بازدید معاون هنری وزیر ارشاد از هنرستان میرک تبریز

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی از هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدمجتبی حسینی» امروز به همراه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارتخانه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از بخشهای مختلف هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز بازدید کرده و از نزدیک در جریان فعالیتهای این هنرستان قرار گرفتند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این بازدید کیفی گرایی در جذب و برنامه ریزی برای آموزش هنرجویان را از عوامل اصلی تعالی هنرستان و تربیت هنرمندان توانمند عنوان کرد.
یادآور می شود؛ امیر روح الله مشهور به میرک، نقاش هروی الاصل بود،که در خدمت «مولانا ولی ا...»کار تحریر و تذهیب را شروع کرد .در همین هنگام توجه وی به نقاشی جلب شد و در این هنر به درجه استادی رسید. میرک معلم کمال الدین بهزاد بوده و در سال 885 هجری در تبریز در گذشت. در سال1297 هجری شمسی اولین مدرسه هنر با نام مدرسه صنایع مستظرفه در تبریز دایر گردید.(تقریبا 7 سال پس از شروع به کار مدرسه صنایع مستظرفه در تهران) این مدرسه به وسیله وزارت معارف وقت و به منظور آموزش و ترویج هنر نقاشی و تعلیم هنر های ظریف در دوره مشروطیت دایر گردید. ریاست این مدرسه به عهده میر مصور از نقاشان معروف آذربایجان بوده، که در سال 25-1324 به نام "اینجه صنعت لر "یا هنرستان هنر های ظریف تغییر نام داده و از استادان نامی آن گریگور و اهرمیان، علی اکبر یاسمی و... را می توان نام برد.
مکان هنرستان علاوه بر اینکه محل تحصیل هنر جویان بود به عنوان نمایشگاه نقاشی و نیز محل اداره صنایع مستظرفه آذربایجان نیز به حساب می آمده است.
هنر ستان هنرهای زیبای تبریز با نام میرک بصورت رسمی در آبان ماه سال 1336 فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز زیر نظر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و آموزش و پرورش ناحیه سه تبریز در امر آموزش و هنر و پرورش استعداد های هنری پیشرو است.
در طول یک قرن فعالیت هنرستان، هنرمندان صاحب نامی پرورش یافته و به جامعه هنری شهر و کشورمان خدمات ارزنده ارائه داده اند. چنانکه نام و شهرت هنرستان میرک نه تنها در ایران بلکه به واسطه حضور و فعالیت هنر آموختگان آن از اعتبار خاصی در نقاط مختلف دنیا برخوردار است.

کد خبر 1071921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha