورت عملیاتی در ده ها هزار اراضی باغی و کشاورزی کاربرد داشته و نتیجه صد درصدی داده است.

 

*در کشاورزی و باغداری با روش سنتی وقتی کودی تهیه می شود به صورت محلول در آب حل  و بعد سم پاشی می‌شود. این روش سم پاشی در پهباد چگونه است؟

هدف ما از سم پاشی رساندن سم به گیاه است و اینکه چرا با آب حل می شود اینکه مقداری آب نیاز است تا مواد موثر در سموم بتواند با هم واکنش شیمیایی انجام دهد و خاصیت آفت کشی داشته باشند. بخش زیادی از آب به این دلیل است که نیازمند حامل هستیم تا سم را حمل و بتواند در 10 هزار متر مربع پخش کند.

 

آن قسمتی از آب که برای حل کردن و واکنش شیمیایی نیاز دارد در پهباد هم داریم مثلا در روش سنتی اگر در هر هکتار یک لیتر سم استفاده کنیم یک لیتر را به 700 سی‌سی رسانده و 9 لیتر هم آب اضافه می کنیم.که بخشی از این میزان آب نقش حل کننده‌ای و بخش دیگر نقش حامل دارد. به این دلیل است که مصرف سم را کاهش می دهیم.

 

وقتی کشاورزان سنتی بخواهند در سم پاشی آب استفاده کنند از آب مقطر که استفاده نمی کنند آب های موجود در این قلیالی هستند.هرچه آب بیشتری استفاده کنیم نمک بیشتری استفاده کرده ایم که رسوب آن کاملا محسوس است.به این ترتیب با روش پهباد خاصیت سم را حفظ می کنیم.

 

اصولا تمامی روش های نوین در تمامی عرصه هاارزش افزوده فراوانی دارند که پهباد هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی یک پهباد وارد مزرعه می شود علاوه بر اینکه 98 درصد مصرف آب را کم می کند 30 درصد مصرف سم کم می شود زمان را 40 برابر سریع تر می شود از آن طرف باعث می شود تخریب محصول کم شود زیرا ادوات کشاورزی وارد مزرعه نمی شود.

 

طبق امار جهاد کشاورزی حدود 10 درصد از محصولات کشاورزی زیر ادوات کشاورزی له شده و از بین می رود.

 

ما 82 تا85 تن تولید محصولات زراعی و باغی داریم 10 درصد را اگر ملاک قرار دهیم می شود 8 و نیم میلیون تن  که دور ریز می شود اگر این میزان را به ریال تبدیل کنیم هزاران میلیارد تومان می شود که پهباد می تواند مانع از این اتلاف سرمایه ملی شود.

 

*بفرمایید استفاده از پهبادکشاورزی چه تائیری روی استفاده از نیروی انسانی در بخش کشاورزی دارد؟ آیادپهباد همانند سایر ربات ها جای نیروی انسانی را می گیرد؟

ماهیت کار با پهباد است که اشتغال پایدار تولید می کند و با هر فروند سه شغل پایدار ایجاد می شود.ویک شغل غیر مستقیم هم ایجاد می شود که گیاه پزشک است و برای چند گروه کاربرد دارد.

 

برای ایجاد هر یک شغل پایدار در حوزه کشاورزی حدود دو میلیارد تومان هزینه لازم دارد در حالیکه یک پهباد حدود 300 میلیون تومان قیمت دارد برای سه نفر شغل ایجاد می شود که برای هر فرد سرانه 100 میلیون تومانی است یعنی 20 برابر اشتغال به روش پهبادی ارزان تر است.

 

درآمد این شغل در روش پهبادی یک تیم می تواند 100 میلیون تومان درآمد داشته باشند . در حال حاضر هکتاری 400 هزار تومان از کشاورزی می گیرند که کشاورز این هزینه را با آرامش خیال پرداخت می کند.

بسیاری از افراد که در این حوزه وارد شدند تیم را گسترش داده و تعداد پرنده‌هایشان را افزایش دادند.

 

استان مازندران ظرفیت بالایی دارد و مسئولان استان باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند و امیدواریم 50 فروند پهباد موجود در مازندران به 500 فروند تبدیل شود.

 

* بازار فروش شما جوابگوی مشتریان است یا خیر؟

ما همیشه از میزان تقاضای بازار عقب هستیم . مشتریانی هستند که قصد خرید دارند به دلیل نبود پهباد بایک تاخیر 20 روزه برای دریافت مواجه می شوند. سرانجام پهباد کشاوررزی در یک مهلت 20 روزه به مشتریان تحویل داده می شود. امیدواریم با کمک مسئولان دولتی تولید پهباد را گسترش دهیم.

 

یکی از بزرگترین معضلات ما تامین قطعات و تولید در داخل کشور است با توجه به اینکه در داخل تولید می شوند و مونتاژ صورت می گیرد یکی از چالش های ما تامین قطعات است علاوه بر تحریم های صورت گرفته مشکل بزرگتر ما این است که چگونه از گمرکات ترخیص شوند. این موضوعی است که مسئولان ما باید مورد توجه داشته باشند.

 

کد خبر 1071868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha