کاهش چشمگیر اعتبارات قرآنی/ ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به منشور توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص یافت

سرابی با انتقاد از افت چشمگیر بودجه های قرآنی از تخصیص ۲۵ میلیارد تومانی اعتبار به منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در حال حاضر و در عرصه سخت روزگار که در موقعیت های مختلف، مشکلات روی آور شده؛ بهترین راه حل جهت برون رفت از این مشکلات و موفقیت در کارها، حشر و نشر با قرآن کریم است ولی این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند بنابراین انتظار می رود دولت آینده در همه امورات کشور چه در سیاست و فرهنگ و چه در اقتصاد و مباحث اجتماعی قرآن را سرلوحه همه امور قرار دهد، چراکه اگر دستورات قرآنی در جامعه ساری و جاری شود بسیاری از ناهنجاریها و مشکلات جامعه حل و فصل می شود. لذا در این خصوص با «سید علی سرابی»،قائم مقام شورای عالی قرآن گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

 

شما به عنوان عضوی از جامعه قرآنی چه مطالبه و خواسته هایی از دولت جدید دارید؟

جامعه قرآنی یک قشر فرهنگی و مذهبی است. طبعا اهداف و خواسته های آنها هم در راستای اهداف نظام اسلامی قرار دارد. نظام اسلامی با شعار نهادینه سازی و حاکم کردن ارزش های اسلامی و قرآنی وانسانی شکل گرفته است لذا اهداف جامعه قرآنی به عنوان یکی از رویش های انقلاب اسلامی همان اهداف عالیه نظام اسلاطبیعی است که برای رسیدن به این اهداف بایستی نظام اسلامی هم سرمایه گذاری مادی و هم معنوی داشته باشد. اینکه شعارمان این باشد که بایستی ارزش های اسلامی، انسانی و قرآنی در جامعه نهادینه شود و تبدیل به بنیان های تمدنی شود،به تنهایی کافی نیست، بلکه برای تحقق این اهداف هم بایستی سرمایه گذاری های مادی و اقتصادی لازم صورت گیرد و همچنین سیاست گذاری وقانون گذاری که ضامن تحقق این اهداف باشد،انجام پذیرد .

 

در سال های گذشته در این ارتباط فراز و فرودهایی را شاهد بودیم. در مقاطعی، دولت های مستقر اهتمام شان برای رسیدن به این اهداف بیشتر بود؛ در همین راستا سرمایه گذاری هایی صورت گرفت و در سیاست گذاری ها و قانون گذاری ها سعی کردند برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند؛ مثلا در دهه 80 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و انجمن خادمان قرآن در اوایل دهه 90 تاسیس شد که اینها به نوعی در راستای نهادسازی و نهادینه سازی اهداف توسعه فرهنگ قرآنی و اهداف نظام اسلامی بود؛ ضمن اینکه باز هم در دهه 80 معاونتی مستقل با عنوان معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد راه اندازی شد که به نوعی زیرساخت های مناسبی برای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه به شمار می رفت کما اینکه با تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تشکیل کمیسیون های تخصصی در سه وزارتخانه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات ساختارهای خوبی برای تحقق توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت، این در حالی است که متاسفانه بعدها پشتیبانی های لازم از این ساختارها به عمل نیامد.

 

در اواخردهه 80 یک مصوبه خوب مبنی بر تخصیص یک بودجه ثابت برای توسعه فرهنگ قرآنی داشتیم که ابتدا نیم درصد از بودجه های دستگاه های اجرایی را شامل می شد، سپس تبدیل به یک رقم ثابتی شد ،امادر سال های بعد هم به مرور این رقم ثابت تخصیص قابل توجه ای پیدا نکرد ،پس یکی ازانتظارات جامعه قرآنی از دولت جدید ،پیشنهادارقام منطقی برای تحقق منشورتوسعه فرهنگ قرانی وتخصیص مناسب این ردیف بودجه وهمچنین،حمایت بخش های مختلف به ویژه بخش های فرهنگی دولت از توسعه فرهنگ قرآنی است. حال چه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها و چه در تخصیص اعتبارات لازم برای این بخش.

 

بطورمثال با توجه به اینکه ساخت و تولید فیلم ها و سریال های قرآنی نقش مهمی در ترویج ارزش های الهی و قرآنی در جامعه دارند لذا انتظار ما حمایت و پشتیبانی مالی دولت از این حوزه است، چون ساخت این فیلم ها هزینه های زیادی می طلبد و سریال حضرت موسی (ع) که بیش از یک دهه است که مطرح شده ولی هنوز به مرحله نهایی نرسیده به دلیل همین مشکل تامین اعتبار و هزینه های جانبی آن است؛ بنابراین ما در این بخش وهمینطورتولیدفیلم های کوتاه قابل انتشاردرفضای مجازی ورسانه ای نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستیم.

 

این در حالی است که دولت ها در عرصه های دیگر مثل ورزش ،سرمایه گذاری های خوبی می کنند لذا توقع جامعه قرآنی از نظام اسلامی و حکمرانان اسلامی این است که برای توسعه ارزش های اسلامی و قرآنی اهتمام بیشتری داشته باشند. پیشنهاد قوانین و ضوابط حمایت کننده ازفعالیت های قرآنی، بایستی به صورت طرح به مجلس برده شود و یا قوانین پایین دستی که توسط هیئت دولت انجام می شود، اینها موارد مورد نیازی هستند که زیرساخت های فرهنگی و قرآنی را تقویت می کنند و از جمله مطالبات جامعه قرآنی ما محسوب می شود.

 

 

 

 

جامعه قرآنی در حوزه تخصیص اعتبار با چه مشکلاتی روبرو است؟

بودجه و اعتبارات پشتیبان فعالیت های قرآنی دو صورت است؛ یک سری بودجه و اعتباراتی که به دستگاه ها به صورت برنامه ای و روتین درقالب قانون بودجه سالانه تخصیص می یابد، مثلابرای برگزاری مسابقات بین المللی و نمایشگاه قرآن ...ودیگری بودجه های عمومی و کلی است که با عنوان اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در اختیار صندوق توسعه فرهنگی قرآنی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقراست، قرار می گیرد. متاسفانه در 9-10 سال اخیر این بودجه ها کاهش یافته است، البته بخشی ازاین محدودیت هابه دلیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی طبیعی است. بخشی هم می تواند به دلیل کم توجهی باشد چه در بدنه دولت که پیشنهاددهنده بودجه ها است و چه در مجلس،که لازمست این فضاتغییرکند و بودجه متناسب، در قانون بودجه به تصویب برسانند.

 


متاسفانه ما شاهد افت چشمگیر بودجه های قرآنی هستیم چه در بودجه های اختصاصی دستگاه ها و چه در بودجه های کمکی که به شورای توسعه قرآنی اختصاص می یابد. از اوایل دهه 90 بیش از 50 درصد کاهش بودجه داشتیم که این کاهش آسیب جدی ای به فعالیت های قرآنی وارد کرده است به گونه ای که بسیاری از فعالان و موسسات قرآنی که در دهه 80 تاسیس شده بودند در 7-8 سال اخیر به تعطیلی کشیده شدند؛ واین به دلیل عدم توانایی مردم در تامین هزینه های مربوط به برنامه های قرآنی و البته هم به دلیل کاهش بودجه های حمایتی و کمک های دولت این مسایل ایجاد شده است.
 

امسال چه میزان اعتبار به منشور توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص یافته است؟

امسال 25 میلیارد تومان اعتبار به منشور توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص یافته است؛ ضمن اینکه مستحضرید حتی 50 درصد این اعتبار هم تخصیص نمی یابد لذا امیدواریم با نگاه مثبتی که دولت جدید دارد این کاهش ها جبران شود و اعتبار قابل توجه ای به این حوزه تخصیص یابد.

 

 

کد خبر 1072269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha