آموزش؛ حلقه مفقود در مدیریت مسجد برای احیا کارکردها

آموزش و ارتقا مهارت متولیان مساجد حلقه مفقود و مغفول مانده که برای احیا کارکرد این مراکز دینی نیازمند برنامه ریزی و اقدام اساسی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ارتقا سطح دانش و مهارت تیم اجرایی هر نهاد و موسسه دولتی، خصوصی، صنعتی و فرهنگی جز موارد مهم و غیرقابل انکار است که بی توجهی به آن راندمان عملکرد را کاهش و چالش و آسیب های جدی را به همراه دارد.

 

پیش بینی آموزش نیروی انسانی متولی در حوزه های مختلف فرصت سازی برای ارتقا بهره وری آن سازمان خواهد بود که این موضوع مهم در حوزه فرهنگی به ویژه پایگاه های دینی مثل مساجد نیز وجود دارد تا خادمین، هیات امنا مساجد، مدیران مراکز فرهنگی و امامان جماعت نیز آموزش های اداری، فعالیت تیمی، جذب و ساماندهی و هماهنگی را بیاموزند.

 

علی رغم این چنین نیاز و ضرورتی اما کمتر به این مسئله مهم توجه می شود تا اینکه مودیان در حوزه های فرهنگ دینی با فراگیری این آموزش ها سطح توانمندی خود را افزایش و چالش ها و نارضایتی ها کاهش یابد و اثرگذاری فعالیت ها بیشتر شود.

 

ناملایمتی ها، نارضایتی، بی توجهی نسبت به مسائل حقوقی، کم توجهی به مباحث درآمد پایدار در مساجد و ایجاد جذابیت در برنامه ها ناشی از فقدان آموزش و مهارت افزایی بین متولیان مساجد است.

 

آموزش و ارتقا مهارت متولیان مساجد حلقه مفقود و مغفول مانده که برای احیا کارکرد این مراکز دینی نیازمند برنامه ریزی و اقدام اساسی است تا اینکه مسئولان نهادهای فرهنگی بیشتر به آن بپردازند.

 

ارائه آموزش متناسب با سن، حوزه وظیفه و سطح سواد افراد باعث افزایش عملکرد و کیفیت بخشی به کارهای آنان می شود و شاهد جهش خوبی در عملکرد افراد متولی خواهد شد.

 

مدیران کانون های مساجد و تیم اجرایی آنان نیز باید برخی مفاهیم تخصصی را برای عملکرد بیشتر بیاموزند که مثلا مدیران روابط عمومی کار در فضای مجازی و اطلاع رسانی را برای اثر گذاری بهتر فراگیرند و اصلا این چنین چارت سازمانی در بین کانون ها تقویت شود.

 

فعالیت حضوری اثرگذاری بیشتری خواهد داشت که در این مسیر ستاد کانون های مساجد، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و در حوزه مدیریت مسجد حوزه های علمیه، اوقاف و امور خیریه و امور مساجد در این حوزه نقش دارند.

 

گرچه این آموزش ها در گذشته در قالب دوره های مدیریت و کارشناسی فرهنگی برگزار شده اما تداوم و شکل گیری مجدد آن لازم است و برای اینکه واقعیت های موضوع و نیاز به آموزش مهیا شود، لازم است تا اینکه برنامه ریزی جدی در دستور کار قرار گیرد.

 

*سرفصل های جذاب و هدفمند برای آموزش

 

بررسی موضوعات روز نشان می دهد که متولیان مساجد مثل خادمین علاوه بر اینکه باید مسائل بهداشتی را بیاموزند، به فراگیری موضوعات اجتماعی و ارتباط با دیگران را به صورت عملی و از جنبه های اثرگذار آن آگاهی پیدا کنند.

 

اطلاع از وضعیت جامعه و توطئه دشمنان علیه نظام و کشور موضوع جدی است که باید به آن پرداخته شود و متولیان مسجد با خبر باشند تا نسبت به جذب نسل جوان و نوجوانان دغدغه جدی فراهم شود.

 

فضای مجازی فرصت خوبی است تا آموزش های غیرحضوری گسترش پیدا کند اما مطالعه کتاب و جلسات محدود آموزشی حضوری به ویژه برای افراد سالمند و کم سواد ضرورت بیشتر پیدا خواهد کرد.

 

برگزاری دوره ای جلسات آموزشی در مساجد مختلف و یا مراکز فعال و نمونه فرهنگی و اجتماعی موجب جذابیت وحضور بیشتر افراد خواهد شد.

 

*توانمندی اساتید و تجربه عملی آن ها در کار مسجد

 

مربی و استاد مدرس یکی از فصل ها و جنبه های کارآمد آموزشی به حساب می آیند که اگر آن فرد قدرت بیان، تجربه علمی و عملی نداشته باشد قادر به اثر گذاری نخواهد بود و در امر آموزش متولیان مساجد، تجربه کار در این حوزه بسیار مهم است.

 

آموزش توام با مثال و بررسی میدانی و تفهیم آن بسیار موثر است و باید فراگیران با میل و رغبت و علاقه وارد جلسه بشوند و سخنرانی صرف نباشد بلکه بحث و گفتگو دو طرفه ای ایجاد شود.

 

گزینش چنین اساتیدی نیازمند توجه متولیت برگزاری دوره خواهد بود که باید به آن بپردازند.

 

*علاقه و احساس نیاز آموزش در بین متولیان مساجد

 

بررسی میدانی و گفتگو با خادمین، هیات امنا، امامان جماعت و متولیان کانون های مساجد همگی مبین این موضوع بود که آنان از بسیاری از ماموریت و نقش خود بی خبر هستند و همین موضوع آسیب هایی را برای آنان داشته است.

 

«حسینعلی میرزایی« که چندین سال عضو هیات امنا مسجد بوده، از اینکه باید به بهداشت، بحران و مسائل عمومی مسجد چگونه رسیدگی کند و دستگاه های اداری در برابر متولیان چه وظیفه ای دارند بی خبر بود.

 

همین موضوع در بین بسیاری از تیم های اجرایی کانون های مساجد نیز وجود داشت که «رضا جوادی»، به عنوان مسئول فرهنگی مسجد از وضعیت آماری و تحلیلی اتفاقات فرهنگی، راهکارها، نهادهای همکاری و خیریه های حامی بی خبر مانده و این مسائل به گفته او در تصمیم گیری و برنامه ریزی نقش داشته است.

 

  جمعی از جوانان ونوجوانان تیران و کرون از ستاد ساماندهی جوانان این شهرستان نیز خواسته بودند تا جلسات آموزشی برای متولیان حوزه اوقات فراغت مثل مدیران کانون های مساجد برگزار کنند تا آن ها توانمندی خاصی در برابر وظیفه خود بیابند.

 

*ضرورت آموزش و برنامه ریزی برای این حوزه

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دبیر شورای سیاستگذاری کانون های مساجد پیرامون این امر مهم گفت: در گذشته دوره های آموزشی ویژه اعضای کانون های مساجد برگزار شده و بسیاری از آن ها هم بر عهده شهرستان ها و مدیریت کانون های معین بوده که تداوم آن لازم است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: پیش بینی این دوره ها با همکاری نهادهای مختلف مثل ستاد کانون های مساجد، اوقاف، بسیج، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی امکان پذیر است.

کد خبر 1072798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha