بزرگترین پروژه آبخیزداری کشور در چهرآباد زنجان هفته دولت به بهره برداری می رسد

بزرگترین پروژه آبخیزداری کشور از لحاظ مالی در چهرآباد زنجان هم اکنون در حال احداث است که بنا به گفته مسئولان و کارشناسان در هفته دولت امسال به اتمام خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، روستای چهرآباد در شهرستان زنجان و در 80 کیلومتری غرب زنجان واقع شده است.

 

این روستا در یکی از مناطق نیمه بیابانی استان زنجان قرار دارد که با وجود بارندگی های نسبتا مناسب ارتفاعات بالادست حوزه آبخیز آن، رواناب های سیلابی حوزه علاوه بر تخریب اراضی تاسیسات موجود و تهدید اهالی منطقه از دسترس خارج می شود و ساکنین این روستا نیز با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه می گردند.

 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان زنجان در حاشیه بازدید خبرنگاران از این پروژه اظهار کرد: با توجه به وجود عرصه مناسب برای اجرای طرح آبخوان داری پس از انجام مطالعات لازم احداث پروژه آبخوان داری و کنترل سیلاب این روستا در دستور کار قرار گرفت.

جعفر بیات افزود: از پائیز سال 97 اجرای این طرح کلید خورد و تا کنون نیز روند احداث بند خاکی چهرآباد در حال اجرا است.

 

وی به جزئیات این طرح هم اشاره کرد و گفت: یک دستگاه بند خاکی با ارتفاع مفید 11 متر، طول تاج 367 متر به صورت همگن با حجم خاک ریزی حدود 240 هزار متر مکعب و خشک چینی 15 هزار متر مکعب و عملیات سنگ ملاتی 3 هزار و 500 متر مکعب می باشد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان، کنترل سیلاب های رودخانه چهرآباد، کاهش و رفع خسارات وارده به باغات و اراضی، و تاسیسات موجود در محل از جمله اهداف این طرح برشمرد و گفت: پیش بینی می شود که در هفته دولت سال جاری این طرح به اتمام برسد.

 

وی افزود: این پروژه یکی از بزرگترین طرح های آبخیزداری از نظر مالی در کشور محسوب می شود.

 

بیات همچنین ادامه داد: پایدار سازی منابع آب شرب و زراعی در روستای چهرآباد و با جمعیتی حدود 400 نفر و کمک به ارتقاء سطح معیشت کشاورزان و باغداران و کاهش آثار تخریبی سیل، تقویت آبخوان موجود در محل، کاهش فشار دام به مراتع از طریق تولید علوفه در پائین دست پروژه، افزایش جاذبه های گردشگری و توریستی منطقه درکنار معدن نمک چهره آباد ( اولین موزه معدنی کشور)، طبقات و لایه های رنگین منطقه، قلعه لک لک ها در روستای شکورچی در نزدیکی پروژه چهرآباد، از اثرات عملیاتی شدن این طرح است.

پروژه آبخوان داری چهرآباد یکی از 31 دستگاه سد خاکی احداث شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در چند دهه گذشته است که موجب توسعه زیرساخت های روستایی و افزایش درآمد قسمتی از جمعیت ساکن در حوزه آبخیز شده است.

کد خبر 1072817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha