زیارت امام رضا (ع)غصه را از دلها می زداید

حجت الاسلام عدالتیان گفت: زیارت امام رضا (ع) طبق روایات برکات و فواید بسیار زیادی دارد، موجب رفع غم و غصه از دلها ، بخشوده شدن گناهان ، شفاعت معصومین و اجابت دعاهای انسان می شود.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ 23 سوم ذی القعده روز زیارتی امام رضا (ع) نامیده اند برخی معتقدند در چنین روزی امام هشتم (ع) به شهادت رسیدند، در این روز شیعیان و ارادتمندان حضرت از هر کوی و برزن خود را به حرم امام مهربانی ها می رسانند تا عرض ارادتی به حضرت داشته باشند و در واقع به این بهانه شفاعت حضرت را در روز مبادا برای خود داشته باشند، حجت الاسلام مهدی عدالتیان کارشناس خانواده و مدیر موسسه فرهنگی راه روشن در این خصوص با خبرگزاری شبستان گفتگو کرده است که در ادامه تقدیم می شود:

 

چرا 23 ذی القعده را روز زیارتی امام رضا (ع) نامیده اند؟

روز 23 ذی القعده به نقلی روز شهادت امام رضا (ع) است به همین مناسبت شیعیان و ارادتمتدان حضرت سعی می کنند خود را به حرم امام رضا (ع) برسانند و حضرت را زیارت کنند و اگر مقدور نیست از راه دور حضرت را زیارت و اظهار ارادت می کنند. روز زیارتی فرصتی است که شیعیان،  دوستان و ارادتمندان، با امام خود تجدید عهد می کنند و از این تجدید عهد بهره های فراوانی می برند.

 

فلسفه زیارت چیست و برای انسان چه فضیلت هایی را به همراه دارد؟

زیارت امام و حجت خدا حکمت ها و نکته های فراوانی دارد: از جمله حکمت های آن اعلام ولایت و پذیرش امامت آن شخصیت نسبت به امام زادگان و شخصیت های وابسته به اهل بیت (ع) و اعلام ارادت و دوستی با آن خاندان است. پیامبر فرمودند: "مزد رسالت من مودت و دوستی اهل بیت (ع) و اظهار این دوستی است.

 

چون کلمه مودت در آیه شریفه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی"، مودت به معنای محبت شدیدی است که اظهار شود و این آمدن به زیارت، اظهار ولایت و دوستی نسبت به امامان (ع) یعنی قبول امامت آنها و اعلام اینکه من دردایره امامت شما هستم می باشد.

 

دومین حکمت زیارت تجدید عهد با امام است، انسان با زیارت بر پذیرش ولایت و اطاعت از امام، این عهد را تجدید می کند ضمن اینکه برای خود فرد یادآور می شود و تعهدی بر استقامت در راه اقتدا به امام (ع) است.

 

سومین حکمت زیارت زنده شدن ارزشها و یک نوع بازنگری در افکار و اعمال و تصحیح آنها با الگوی الهی است، همانطور که یک دانش آموز در کلاس خط وقتی خطی که خود نوشته در کنار خط استاد قرار می دهد نکات مثبت خط خود را متوجه و آنها را تقویت می کند و نکات منفی خط خود را اصلاح می کند، زائری که به زیارت حجت خدا می رود در آن فضای معنوی حرم لحظاتی فکر می کند و فاصله های خود را با ولی خدا کم می کند و آن اشتراکات خود را تقویت می کند، آن جاهایی که اشتباه عمل کرده تصمیم بر تصحیح آنها می گیرد.

 

این باعث می شود هر جند وقت یکبار زندگی، افکار و اعمال انسان در مسیر درست الهی قرار گیرد و نکته دیگر و حکمت دیگر این است که فضای مضحع شریف حجت خدا فضایی است که در آن رحمت الهی بارش شدیدی دارد و از آن فضای رحمت، انسان استفاده می کند، دعای او به اجابت می رسد و شیاطین از او دور و ملائکه به او نزدیک می شود و روح او صفا و جلا پیدا می کند و پاکیزه و آماده برای ادامه مسیر بندگی از آن حریم مطهر خارج می شود.

 

برکات زیارت امام رضا (ع) چیست و زیارت حضرت چه اجر و پاداشی برای ما دارد؟

زیارت امام رضا (ع) طبق روایات برکات و فواید بسیار زیادی دارد، موجب رفع غم و غصه از دلها است، پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "هر کس پاره تن من را در خراسان زیارت کند خداوند غم از دل او بر می دارد ". موجب بخشوده شدن گناهان می شود، حضرت علی (ع) فرمودند: "هر کس فرزند من علی بن موسی را زیارت کند خداوند گناهان او را می بخشد.

 

اما در مورد بخشش گناهان دو نکته را نباید غافل شویم اول اینکه مقصود از بخشش گناهان بخشش آن عقوبت ها و تنبیهاتی است که در اثر گناه برای انسان مقدر شده است نه اینکه مال مردم را به ما ببخشند لذا باید زائر حق الناس را ادا کند و اگر نماز و روزه قضا دارد انجام دهد دوم این پاکی را بعد از زیارت باید انسان حفظ کند و اگر انسان دوباره به طرف بدی ها و زشتیها برود آن پاکیزگی را از دست خواهد داد.

 

سومین اثر زیارت امام رضا (ع) شفاعت معصومین است و خود حضرت فرمودند: "هر کس به زیارت من بیاید من و پدرانم شفیع او در روز قیامت خواهیم بود" و چهارمین اثر زیارت حضرت وعده بازدیدی است که امام رضا (ع) فرموند: "هر کسی به زیارت من بیاید در روز قیامت سه جا به بازدید او می روم، هنگام توزیع نامه های عمل ، عبور از صراط و آمدن پای میزان عمل و سنجش اعمال".

 

اثر دیگر زیارت امام رضا (ع) اجابت دعاها است، در این حریم مطهر دعاها به اجابت می رسد و اثر مهم تر این زیارت تجدید عهد با امام، ایجاد انگیزه در مسیر درستی و طاعت خدا و کنار رفتن انگیزه های خطا و گناه در انسان است.

 

بهتر است چه روزهایی انسان به زیارت امام رضا (ع) برود؟

این موضوع به شرایط افراد وابسته است، بدیهی است؛ جون آنجا مرکز بارش رحمت پروردگار است هر کس توفیق بیشتر زیارت داشته باشد بهره بیشتری خواهد برد اما اگر روزهایی که تاکید بیشتری شده از جمله 23 ذی القعده که به روایتی شهادت ایشان است و یا 25 ذی القعده که روز دحول الارض است و روزهای دوشنبه و پنج شنبه روز عرضه اعمال به محضر امام زمان (عج)، به زیارت امام رضا (ع) برود، فضیلت بیشتری خواهد داشت.

 

در خصوص صلواه خاصه امام رضا (ع) نیز توضیح بفرمایید؟

صلوات خاصه امام رضا (ع) که فراگیر شده و در همه کشور اسلامی در ادارات و محافل مختلف پخش می شود، صلوات و دعای بسیار ارزشمندی است که از طرف امام جواد (ع) به ما آموزش داده شده تا این گونه عرض ارادت کنیم. این صلوات با کوتاهی و اختصاری خود، اما جامعیت فوق العاده ای دارد از طرفی اشاره به القاب زیبا و ارزشمند امام رضا (ع) دارد که معرفت دوستان و شیعیان را نسبت به آن حضرت بالا می برد.

 

اشاره به صفات امام دارد و از طرفی امامت و حجت خدا بودن حضرت را بیان می کند که امام و حجت خدا فقط حجت بر انسان ها نیستند بلکه بر همه مخلوقات الهی در آسمانها، در قعر زمین و عمق دریا هستند و این بیان لطیفی است که حجت خدا با یک سلطان معمولی و پستی که از طرف انسان ها داده می شود بسیار متفاوت است.

 

او از طرف خدا امام، ولی و حجت همه مخلوقات الهی از جن و انس و بشر و حتی حیوانات است. ما اظهار ارادت حیوانات به حجت خدا را در تاریخ مشاهده می کنیم مخصوصا نسبت به امام رضا (ع) که حضرت در زندگی ظاهری خود قبل از شهادت بارها حیوانات متوسل به حضرت شدند و به آنها کمک کردند و هم بعد از شهادت شاهد بودیم حیواناتی به پناه حضرت آمدند و در کنار حرم حضرت با عنایتی که کردند، خواسته حیوان اجابت شده است.

 

این توجه به نکته مهمی است که حجت خدا بر همه مخلوقات عالم امامت و ریاست دارد و خداوند چنین منسبی را به او داده است. پس در این جملات کوتاه  علاوه بر معرفت و تجدید عهد با امام، اظهار ارادت و دعا برای حضرت است.

 

 

کد خبر 1072728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha