مسجد «جزایری» از مساجد قديمی در محله‏ بازار

مسجد «جزایری» در انتهای بازار عباس آباد تهران در سال ۱۳۳۵ بر اساس نقشه مهندس لرزاده بنا شده است. واقف این خانه، نظر مساعدي هم به امور ديني و مذهبي و مسائل آموزشي داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در محله بازار و انتهای بازار عباس آباد، مسجد حاج ابراهیم تاجر اصفهانی قرار دارد. از آنجا که نسبت برخی از ائمه جماعت این مسجد مانند مرحوم آیت الله سید نصراله جزایری، سید محسن جزایری، سید صدرالدین جزایری، سید محمد علی جزایری به جزایری می رسد، این مسجد به این نام شهرت یافته است.

 

 

 

 

این مسجد در سال ۱۳۳۵ شمسی براساس نقشه مهندس لرزاده، تجدید بنا شد و در حال حاضر دارای یک شبستان با مساحت ۱۷۵ متر مربع، بالکنی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و یک آبدارخانه و انبار کوچکی در حدود سه متر مربع است.

این مسجد از مساجد قديم تهران و بازار واقع در محله‏ بازار و انتهاي بازار عباس ‏آباد در بيرون از بازارچه‏ حاج قاسم و در ابتداي کوچه‏ مزيني است. از باني آن اطلاعات چنداني در دست نيست و همين اندازه مي‏ دانيم که فرزند آقا محمدجعفر و اصلا اصفهاني بود که در تهران سکونت داشت و به تجارت تنباکو مي ‏پرداخته است.

 

 

 

 

وقف‏نامه‏ مسجد بر پارچه ‏اي به ابعاد 41 ضربدر 78 سانتي‏متر مربع است که در 30 سطر و به خط شکسته نستعليق و آيات آن به خط نسخ نگارش شده است و در بايگاني مرکزي سازمان اوقاف و امور خيريه نگه‏داري مي ‏شود.


بر اساس مندرجات وقف‏نامه، توليت مسجد مادام‏العمر با خود واقف است و پس از او به فرزندان پسر از پسر و يا پسر از دختر مي‏ رسد که پسر از پسر براي امر توليت مقدم است. در صورتي که در ميان فرزندان کسي نباشد توليت بر عهده‏ عالم شهر است که در صورت تعدد علما، يک نفر از ميان آنان،بايد براي امور متولي‏ گري اين مکان به قيد قرعه انتخاب شود. از شروطي که واقف براي متوليان بعد از خودش قرار داد، آن است که متوليان موظف مي‏ شدند جمع و خرج يک ساله‏ مسجد را به اطلاع امام جماعت آن و برخي از بزرگان محل برسانند. امام جماعت نيز نمي‏ بايست بيش از اندازه غيبت داشته باشد و در صورت تکرار غيبت، از سوي خود نايبي قرار دهد.

 

 

 

 

 

بر اساس نظر واقف، درآمد پنج باب مغازه که بر مسجد وقف شده است، پس از کسر عشر منافع حق توليت و هزينه‏ تعميرات و تغييرات، مي‏ بايست صرف تعمير مسجد نماید و در صورتي که از محل درآمد مبلغي باقي ماند، به ترتيب صرف استخدام خادم براي مسجد، خريد چراغ و فانوس براي روشنايي آن و خريد بوريا و جز آن گردد. اگر هم مسجد هيچ‏گونه مخارجي نداشت مبلغ را پس ‏انداز و در سال‏ هاي بعد خرج کنند.

 

 

 

 

 

واقف، نظر مساعدي هم به امور ديني و مذهبي و مسائل آموزشي دارد؛ زيرا در وقف‏نامه چنين متذکر مي‏ شود که اگر منافع و درآمدي از موقوفات، زياد آمد آن را صرف منبر و ترويج مسائل ديني و تعليم قرآن و ذکر مصايب اهل‏ بيت (ع) کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1071971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha