«اختلافات خانوادگی و کودک و همسر ‌آزاری» درصدر تماس های ۱۲۳ خراسان جنوبی

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک هزار و ۵۸۸ تماس با خط تلفن ۱۲۳ طی سه ماه ابتدای امسال برقرار شده است، گفت: بیشترین تماس ها در زمینه اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، اقدام به خودکشی و همسرآزاری بوده است.

«شهرام شیخانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: اورژانس اجتماعی به منظور كنترل و كاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در معرض آسيب و آسيب ديدگان اجتماعی و ساماندهی آنان در خانواده راه اندازی شده است.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: اورژانس اجتماعی در چهار بخش خط تلفن 123، تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران و پایگاه های خدمات اجتماعی با كادری مجرب و متخصص با هدف جایگزین کردن مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضايی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات، نقش مهمی ایفا می کند.

 

وی در خصوص گروه های هدف مراکز اورژانس اجتماعی گفت: کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی نموده یا قصد خودکشی دارند، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، اختلافات خانوادگی حاد، کودکان خیابانی و کار، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و سایر افرادی که در شرایط حاد و بحرانی قرار دارند از جمله گروه های هدف این مرکز هستند.

 

شیخانی با بیان اینکه خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی با هدف در دسترس قرار دادن خدمات سازمان بهزیستی به آحاد مردم از سال87 در استان راه اندازی شده است، ادامه داد: در حال حاضر 11 شهرستان خراسان جنوبی از خدمات شبانه روزی خط تلفن 123 بهره مند هستند.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه گفت: طی سه ماه ابتدای سال 1400 تعداد یک هزار و 588 تماس مرتبط با گروه های هدف برنامه اورژانس اجتماعی به خط 123 گزارش شده است که از این تعداد 363 مورد با مداخلات تلفنی کارشناسان حل شده است و تعداد 317 مورد به خدمات اجتماعی سیار و 194مورد به مرکز مداخله در بحران ارجاع و مابقی تماس ها به سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی ارجاع شده است.

 

وی ادامه داد: بیشترین ارتباط با خط تلفن 123  در سه ماهه اول سال جاری در زمینه اختلافات حاد خانوادگی،کودک آزاری، افکار و اقدام به خودکشی و همسرآزاری بوده است.

 

شیخانی در خصوص تیم خدمات اجتماعی سیار گفت: تیم خدمات اجتماعي سيار از سال 1387 فعالیت خود را در استان آغاز کرده است و در حال حاضر در خراسان جنوبی تعداد 10خودرو خدمات اجتماعی سیار فعال هستند.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تیم خدمات اجتماعی سیار طی سه ماه ابتدای امسال به 583 نفر از گروه های هدف خدمات ارائه کردند، افزود: بیشترین گزارشات تیم خدمات سیار اجتماعی استان در این مدت مربوط به اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری و همسرآزاری بوده است.

 

وی با اشاره به مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی، اجتماعی عنوان کرد: این مراکز از سال 87 فعالیت خود را با هدف کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی در خراسان جنوبی آغاز کردند.

 

شیخانی در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه 455 نفر از گروه های هدف از خدمات روانشناسی، مددکاری، حقوقی و نگهداری مراکز مداخله در بحران استان بهره مند شده اند.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر 16 پایگاه خدمات اجتماعی در کل استان مشغول به ارائه خدمات هستند، ادامه داد: طی سه ماه ابتدای سال 1400 تعداد 11هزار و 765 خدمت توسط پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین در قالب شناسایی، تشکیل پرونده و برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به ساکنین مناطق حاشیه نشین ارائه شده است.

 

 

 

کد خبر 1072566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha