گردشگری اکنون یک صنعت بین المللی است و جهانیان بهترین استفاده را از آن می برند

مولوی با بیان اینکه گردشگری اکنون یک صنعت بین المللی است و جهانیان بهترین استفاده را از آن می برند گفت: اگر نگاهمان به مسائل و ظرفیت های موجود متفاوت باشد بخش عمده ای از مشکلات قابل حل خواهند بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید محمد مولوی» ظهر امروز (یکشنبه ۱۳ تیر) در نشست بررسی بسترها و مشکلات حوزه گردشگری شهرستان آبادان که در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: در این مدت که از عمر مجلس می گذرد با نگاه به موضوعات مختلف به چند نکته و مسئله اصلی رسیدیم. 

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی استان خوزستان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: این استان آنقدر مهم است که رئیس جمهور منتخب دستور دادند باید در جلسات هیات دولت استاندار خوزستان دارای جایگاه ویژه و همانند یک وزیر در دل دولت جا داشته باشد.

 

وی از پیشنهاد طرح خوزستان جنوبی در صحن علنی مجلس خبر داد و تصریح کرد: هیچگاه دوست نداشتم این یکپارچگی بهم بخورد اما واقعیت آن است که خوزستان نیازمند مدیریت فردی در قامت وزیر است، چرا که این استان از نظر اقلیمی، بافت اجتماعی و فرهنگی، سوابق تاریخی، صنعتی، سیاسی و مرزی دارای قدمت فراوانی است.

 

مولوی با بیان اینکه ما در خوزستان در احکام بالادست دچار خلا بوده و هستیم اضافه کرد: در برنامه های توسعه سنواتی، برنامه توسعه پنج ساله ششم دچار خلا هستیم و اکنون نیز حدفاصلی ایجاد شده تا ما بتوانیم برای برنامه هفتم در استان خوزستان خوراک تهیه کنیم؛ یکی از دلیلی که می شود مصداقی مثال زد همین اروند و کارون و بهمنشیر است که در آن هم خلا وجود دارد.

 

وی ابراز کرد: در بودجه سنواتی سال جاری در هر مبحث می خواستیم برای جذب اعتبار ورود کنیم می گفتند خلاف برنامه است و نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس داشت، این در حالی است که دیگر شهرها و استان های کشور برنامه ها را بسته اند اما ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم دو سوم آرا را جلب کنیم.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به ضرر این شهرستان در بحث مالیات نیز اشاره کرد و ادامه داد: یکی از دلایلی که ما در این مبحث ضرر کردیم عدم وجود آن در برنامه توسعه بود، لذا ما باید در احکام بالا دستی از جمله در بحث درآمدها، مالیات ها، مجوزها و ... کاری برای خودمان انجام دهیم.

 

وی همچنین خوزستان را استانی ثروتمند خواند و خاطر نشان کرد: ما استان فقیری نیستیم که دستانمان در مقابل دیگران دراز باشد بلکه استانی هستیم که دولت دست خود را در جیب ما گذاشته و همه باید با هم روی مسائل مختلف شهرستان های آبادان و خرمشهر و استان خوزستان متفاوت فکر کنیم و تدابیر لازم را بی اندیشیم.

 

مولوی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان در گذشته بی بدیل و بی نظیر بود تاکید کرد: اکنون پالایشگاه آبادان زخمی و کمر شکسته در حال فعالیت است و صدها رقیب دیگر نیز در بخش های مختلف دارد، لذا متفاوت فکر کردن، برنامه ریزی کردن و تصمیم گیری معادل آن است.

 

وی به جمله ای از سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی گفتند من بحران و تهدید را دوست دارم از این جهت که از تهدید فرصت بسازم و آن را نشان و انجام داد، لذا انتظار دارم در این زمینه با توجه به اینکه همه شرایط مهیا است همه دستگاه ها کمک کنند، اگر بخواهید ظرفیت جدیدی را به وجود آورید می بایست صدها استعلام صورت گیرد ولی با استفاده از ظرفیت موجود و تکمیل کردن آن کارها سریعتر و به وفور اتفاق خواهد افتاد.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: ما در اینجا نیازی به آب و دریاچه نداریم چراکه موجود هستند، نیازی به فضای جاذبیت نداریم چراکه به اندازه کافی از آن بهره مند هستیم اما باید برای حل مشکلات به آنها توجه ویژه داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه اکنون گردشگری دیگر یک صنعت است تاکید کرد: گردشگری اکنون یک صنعت بین المللی است و جهانیان بهترین استفاده را از آن می برند، استان خوزستان یک طرف اما آبادان و خرمشهر ویژه هستند.

 

مولوی بیان کرد: آبادان به شهر شب معروف است اگر هر شهر دیگر را نگاه کنیم متوجه خواهیم شد ساعت ۲۱ و ۲۲ فردی در خیابان ها نیست اما ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه اول خروج آبادانی ها از منازل و ورود به خیابان هاست.

 

مولوی وجود رودخانه اروند را نعمت بی نظیر خدادادی برشمرد و عنوان کرد: اگر نگاهمان به مسائل و ظرفیت های موجود متفاوت باشد بخش عمده ای از مشکلات قابل حل خواهند بود، کثرت مصوبات، عدم تعیین وقت، عدم پیگیری مستمر باعث می شود که همه افکار زیبا تحلیل روند.

 

وی با اشاره به اینکه می بایست پنج موضوع را به تصویب برسانیم و همه با هم آنها را تا نتیجه دنبال کنیم افزود: در هفته جاری که کار مجلس به پایان رسید بحث رتبه بندی معلمان را پیگیری و در سه شیفت فعالیت کار سه ماهه را در عرض سه روز به نتیجه رساندیم، متاسفانه در سیستم های اداری ما کسی جا خودش نیست، من معلم هستم جای من در کمیسیون اقتصاد نیست چرا که اگر اینگونه باشد به شهرم، استانم و کشورم صدمه وارد می کنم، نه اینکه حرف اقتصادی نزنم اما اگر هر مسئولی در جای خودش قرار گیرد بخش اعظمی از مشکلات مردم حل می شود.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری را حوزه ای تخصصی خواند و تصریح کرد: این حوزه یک صنعت، علم و دانش است‌، برخی از موضوعات مطرح شده در این نشست را برای اولین بار می شنوم چراکه کار من این نیست‌، وظیفه من به عنوان نماینده این است که موضوعات و نظرات کارشناسی را بگیرم و تا پایان و رسیدن به نتیجه نهایی دنبال کنم.

 

وی اضافه کرد: ما باید صاف بودن و صداقت داشتن با مردم را آغاز کرده و شنوندگان خوبی در حوزه های تخصصی باشیم و به عنوان ابزار فعالیت کنیم؛ در سطح شهرستان آبادان و حتی استان خوزستان این موضوع حلقه گمشده ای است و این عامل باعث شده تا بسیاری از مسائل عقیم بمانند.

 

مولوی بر لزوم تشکیل کارگروه تخصصی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سطح منطقه آزاد اروند تاکید کرد و گفت: ادارات و دستگاه های مرتبط با این امر باید در این کارگروه حضور داشته باشند و چند موضوع را محور کارهای خود قرار دهند، نباید ارتباط میراث فرهنگی در سطح منطقه آزاد اروند و اداره کل استان خوزستان قطع شود، اکنون ما ساختار منطقه آزاد را داریم اما در شهر درگیر هستیم، چراکه چوئبده و اروند و بخش مرکزی جزو آن نیستند. البته به این مناطق هم کمک می شود.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از اخذ مجور راه اندازی تاکسی آبی ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر در مسیر اروند رود و بهمنشیر خبر داد و خاطر نشان کرد: در بحث تاکسی آبی طرح آماده شده و به استحضار وزیر هم رسیده است، اگر می خواهیم کاری در حوزه گردشگری انجام دهیم و جاذبه ای در این مبحث به وجود آوریم می بایست با توجه به وجود نعمت خدادادی آب در این منطقه در این باره اقدامان ارزشمندی را به سرانجام برسانیم. این طرح با توجه به وجود ظرفیت های موجود و مناسب آبی و رودخانه های بهمنشیر و کارون به عنوان جاذبیت های طبیعی بی نظیر می تواند در ایجاد نشاط و شادابی مردذم نقش بی بدیلی را ایفا کند.

 

وی همچنین به بحران شدید آب در کشور به ویژه استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: آب مایه حیاط انسان و زمین است و هرکجا که آب باشد مردم را به دور خود جمع می کند، اکنون استان ها همه با هم درگیر هستیم چراکه کسی نیامد به جای تولید برق از طریق آب؛ نیروگاه ترکیبی را راه اندازی کند، اگر چنین رویدادی رخ داده بود اکنون ما با مشکلات آبی مواجه نبودیم.

 

مولوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یک صنعت و ظرفیت بسیار عظیم می تواند در حوزه های مختلف باعث توسعه شهرستان آبادان شود عنوان کرد: در این شهرستان ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی وجود دارد، اجرای طرح تاکسی آبی برای استفاده از ظرفیت اروند رود و رودخانه بهمنشیر در مسیرهای آبادان و خرمشهر بسیار کار ارزشمندی است، امیدواریم مردم بتوانند از این پتانسیل آبی به نحو احسن بهره مند شوند. 

 

وی با اشاره به راه اندازی مجدد زمین گلف آبادان تصریح کرد: با توجه به اینکه این زمین ورزشی دارای مجوز بین المللی است متاسفانه سال ها بلااستفاده مانده است، لذا می توان با شکل گیری هم افزایی میان شرکت پالایش نفت آبادان و دیگر مسئولان در این راستا برنامه ریزی دقیق صورت بپذیرد، دست به دست هم دهیم و این زمین گلف که جاذبیت های گردشگری خاص خود را دارد مجدد احیا کنیم.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از تخصیص تسهیلات بانکی به روستاها برای حوزه بوم گردی خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با این تسهیلات روستاها و انهاری که ظرفیت های بوم گردی را دادند ساخته شوند و کار گردشگری را در روستاهای آبادان توسعه دهند، چراکه این مهم از ظرفیت های بسیار موثر در حوزه گردشگری است.

 

وی اضافه کرد: پارک بازسازی آبادان که در گذشته دارای فضای گردشگری و جاذبیت شهری بود متاسفانه سال هاست از بین رفته که به جد از شهرداری و منطقه آزاد اروند می خواهیم بازسازی و مرمت این پارک در دستور کار قرار گیرد.

 

مولوی به ساحل سازی اروند رود نیز اشاره کرد و گفت: امروز ما بهترین ویو آبادان متاسفانه دسترسی نداریم، آبادانی ها عملا در مرکز شهر به اروند رود دسترسی ندارند، همین مساحت ۵۰۰ متری که سال ها کار ساحل سازی آن عقب مانده و اکنون در حال شمع کوبی آن هستند نظرمان این است که توسعه پیدا کند.

 

وی ابراز کرد: دژ خاکی اروند رود هیچ دلیلی برای حضور ندارد، خوشبختانه امنیت در این شهرستان برقرار است و استان ما دارای وضعیت سفید از لحاظ امنیتی است، با پیش بینی استحکامات نظامی هم می توان برنامه ریزی های لازم را در زمینه حذف این دژ حاکی انجام داد، لذا باید این امکان فراهم بشود تا همشهریان عزیز آبادانی به اروند رود دسترسی داشته باشند و هیچ منع و مانعی نباید وجود داشته باشد. این نیز می طلبد که سازمان منطقه آزاد اروند، شهرداری و فرمانداری این اقدام را به عنوان یک ضرورت دنبال کنند تا بتوانیم آن را به وجود بیاوریم.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بسته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری آبادان اگر فعال شود در این حوزه و جذب توریست بسیاری از مشکلات اشتغال در این شهرستان را کاملا برطرف می کند و اگر بخواهیم سهمی در توزیع اشتغال در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات، گردشگری و ... به وجود آوریم حوزه گردشگری در آبادان حتی در بحث خرید شانه به شانه همه حوزه های دیگر حرکت خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه هر شهری جاذبیت های خاص خود را دارد یاد آور شد: آبادان در میان ۲ رودخانه بهمنشیر و اروند با جاذبیت های مختلف و وجود ظرفیت ها و زیرساخت های اساسی و راه های مواصلاتی چهارگانه هوایی، دریایی، ریلی و زمینی خداوند نعمتی را فراهم کرده که ما بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

 

کد خبر 1072755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha