روز قلم همچون موجی کوچک  است/ ضرورت طراحی برنامه های اثرگذار و گسترده برای ۱۴ تیر

پوروهاب با بیان اینکه نامگذاری روز قلم تاثیری در جایگاه قلم و اهل قلم در جامعه نداشته است، گفت: برنامه هایی که در این روز برگزار می شود، بازتاب ندارد.

«محمود پوروهاب» درباره نامگذاری 14 تیر به عنوان روز قلم به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: فی نفسه نامگذاری روزی در تقویم با عنوان روز قلم، کار خوب و قشنگی است اما فقط نامگذاری صرف کافی نیست و باید برنامه ریزی های گسترده تری برای چنین روزی صورت گیرد.

 

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه نشست، همایش و جشنواره هایی به مناسبت روز قلم برگزار می شود، عنوان کرد: به عنوان مثال اختتامیه جشنواره قلم زرین در روز چهاردهم تیر برگزار می شود. با وجود این احساس می شود که روز قلم کمرنگ است. برخی از نهادها و سازمان ها مراسم بزرگداشت قلم و اهل قلم را برگزار می کنند اما بازتاب گسترده ندارد. به نظرم روز قلم همچون یک موجکی است و هنوز به امواج تبدیل نشده است. آنچه که سزاوار و شایسته اهل قلم باشد را در چنین روزی نمی بینیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که نامگذاری روزی به عنوان روز قلم چقدر در جایگاه قلم و اهالی قلم در جامعه تاثیر داشته است، اظهار داشت: آنچه می بینیم این است که در روز قلم بیشتر از درگذشتگان اهالی قلم تجلیل به عمل می آید. باید روز قلم را گسترده تر در نظر بگیرند و به بهانه چنین روزی اهالی قلم و فرهنگ را پاس بدارند. آنچه می بینیم این است که در 14 تیر برای خالی نبودن از عریضه، نشست هایی برگزار می شود که بازتابی ندارد. به عنوان یک نویسنده و شاعر در تمام این سال ها ندیدم که در چنین روزی حتی با یک شاخه گل از من و دوستانم قدردانی شود. به نظرم نامگذاری چنین روزی تاثیری در جایگاه قلم و اهل قلم در جامعه نداشته است. باید برنامه های تاثیرگذاری برای 14 تیر در نظر گرفته شود، حتی شاید لازم باشد به جای یک روز، یک هفته به قلم اختصاص داده شود.

 

نویسنده کتابهایی همچون با تو هوا خوب است،پر از بوی گلابی، همیشه کسی هست،صدای زلال بلال، مهربانی‌هایت را قسمت کن و یک باغ لبخند خاطرنشان کرد: به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تصمیماتی در راستای رسیدگی به امور اهالی قلم و هنرمندان بگیرد. این عزیزان زحمت بسیاری کشیدند و سالها تلاش کردند به خصوص باید قدر اهالی پیشکسوت را دانست. بسیاری از نویسندگان و هنرمندان ما در این اوضاع خسته شدند و دلگرمی و انگیزه ندارند. باید به حال و روز آنها رسیدگی شود، قدر آنها را بدانند و حداقل آنها را تشویق کنند که دلگرم شوند. به نظرم این حداقل کاری است که می توان برای اهالی قلم انجام داد.

 

پوروهاب بیان کرد: 30 سال است که در این عرصه نویسندگی کار می کنم و ندیدم که روز قلم با روزهای دیگر فرقی داشته باشد. در روز معلم شاگردانی دارم که به دیدنم می آیند و احساس می کنم که روز معلم، روز خاصی است اما در مورد روز قلم اتفاقی نمی افتد. شاید بهتر باشد با توجه به تناسبی که وجود دارد، روز قلم و معلم یکی شود چون این دو شباهت های بسیاری به هم دارند.

 

 

کد خبر 1072696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha