نقطه قوت فعالیت کانون های مساجد اعتقاد به کار جهادی است

بیکی گفت: نقطه قوت فعالیت‌های کانونی که آنها را از فعالیت‌های اداری و دولتی جدا کرده است اعتقاد به کار جهادی و خودجوش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، با توجه به اینکه عمر دولت فعلی رو به پایان است و در آینده نزدیک ما شاهد استقرار دولت جدید هستیم تا با در دست گرفتن سکان اداره کشور شرایط جدیدی را در کشور به وجود آورد، سهم سیاست‌های فرهنگی یقینا یک سهم ویژه و مهمی است که سیاستگذاران فرهنگی با حساسیت و جدیت آن را دنبال خواهند کرد.

 

از همین روی کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک نهاد پیشتاز در عرصه فعالیت های فرهنگی یک نقش بی بدیل و خوبی را همواره ایفا کرده است و می‌تواند در آینده نیز به این نقش آفرینی با توان بیشتری ادامه دهد.

 

بر همین اساس گفتگویی را با «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان تنظیم کردیم تا درباره این موضوع نظرات ایشان را جویا شویم.

 

*1) رویکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد در نقش آفرینی فعالیت های فرهنگی در آینده باید چگونه باشد؟

به نظرم رویکرد کانون های مساجد در تولید فکر، اندیشه و خلق آثار فرهنگی و یا تاثیرات فعالیت های آن در جامعه یک سیاست و رویکرد ثابت بوده و هست و هیچ تغییری نمی‌کند، چون رویکرد فعالیتی کانون‌های مساجد بر اساس سیاست‌های بالادستی است که از متن قانون و دین گرفته شده است.

 

اما یکسری سیاست‌های متغیر هست که شاید تغییر نکند، مثلاً ایجاد سرعت در فعالیت های دینی، فراهم کردن بسترهای مناسب، ایجاد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مادی و معنوی بیشتر.

 

*2) به نظر شما چه سیاست هایی را برای فعال سازی بیشتر کانون ها باید در پیش گرفت؟

به نظرم کارهای بسیار خوبی در حوزه سیاست های حمایتی از کانون ها در سطح کشور انجام شده است. برای نمونه ایجاد سامانه فهما یکی از کارهای بسیار خوبی بود که انجام شد و نبود آن همیشه مشکلاتی را برای برنامه‌ریزی را فراهم کرده بود. اما به عقیده بنده نباید به این نقطه اکتفا کنیم و باید سامانه فهما را با یکسری از طرح‌ها و برنامه‌های دیگر حمایت کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

 

یکی از مهمترین سیاست‌ها، در تکمیل سامانه فهما حمایت جدی از نیروهای انسانی کانون ها و کانون‌های توانمند است که باید از دایره وسیعی تشکیل شود تا اهداف سامانه فهما عملیاتی شود.

 

*3) نقطه قوت کانون های مساجد در فعالیت های فرهنگی و هنری کجاست؟

نقطه قوت فعالیت های کانونی را باید در انگیزه و تفکر آنها جستجو کرد. به نظرم نقطه قوت فعالیت‌های کانونی که آنها را از فعالیت‌های اداری و دولتی جدا کرده است اعتقاد به کار جهادی و خودجوش است که توانسته است تاثیرگذاری و رشد کارهای آنها را افزایش دهد. احترام به این تفکر توسط مدیران و سیاستگذاران فرهنگی می‌تواند باعث افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی شود.

 

*4) فعالیت جهادی را بیشتر معنا کنید.

فعالیت جهادی یعنی عدم وابستگی به نام و عنوان، فعالیت جهادی یعنی خالص کردن انگیزه برای خدا، فعالیت جهادی یعنی کم کردن هزینه های دولت و بیت‌المال و بالا بردن و افزایش تولیدات و خدمات به جامعه، فعالیت جهادی یعنی حضور سریع و به موقع در میدان، فعالیت جهادی یعنی ارتباط معنوی و انس با مردم، فعالیت جهادی یعنی کم کردن آسیب های اجتماعی، فعالیت جهادی یعنی خلق زیبایی ها و معنویات در جامعه، فعالیت جهادی یعنی انگیزه سازی برای کار فعالیت در جامعه و غیره.

 

*5) با توجه به تعاریف خوبی که از فعالیت جهادی انجام دادید چه موانعی می‌تواند این نسخه بسیار خوب فرهنگی را دچار مشکل کند؟

به نظرم اولین مانعی که می‌توانند فعالیت‌های جهادی را دچار کندی حرکت و انداختن آن در دست اندازهای مختلف کند، عدم حمایت و پذیرش تفکر جهادی از سوی مسئولان است و یا اگر مورد پذیرش را واقع شود، عدم شناخت مناسب و عدم باور می تواند بزرگترین مانع بر سر فعالین جهادی باشد که نتوانند با انگیزه بالا به فعالیت‌های خودشان ادامه دهند.

 

برای نمونه باید عرض کنم به تجربه در کانون های مساجد استان به این نکته رسیده ایم که هر کجا که نیروهای خودجوش و مردمی پا به میدان گذاشته هم کارهای خوب انجام شده است و هم هزینه ها کاهش پیدا کرده است و هم استقبال و میزان مشارکت مردم بسیار بوده است.

 

کد خبر 1072705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha