جبران کمبود سرانه فراغتی در تیران با ظرفیت کانون های مساجد

کمبود امکانات و سرانه فراغتی یکی از مهمترین دغدغه های جوانان و نوجوانان تیران و کرون است که فعالیت کانون های مساجد بخشی از این نیاز را تامین کرده است.

خبرگزاری شبستان، اصفهان: تیران و کرون با بیش از 72 هزار نفر جمعیت، بیش از 16 هزار نفر آن جوان و بیش از 10 هزار نفر نوجوان هستند که بر اساس آمارهای دیگر، پنج هزار نفر از این جمعیت نیز کودک زیر هفت سال هستند.

بررسی آمارها نشان می دهند که بخش قابل توجهی از جمعیت این منطقه جوان و نوجوان بوده که نیروی مولد به شمار می آیند و برنامه ریزی برای ساماندهی، پیشرفت و رشد آنان فرصت های خوبی را برای اعتلای منطقه کشور خواهد داشت.

 

تامین نیازهای آموزشی با احداث مدارس و توسعه بخش خصوصی در حوزه آموزش مهارتی و توانمندسازی محقق می شود ولی در کنار آن تامین زیرساخت برای اوقات فراغت به منظور رشد شخصیتی، تامین انرژی و تفریح سالم از ضرورت خاصی برخوردار است.

*اقبال عمومی از کانون های مساجد

 

نظرسنجی که از جوانان و نوجوانان این شهرستان شده، آنان از کمبود امکانات تفریحی، نشاط آور و آموزش مهارتی تخصصی گلایه مند بوده و در بخش بانوان فقدان مرکزی برای این قشر جز دغدغه های خاص قرار گرفته است.

در این نظرسنجی جوانان و نوجوانان تیران و کرون بهره گیری از ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری را جز اولویت ها و فرصت های فراغتی خود قلمداد کرده اند و فضاهای کتابخانه ای نیز جز یکی دیگر از برنامه های آنان در این حوزه بوده است.

 

*بازدهی و عملکرد کانون های مساجد روستایی و شهری

 

تاسیس 54 کانون فرهنگی و هنری در مساجد این شهرستان که بخش زیادی از آن نیز در روستاها مستقر شده، مایه امید و خدمت شایسته برای مردم بوده است.

 

گرچه تعدادی از این کانون های فرهنگی و هنری تعطیل و یا راکد هستند اما مراکز فعال، جنبش و تحرک خاصی را ایجاد کرده و مفتخر به رتبه نیز بوده اند.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون از کانون های فرهنگی و هنری مساجد روستایی به عنوان تنها مرکز فرهنگی روستا یاد کرد و اظهارداشت: در روستاها تامین نیاز فرهنگی با استفاده کانون های مساجد ارائه می شود که کانون های فعال به نقطه امیدی برای مردم خود رسیده اند.

«اقبال صالحی» با بیان اینکه فعالیت های متنوع و جذاب کانون ها فرصت خوبی برای اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان است، خاطرنشان کرد: فعالیت کتابخانه ای، نمایش، سرود، فعالیت های ورزشی‏‌، فعالیت های قرآنی و مذهبی، اردویی و گرامیداشت مناسب ها از جمله اقدامات این مراکز است.

وی حمایت از این فعالیت ها توسط مسئولان محلی را فرصت سازی برای غنی سازی اوقات فراغت برشمرد و یادآورشد: باید زمینه های پیشرفت کار این مراکز فراهم شود.

 

 *ضرورت حمایت شهرداری و دهیاری ها از کانون های مساجد

 

یکی از ظرفیت های مناسب مردمی و غیردولتی، همین کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند که توسط جوانان مدیریت و فعالیت های آن متناسب با نیاز و شرایط روز است.

 

حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی پاسخگوی نیازهای این مراکز نبوده و همواره مشارکت خیرین کارگشا بوده است اما در این میان سهم کانون های مساجد از بودجه شهری و روستایی باید بررسی شود که چه مقدار از بودجه فرهنگی شهر و روستا به این مراکز اختصاص می یابد.

 

فرماندار تیران و کرون با اشاره به ضرورت و اهمیت کار فرهنگی برای جامعه، گفت: دغدغه های جوانان و نوجوانان مورد توجه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گیرد.

 

«مجید حججی» نیازهای فرهنگی و تربیتی را برای جامعه مورد توجه خواند و تصریح کرد: نباید نگاه مسولان شهری و روستایی تنها متوجه فعالیت های عمرانی و ساختمانی باشد.

 

وی اضافه کرد: کمک رفع دغدغه های تفریحی و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان لازم است.

*نقش و کارآمدی کانون های مساجد از نگاه بچه های مسجد

 

بررسی میدانی و بازدید از مناطقی که کانون های فرهنگی و هنری در آن فعال است، نشان داده که نگاه خوب و مناسبی نسبت به کانون های مساجد برای جوانان و نوجوانان آن محله وجود داشته است.

 

کانون فرهنگی و هنری روستایی عزیزآباد، کانون های فعال امام حسن مجتبی(ع)، غدیر و آیت الله مظاهری تیران و کانون فرهنگی و هنری در روستاهای بخش کرون و در روستاهای آپونه و قلعه موسی خان نقطه عطفی برای مردم آن مناطق بوده اند.

 

«فاطمه شهیدی» یکی از اعضا کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد با اشاره به کمبود امکانات در روستای آن ها گفت: این کانون فرهنگی و هنری در ایجاد فرصت های فراغتی و برنامه های ورزشی و فرهنگی نقش داشته است.

در شهر تیران نیز اعضای کانون های مساجد وجود این مراکز را غنیمت شمرده و نقش این مراکز برای اوقات فراغت را موثر و با جذابیت خاص می دانند.

 

«علی دادخواه» یکی از اعضای کانون های مساجد شهری تیران، با اشاره به اینکه تنوع برنامه ها موجب جذب به این مراکز شده، خاطرنشان کرد: فعالیت کانون ها در طول سال بوده و مخصوص تابستان نیست و همین موضوع بر تداوم عضویت و جذب اعضا جدید شده است.

 

کد خبر 1072004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha