بررسی تفسیری، ادبی و لغوی ترجمه آیات ۴۷ تا ۵۲ سوره مبارکه الحاقه در برنامه "کارگاه ترجمه"

برنامه "کارگاه ترجمه" با هدف بررسی تفسیری، ادبی ، لغوی و مقایسه ترجمه آیات قرآن کریم روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته از رادیو قرآن پخش می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، برنامه "کارگاه ترجمه" با هدف بررسی تفسیری، ادبی و لغوی و مقایسه ترجمه آیات قرآن کریم و ارائه ترجمه ای دقیق تر و متفاوت تر به روی آنتن رادیو قرآن می رود .


کارشناسان کارگاه ترجمه می‌کوشند با دقت در نکات موجود در ترجمه و تفسیر آیات به ترجمه‌ای شفاف از این آیات دست یابند و آن را به مخاطبان خود پیشنهاد کنند.
بر اساس این گزارش ، در برنامه روز شنبه ۱۲ تیر ماه به بررسی آیات ۴۷ تا ۴۹ سوره مبارکه الحاقه پرداخته خواهد شد و کارشناسان کارگاه ترجمه در این قسمت از برنامه برای رسیدن به ترجمه ی دقیق تر و شفاف تراز آیات مورد بحث به این پرسش ها پاسخ می دهند :

۱. در آیه ۴۷ معنای دقیق حاجزین چیست و اشاره به منع از چه حقیقتی دارد؟


۲. ضمیر" ه" در "عنه" در آیه ۴۷ به چه چیزی بازمی گردد؟ عذاب؟ پیامبر؟ وحی؟


۳. مفهوم "تذکره" در زبان فارسی چه جایگزینی دارد؟


۴. ترجمه دقیق واژه "مکذبین" چیست و چگونه می توان آن را اسم فاعلی ترجمه کرد؟


و در برنامه روز یکشنبه ۱۳ تیرماه برنامه "کارگاه ترجمه" آیات ۵۰ تا ۵۲ سوره مبارکه الحاقه را مورد بررسی تفسیری ، ادبی و لغوی قرار خواهد داد و کارشناسان برنامه به منظور رسیدن به ترجمه ای دقیق به پرسش های زیر پاسخ می دهند:


۱. مفهوم دقیق " حق الیقین" چیست؟ آیا این ترکیب باید به همین شکل و اسلوب ترجمه شود یا ممکن است در زبان عربی به گونه های دیگری نیز قابل ترجمه باشد.
۲. حق در این عبارات به چه معناست؟ آیا به معنای حقیقت است یا واقعیت و یا اساساً معنای دیگری دارد؟


۳. "ب" در "باسم ربک" چه معنای حرفی ای دارد؟ استعانت یا سببیت و با هرکدام چگونه ترجمه می شود؟


۴. "عظیم" صفت اسم است یا خود رب ؟ و باید چگونه ترجمه شود؟

این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی رادیو قرآن به تهیه کنندگی مونا توسلی ، کارشناسی کارشناسان حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی( دکتری عرفان اسلامی
)،حجت الاسلام و المسلمین سید علی کشفی (سطح سه حوزه ) و سمیرا قنبری و گویندگی حسین محمدرضایی است که روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته ساعت ۲۱ به روی آنتن رادیو قرآن می رود.

 

کد خبر 1072310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha