تقویت مراکز استانی از اولویت‌های مدیریت جدید است

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری گفت: چنانچه قرار باشد در هنر انقلاب اسلامی تحولی ایجاد شود، باید از بطن مراکز استانی و شهرستانی شروع شود .

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، در سفر یک روزه به استان مرکزی، روز ۵شنبه ۱۰ تیرماه در جمع هنرمندان و کارکنان حوزه هنری استان مرکزی حضور یافت و پس از شنیدن سخنان حاضرین ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع اظهار داشت: چنانچه دستاورد این سفر توجه به اظهارات هنرمندان و پر شدن خشاب انگیزه برای کار و تلاش مضاعف در مرکز برای گرفتن حق و حقوق شما باشد، همین دستاورد برای سفرهای استانی ما کفایت می‌کند که خوشبختانه مجموع اظهارات مهم و ارزشمند است و حرف‌های تازه‌ای را در جمع هنرمندان اراک شنیده‌ام.

تقویت مراکز استانی از اولویت‌های مدیریت جدید است

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در ادامه بیان کرد: پس از مطالعات گسترده با کارشناسان مختلف در دوره مدیریت جدید حوزه هنری، طرح‌های تحولی در حوزه‌های مختلف هنری در مراکز استانی ایجاد خواهد شد که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

وی افزود: گرایش امروزی حوزه هنری تقویت و رشد مراکز استانی است و این همت در مجموعه حوزه هنری وجود دارد و معتقد هستیم چنانچه قرار باشد در هنر انقلاب اسلامی تحولی ایجاد شود، باید از بطن مراکز استانی و شهرستانی شروع شود و رویکردی با عنوان فراتهران و زیست‌بوم به صورت جدی در ستاد در حال پیگیری است.

مرادی بیناباج در ادامه گفت: همه اعضای ستاد مکلف به حضور در عرصه‌های استانی شده‌اند تا مراکز استانی را شناسایی و رشد دهند که استان مرکزی هم خوشبختانه از ظرفیت‌های عظیم و بزرگی در حوزه زیست‌بوم برخوردار است.

تحول در حوزه هنری در حال شکل‌گیری است

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری عنوان کرد: حوزه هنری در گیر و دار تحول است و این شعار تحول در یک دهه اخیر مطرح نبود، به نحوی که نگاه بیشتر به تهران و مرکز بود و مراکز استانی چندان مورد توجه نبود. اما امروز رویکرد فراگیری وجود دارد و مرکز ثقل آن مراکز استانی است و حوزه هنری در دوره جدید مصمم به بحث تحول است.

پیام امام (ره) اصلی‌ترین مبنا برای تحول در حوزه هنری محسوب می‌شود

وی در ادامه اذعان داشت: قاعدتاً امر تحول مستلزم مبنا و نگاه جدید است و توجه به مبنا و اساسی که حوزه هنری بر مبنای آن شکل گرفته در دستور کار قرار دارد و اصلی‌ترین سند مورد رجوع ما در بحث تحول متن منشور پیام امام (ره) به هنرمندان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی به این پیام نگاه نمادین داشتنتد و برخی منبع توجه و الهام روز آمد قرار داده‌اند، افزود: ما اگر معتقدیم انقلاب اسلامی بر مبنای آرمان و ایده کلی امام شکل گرفته است و انقلاب بر پایه نظریه مترقی ولایت فقیه با عنایت خدا و پشتوانه مردم ایجاد شده، اصول و نگاه امام (ره) به این انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد و هنگامی که با نگاه تخصصی‌تر به این امر پرداخته می‌شود، پی خواهیم برد که اندیشه‌های ناب امام خمینی به عنوان سند مادر و مانیفست اصلی تلقی خواهد شد و سند حوزه هنری همان پیام زیبایی است که امام راحل فرموده‌اند و این سند اصل سند تحول مراکز استان‌ها قرار گرفته است.

بر مبنای پیام امام (ره) هنر انقلاب هنر مبارزه تلقی می‌شود

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در ادامه گفت: امام در این متن صیقل دادن چهره اسلام ناب و از بین بردن اسلام آمریکایی را رسالت هنر قرار داده‌اند که مفهوم مبارزه را در این پیام می‌توان استنباط کرد که هنر انقلاب هنر مبارزه است و در مقابل اسلام آمریکایی قرار گرفته است. اگر بخواهیم این پیام را در استانی همچون استان مرکزی به کار ببریم، به این موضوع می‌رسیم که اسلام ناب آیا دفاع از حق و حقوق کارگران مظلوم هپکو (یکی از کارخانه‌های صنعتی اراک) هست یا نیست؟ و وظیفه حوزه هنری استان مرکزی در این است که با چنین هنری هنرمندان را به سمتی سوق دهد که به جای لعن و نفرین و اعتراض‌های دسته جمعی، فریاد خود را با اثر هنری به گوش برساند و این همان است که در هنر انقلاب می‌بینیم و طبق فرمایش امام، هنر انقلاب مهم‌ترین آموزه‌های قرآن و اهل بیت و معارف اسلامی را در خود نهفته دارد و تأکید بر ترسیم تاریخ جنگ فقر و غناست، بازنمایی جلوه‌های انصاف و شرافت و بازنمایی نقاط کور و مبهم معضلات اقتصادی سیاسی نظامی و اجتماعی و همچنین بازنمایی جریان نفاق و منفعت طلبی در آن دیده می‌شود.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری بیان کرد: با تأمل در این پیام امام (ره) به مفاهیم روزآمد منطبق با نیازهای امروز جامعه می‌توان دست یافت که گفتمان هنر انقلاب بر اساس همین پیام شکل گرفته است. توجه دادن و فهم این نظر و روایت و منتقل به سایر هنرمندان یک اصل ویژه است و در این دوره فعلی صراحت لهجه در بیان و توجه به آرمان‌ها و مبانی اصیل و دقیق امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بسیار جدی است.

وظیفه حوزه هنری در جریان هنر انقلاب بیشتر باید نمود پیدا کند

مرادی بیناباج در ادامه افزود: امروز وظیفه ما در جریان هنر انقلاب باید پررنگ شود و عنوان حوزه هنری انقلاب اسلامی باید تلألو پیدا کند و با عملکرد پیش رود.

وی در ادامه گفت: هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز هم این است و از دیدگاه ایشان در تفسیر همین بیانات ارزشمند امام راحل است و رهبر انقلاب در مورد حوزه هنری معتقد به این هستند که حوزه هنری باید یک پایگاه همیشه حزب‌اللهی باقی بماند و در کار نفوذ ارزش‌ها از همه جلوتر باشد.

حوزه هنری قلعه هنر انقلاب است

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در ادامه با تأکید بر اینکه حوزه هنری قلعه هنر انقلاب است، به ریشه‌شناسی هنر انقلاب پرداخت و افزود: در این هنر با سه کلیدواژه حوزه هنری انقلاب اسلامی مواجه هستیم و همزمان متضمن چند وجه است که یکی وجه حوزوی است و مربوط می‌شود به جریان فکری که حوزه هنری را تأسیس کرده و قطعاً معتقد به یک مکتبی بودند که آن سازمان در تاریخ شیعه و اسلام کارآمد بوده و آن هم عنوان حوزه است و این موضوع نشان‌دهنده این است که تعمداً روی وجه دینی این تشکیلات تأکید شده و هنر از مدار دین نباید خارج باشد و وجه دیگر آن اندیشگی آن است و جایگاهی برای فکر، مطالعه و اندیشه‌ورزی مجسم می‌شود و در حوزه هنری انقلاب اسلامی کار بدون فکر انجام نخواهد گرفت. هر کاری مبنای آموزش و تولید و هر اقدامی باید مبتنی بر اندیشه باشد. حوزه را باید صاحب اندیشه بدانیم و اندیشه‌ها را در ساحت هنر جاری کنیم و وجه سوم آن انقلاب اسلامی است که رویکرد انقلابی‌گری را جدی‌تر باید دنبال کنیم.

وظیفه اصلی استان‌ها کنش‌گری بومی ذیل رسالت حوزه هنری

مرادی بیناباج در ادامه با اشاره به اینکه رسالت حوزه هنری کنش‌گری پیشرو در همه اولویت‌های انقلاب مبتنی بر ظرفیت هنر انقلاب است، گفت: استان‌ها رسالتی دارند و پرچمداری و کنش‌گری بومی ذیل رسالت حوزه هنری را باید سرلوحه کار قرار دهند.

وی افزود: حوزه نهاد کنش‌گری در همه اموری که اولویت انقلاب است مبتنی بر ظرفیت هنر و زیست‌بوم است. به خوبی می‌دانیم که هنر ظرفیتی دارد و زیست‌بوم نیز دارای ظرفیت که با هدف کنش‌گری انقلابی به رسالتمان عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: چشم‌اندازمان در مراکز استانی بومی‌گرایی است. باید به ظرفیت‌های هنر بومی توجه داشته باشیم. حوزه هنری مأموریتی دارد و مراکز استانی در تصویرسازی صحیح از گذشته، امروز و آینده در مسیر اهداف جهانی انقلاب باید تلاش کند.

مرادی بیناباج افزود: حوزه هنری راوی گذشته است که باید روایت کنیم و کنش‌گر امروز که باید در مقابل مسائلی همچون هپکو کنش نشان داد، زیرا در غیر این صورت دشمن کنش‌گر خواهد شد و پیشران انقلاب اسلامی در مسیر تمدن که این موارد در استان ما چگونه ترجمه خواهد شد.

وی در ادامه اذعان داشت: راهبرد تحولی برای هنر انقلاب ۵ عرصه تربیت، تولید، ترویج، مدیریت و راهبردی و عرصه الها‌م‌بخشی تعریف شده است در ذیل عرصه تربیت به جای آموزش برای درآمدزایی، تربیت عملیات محور و آموزش در مسیر عملیات شکل بگیرد نه به صورت آموزش صرف که در بسیاری از مراکز و آموزشگاه‌های هنری پایبندی فارغ‌التحصیلان آنها به انقلاب از ضمانت کلی برخوردار نیست. بنابراین در میدان عملیات تربیت هنرمندان باید شکل بگیرد و همزمان هنرمند به همراه ایده و اثرش با هم رشد می‌کند. در یک ارتباط جمعی شبکه‌ای از هنرمندان متصل به هم را تشکیل خواهیم داد.

رشد و توسعه جغرافیای هنری و تاریخ شفاهی از دیگر رسالت‌های حوزه هنری

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در پایان اظهار داشت: در حوزه تولید آثار هنری دو راهبرد از قبیل توسعه گستره جغرافیایی و همچنین نهضت مردمی تاریخ شفاهی را مد نظر داشته باشیم که مصداق اتم و اکمل آن همین است که در روستایی به نام چمران در همین استان مرکزی آیا روایت مردمی از شهید چمران استخراج شده و یا اینکه فقط متمرکز به مرکز استان هستیم؟ بنابراین توسعه گستره جغرافیایی را باید در نظر داشته باشیم و همه استان را در تاریخ شفاهی ببینیم تا هنری مبتنی بر ظرفیت‌های زیست‌بوم داشته باشیم. ظرفیت زیست‌بوم استان مرکزی صنعت آن است، پیوند بین هنر و صنعت چیست و هنر چه کمکی به رشد صنعت می‌کند؟ دستاوردهایی در حوزه صنعت داشته‌ایم و نقش صنایع در دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست.

پیش از سخنان مرادی بیناباج، هنرمندان ربیعی، شعبانی، مختاری، دریایی، کریمی نیک، اطمینان‌زاده، رکاب طلایی، غلامی، فرهمندیان، حاج محمدحسینی، مشهدی میقانی، فرقدان، حاج محمدخانی، پیرهادی و رجبی و کارکنان حوزه هنری استان به بیان دیدگاه و نظریات خود پرداختند.

مؤسسه فیلم‌سازی «ترنج» در شهر ساروق میزبان معاون راهبری استان‌های حوزه هنری

مرادی بیناباج همزمان با سفر به شهر اراک به همراه رضا میرزایی رئیس حوزه هنری استان با حضور در شهر ساروق از مؤسسه انیمشن «ترنج» مربوط به هنرمند حسن ساروقی بازدید و با این هنرمند دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از مشاهده تعدادی از آثار انیمیشن این هنرمند نسبت به این اقدام ارزشی وی تقدیر و تشکر کرد.

زیارت امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق، زیارت قبور شهدای این شهر و بازدید از محلی که کربلایی کاظم ساروقی به طور ناگهانی حافظ قرآن شد، از دیگر برنامه‌های حضور مرادی در ساروق بود.

حضور معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در منزل شهید مدافع حرم سعید مجیدی

همچنین مرادی بیناباج با حضور در منزل پدری شهید مدافع حرم سعید مجیدی، با خانواده این شهید بزرگوار دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی ضمن تبریک و تهنیت به خانواده این شهید بزرگوار اظهار داشت: شهدا الگویی برای ادامه راه ما هستند و امنیت و اقتدار امروز کشور را مرهون خون شهدا هستیم و این خانواده شهدا هستند که نمونه واقعی صبر و ایستادگی محسوب می‌شوند و فرزندانی را پرورش دادند که مدافع اسلام و انقلاب شده‌اند.

گفتنی است، شهید سردار سعید مجیدی در خردادماه سال جاری در مسیر دیرالزور به تدمر در کمین نیروهای داعش به فیض شهادت نائل آمد.

در پایان تابلوی خوش‌نویسی ۵ تن آل عبا از تولیدات حوزه هنری استان مرکزی به خانواده این شهید اهدا شد.

حضور مرادی بیناباج در منزل هنرمند عکاس اراکی

مرادی بیناباج همچنین در منزل یاسر حاج محمدخانی از هنرمندان عکاس خانه عکاسان حوزه هنری استان حضور یافت و با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌ها و پشتکار این عکاس جوان تقدیر کرد.

یاسر حاج محمدخانی از جمله هنرمندان عکاس اراک است که بیش از یک دهه به کار عکاسی مشغول است و تاکنون افتخارات بسیاری را در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است.

از جمله آثار فاخر این هنرمند اراکی می‌توان به عکاسی از پیاده‌روی اربعین اشاره کرد که توفیقات بسیاری در جشنواره‌های متعدد کسب کرده است.

کد خبر 1072661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha