اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در مشهد برگزار می شود

نصرپور با بیان اینکه در بستر شبکه ای تخصصی باید به مباحث و رویکردهای فرهنگی، معنوی، معرفتی و اعتقادی مرتبط با زیارت پرداخته شود، گفت: آیین اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محسن نصرپور» امروز شنبه (12 تیر) در نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت که در صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد؛ با اشاره به مورد تهاجم قرار گرفتن فرهنگ، اخلاق، معیار های دینی و مذهبی و مولفه های ارزشمند فقه و فرهنگ شیعی از جمله اعتقادات و باورهای شیعی، آرمان ها، اهداف، حیات و بالندگی انقلاب شکوهمند اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب توسط دین ستیزان؛ گفت: از طرفی هیچگاه به صورت ویژه و خاص در رسانه ها به موضوع ارزشی و معرفتی زیارت پرداخته نشده است.


مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با بیان اینکه در بستر شبکه ای تخصصی باید به مباحث و رویکردهای فرهنگی، معنوی، معرفتی و اعتقادی مرتبط با زیارت پرداخته شود؛ افزود: با توجه به نقش و جایگاه مشهد از منظر جمعیت میلیونی زائر به مشهد، حضور علما و فرهیختگان در مشهد و پایتخت معنوی ایران و مجموعه آستان قدس رضوی، رادیو زیارت با محوریت مشهد مقدس راه اندازی شد.


وی اظهار داشت: فرایند راه اندازی رادیو زیارت به عنوان تنها رسانه رادیویی تخصصی کشور در حوزه زیارت در مرداد ۱۳۹۵ شروع شد؛ این رادیو در ۲۷ مهر ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی راه اندازی و پس از ۹ ماه کار آزمایشی، در 14 تیر ماه ۹۷ به صورت رسمی راه اندازی شده و اکنون به صورت شبانه روزی در حال فعالیت می باشد.

 

نصرپور بیان کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت رادیو زیارت در سطح کشور و با اهداف مشخص از جمله توسعه و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ و معارف رضوی و مولفه های زیارت و زائرین ، توانمندسازی رادیو زیارت و شناسایی و بهره گیری از ظرفیت هنرمندان و نخبگان عرصه هنر و رسانه کشور، نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در سال ۹۸ طراحی شد.

 

وی افزود: این جشنواره در 6 بخش آثار نمایشی، ساده و ترکیبی، خبر، موسیقی و نغمات، پژوهش و نویسندگی و فضای مجازی و همچنین بخش ویژه سپهبد سلیمانی اجرا گردیده است که همزمان با ایام سالروز افتتاح رسمی رادیو زیارت، آیین اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در روز پنج شنبه ۱۷ تیرماه در مشهد برگزار می شود.

 


مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در خصوص اهداف جشنواره رادیو زیارت؛ گفت: گسترش فرهنگ زیارت و برجسته سازی جایگاه اهل بیت (ع) بویژه حضرت رضا (ع)، ایجاد پیوند معنوی بین مردم با بارگاه مطهر رضوی و سایر اماکن مقدس، ایجاد رقابت تخصصی میان برنامه سازان شبکه های استانی و شناسایی استعدادهای جدید در سطح استان و کشور در موضوع زیارت و انتقال تجربه های موفق و ارزیابی بهترین برنامه ها در جهت ایجاد نظام تشویقی و انگیزشی در فرایند تولید از جمله اهداف جشنواره رادیو زیارت بوده است.

 

وی بازنمایی خردمندانه فرهنگ زیارت، توجه به مؤلفه های میل، مصلحت و نیاز مخاطب در ترویج فرهنگ رضوی، توجه به محورهای چهارگانه دین، اخلاق، امید و آگاهی، ترویج گفتمان امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، ایجاد موج فرهنگی و ارتقا، سطح توانمندی برنامه سازان و بروز استعدادها و خلاقیت و تبادل تجربه ها، محور بابی موضوعات رسانه ای در گام دوم انقلاب و توجه بیشتر به این موضوع و کشف نوآوری ها و شناسایی افراد خلاق در زمینه تولیدات فاخر و جذب آثار دغدغه مندان عرصه فرهنگ زیارت از سراسر کشور از دیگر اهداف جشنواره رادیو زیارت عنوان کرد.

 

نصرپور با بیان اینکه معرفی برنامه ها و ظرفیت های رادیو، شناسایی نیروهای مستعد و صاحب سبک های نو، جمع آوری انبوه تولیدات رادیویی از سراسر کشور و توانمند سازی رادیو زیارت با کمک برنامه سازان مردمی و سازمانی جزو مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره می باشد؛ گفت: آثار رسیده به جشنواره 2000 اثر است که ۱۱۰۰ اثر از طریق فضای مجازی و پویش من رسانه حسین و ۹۰۰ اثر نیز مشتمل بر ۴۵ درصد آثار مردمی و ۵۵ درصد آثار سازمانی از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.


مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به میزان تولید سالانه رادیو زیارت گفت: در سال ۹۹ به میزان ۳۰۳۱ ساعت و در سال ۱۴۰۰ تاکنون به میزان ۹۷۸ ساعت برنامه در موضوع زیارت تولید شده است.


وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر حدود ۹۰ درصد برنامه های زنده در استودیو صحن پیامبر (ص) برگزار می شود؛ گفت: پخش تصویری برنامه های زنده در ماه های شعبان و ماه مبارک رمضان در بیش از ۱۲۰ برنامه در سراسر کشور از طریق سایت سازمان و اپلیکیشن «ایران صدا » و فراهم کردن مقدمات راه اندازی تلویزیون اینترنتی زیارت برای اولین بار برای یک شبکه رادیویی سراسری قابل دریافت در تلوبیون از جمله برنامه های رادیو زیارت می باشد.


نصرپور فراهم نمودن مقدمات ایجاد قرار گاه رادیوی زیارت در حرم مطهر رضوی با موافقت ریاست سازمان و با همکاری آستان قدس رضوی و معاونت صدا و فنی سازمان و با محوریت رادیو زیارت به منظور پوشش برنامه های شبکه های سراسری رادیو در طول سال به ویژه در ایام نوروز، دهه کرامت، دهه پایانی صفر و سایر مناسبت های دینی و مذهبی از دیگر اقدامات برای ارتقاء رادیو زیارت عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه شهرداری و استانداری برای راه اندازی رادیو زیارت مبلغی را پرداخت کرده بودند؛ گفت: علی رغم قول آنها برای کمک در هزینه های فعالیت رادیو زیارت اما هزینه های آن که سالانه 4 میلیارد تومان است توسط سازمان صدا و سیما پرداخت می شود.

 

 

کد خبر 1072374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha