بهره برداری از طرح تولید خوراک دام شرکت دانه‌ های غرب در نهاوند

یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی در استان همدان دامداری به صورت سنتی و صنعتی است، وجود دام و طیور در این استان زنجیره تولید بزرگی را تشکیل می‌دهد که باعث ایجاد واحدهای تولیدی مختلفی از جمله تأمین خوراک دام و طیور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان- برای تأمین خوراک مورد نیاز دام‌ها و افزایش بهره‌وری نیاز به مجموعه‌ای از مواد غذایی است که طی فرآیندی در یکدیگر آمیخته و آماده استفاده دام و طیور می‌شوند؛ در حال حاضر واحدهای تولیدی در استان همدان وجود دارد که به تولید این مواد می‌پردازند.

 

برای تولید این خوراک به مواد اولیه نیاز است که برخی از آنان در داخل کشور تولید و برخی دیگر به وسیله واردات تأمین می‌شود تا در کارخانه به خوراک دام و طیور بدل شود.

 

برای تامین همین کسری از محل واردات با مشکلات زیادی برای تامین ارز مواجه هستیم و منطقی است که برای تامین امنیت غذایی بتوانیم آنها را در داخل کشور تولید و تامین کنیم.

 

نهادهای دامی که به طور معمول در کشور استفاده می شود از منابع مختلفی شامل دانه ذرت و جو، یونجه و سایر لگومها، سورگم، ذرت علوفه ای، انواع کنجاله، کاه و کلش، سبوس برنج و گندم، مراتع، بقایای زراعت و پسماند کارخانجات صنعتی است که بخشی از آن در داخل کشور و بخشی آن با واردات تامین می شود.

 

به همین منظور خبرنگاران استان بازدیدی از بزرگترین تولید کننده خوراک دام و طیور غرب کشور در شهرستان نهاوند به عمل آوردند که در ادامه گزارش می خوانید:

 

«بختیار بهزادی» در جمع خبرنگاران گفت:  این شرکت در سال 1373 با توکل بر خدا و به همت بخش خصوصی و  برادران جهادگر به بهره برداری رسیده است.

 

مدیرعامل شرکت دانه های غرب نهاوند،  با بیان اینکه بخش عمده مواد اولیه تولید خوراک دام از خارج از کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: واحدهای تولیدی خوراک دام در استان همدان سه برابر نیاز استان را می‌توانند تولید کنند.

 

وی با بیان اینکه این واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی و مشکلات مالی مواجه شدند، افزود: دامدار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده که به تبع آن کارخانه‌های خوراک دام را تحت شعاع قرار داده است.

 

بهزادی تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه‌های لبنی برای مدت طولانی مطالبات دامداران را پرداخت نمی‌کنند و در نتیجه آنان نیز با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌توانند هزینه خوراک دام خود را تأمین کنند.

 

مدیرعامل شرکت دانه های غرب نهاوند با بیان اینکه چرخه تولید خوراک دام با مشکل مواجه شده است، گفت: بخشی از مواد اولیه خوراک دام داخلی و بخشی نیز خارجی است که از طریق بنادر کشور تأمین می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بخش داخلی خوراک دام در استان تأمین می‌شود، اظهار کرد: البته گاهی اوقات نوسانات بازار نیز وضعیت آشفته بازار دام را تشدید می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به کمبود ذرت دانه‌ای در چند ماه اخیر اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در استان همدان به عنوان یک مولفه برجسته باید مورد حمایت قرار گیرد، تصریح کرد: کارخانه‌های تولیدی استان از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و اگر نقدینگی مورد نیاز آنان تأمین شود، می‌توانند نیاز سایر کشورهای دیگر را نیز تأمین کنند.

 

مدیرعامل شرکت دانه‌های غرب نهاوند با بیان اینکه مشکل دیگر توزیع مواد خام توسط شرکت پشتیبانی دام است که اصولی نیست، ادامه داد: مجموعه‌هایی، مواد اولیه خوراک دام را به صورت خام که برخی از آنان به این صورت ارزش غذایی ندارند، بین دامداران توزیع می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه توزیع خام خوراک دام توسط نهادهای دولتی، یکی از دلایل شکست و بی ثباتی این واحدهای تولیدی است،  افزود: این اقدام صرفه اقتصادی نداشته و برای دامدار نیز به تنهایی فایده ندارد زیرا باید مواد مورد نیاز خوراک دام در کارخانه تجمیع شود.

 

وی با بیان اینکه از مسؤولان انتظار داریم از خام فروشی جلئگیری کنند، ادامه داد: توزیع مواد خام به هدر دادن سرمایه‌ها و داشته‌های کشور است و عرضه جو و سبوس به تنهایی برای دامداران مفید به فایده نیست و به مواد دیگری نیاز دارد.

 

بهزادی با اشاره به طرح توسعه شرکت دانه های دامی نهاوند گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه چهار خطه فول اتوماتیک این شرکت از سال 97 آغاز شده است و سعی برآن داریم تا کمتر از دو ماه دیگر به بهره برداری برسد.

 

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این واحد از شرکت به طور همزمان 16 نوع از محصولات خوراک دام، طیور و محصولات ماهی های سردآبی و گرم آبی و میگو را تولید می کند.

 

مدیرعامل شرکت دانه‌های غرب نهاوند با بیان اینکه ارتفاع برج تولید محصولات دام و طیور 28 متر است، نزدیک به 100 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی است و علیرغم پیگیری های مسئولین امر در جهت اخذ تسهیلات برای این خط واحد تاکنون اعتباری تخصیص داده نشده است و در آینده ای نزدیک هفت و نیم میلیارد تومان تسهیلات به شرکت دانه های غرب نهاوند در جهت بهره برداری و راه اندازی خط تولید جدید اختصاص داده می شود.

 

وی با بیان اینکه در گذشته مجموعه ما توان تولید 75 هزار تن خوراک دام در سال را داشت، ابراز کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید در یک شیفت کاری سالانه به 150 هزار تن ارتقا پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی ماشین آلات خط تولید جدید محصولات خوراک دام و طیور، افزود: بخشی از ماشین آلات موجود وارداتی و بخشی تولیدات داخلی است و به طوری که خوراک دامی عاری از میکروب را به دامداران و مرعداران عرضه می کند و به همین دلیل این شرکت در سطح کشور حرف اول را می زند.

 

وی هدف از راه اندازی طرح توسعه این شرکت را افزایش راندمان و بهره برداری بهینه از تولیدات خوراک دام دانست و عنوان کرد: زمانی این خط تولید با وجود ماشین آلات بروز که دارای استانداردهای جهانی است، راه اندازی شود 15 درصد افزایش بازده در تولیدات خوراک دام و طیور را خواهیم داشت.

 

بهزادی با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه وارداتی است، اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف راه اندازی این خط تولید در واقع به دلیل جلوگیری از خروج ارز می باشد.

 

وی گفت: این شرکت در سه دهه متوالی تولید کننده خوراک دام و طیور بوده که با تجربه و تخصص موفق به اخذ لوح تقدیر از جشنواره های استانی و کشوری و بین المللی شده است.

 

وی در خصوص اشتغال در شرکت دانه های غرب نهاوند بیان داشت: در حال حاضر 80 نفر به صورت مستقیم و بیش از 300 نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

 

مدیرعامل شرکت دانه‌های غرب نهاوند با اشاره به اینکه با راه اندازی این طرح توسعه کل نیاز استان را از  تولید و توزیع خوراک دام و طیور و آبزیان با بالاترین تکنولوژی و بهترین کیفیت و نازلترین قیمت خواهیم داشت، گفت: با روش جدید و بروز در این کارخانه 30 درصد از محصولات وارداتی کاسته می شود به طوری که از 10 میلیون تن محصولات وارداتی به 3 میلیون تن محصول کاهش داده و صرفه جویی ارزی را به همراه خواهد داشت.

 

بهزادی افزود:‌ 40 درصد نهادهای دامی توسط این کارخانه تولید و درصورتی که از شرایط تحریم خارج شویم می توانیم به تمام کشورها به ویژه کشورهای همجوار خلیج فارس صادرات داشته باشیم.

 

 

 

کد خبر 1072508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha