راهکار‌های پیشنهادی برای دولت آینده برای مدیریت کسری بودجه/مصرف بی سابقه برق به ۶۶ هزار مگاوات رسید

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۹ هزار تومان رسید، مصرف بی سابقه برق به ۶۶ هزار مگاوات رسید، راهکار‌های پیشنهادی برای دولت آینده برای مدیریت کسری بودجه، قرارداد آتی سکه به بازار نقدی سیگنال گرانی ندهد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۴ تیر شبستان به شرح زیر است:

قرارداد آتی سکه به بازار نقدی سیگنال گرانی ندهد

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح معاملات آتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا و سیمان در بورس کالا، اظهار داشت: از بورس کالا می خواهم که علاوه بر توسعه بازار مشتقه و ورود دارایی های جدید، با جدیت راه اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری کند.

بر اساس این گزارش، هفته های پایانی تابستان ۱۳۹۷، فشار برخی افراد برای توقف بازار آتی سکه زیاد و در پایان نیز این معاملات متوقف شد. یکی از مهم ترین دلایل برای توقف این معاملات در آن مقطع زمانی، سیگنال دهی معاملات آتی به بازار نقدی سکه بود.

در این باره، محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه قدمت معاملات آتی سکه حدود پانزده سال است و با استقبال هم مواجه شده بود اظهار داشت: ولی در بحران سال ۹۶ و ۹۷ متاسفانه عملکرد معاملات آتی به گونه ای بود که تاثیر منفی بر بازار نقدی گذاشته بود؛ به بیان دیگر به جای اینکه بازار نقدی به بورس خط قیمتی بدهد، این بورس و معاملات آتی بود که به بازار سیگنال قیمتی می داد و این روند باعث بهم ریختگی بازار شده بود.

کشتی آرای افزود: در معاملات آتی سکه مبنای قیمت معاملات، بازار بود، ولی در سال ۹۶ و ۹۷ در معاملات آتی، قیمت های پایه به گونه ای اعلام شد که به اصطلاح گپ زیادی با قیمت بازار داشت و این باعث شده بود که قیمت بازار نیز به تبع آن افزایش پیدا کند و به همین دلیل هم متوقف شد.

وی تاکید کرد: بنابراین ما در کل با معاملات آتی سکه موافق هستیم به شرط اینکه همسو و هم قیمت با بازار نقدی سکه باشد. یعنی جریان معاملات به گونه ای نباشد که بورس کالا ساز خودش را بزند و قیمت را خودش تعیین و کشف قیمت کند، در حالی که کشف قیمت ها باید از کف بازار نقدی باشد تا بتواند متعادل با بازار حرکت کند و بازار را بهم ریخته و آشفته نکند.

کشتی آرای افزود: این معاملات، نیازمند یک چارچوب مشخصی است تا قیمت های پایه بر اساس بازار نقدی باشد، وگرنه دوباره شاهد سیگنال دهی افزایشی به بازار نقدی خواهیم بود که این روند مطلوب شرایط اقتصادی نیست.

 

مصرف بی سابقه برق به ۶۶ هزار مگاوات رسید

"مصطفی رجبی مشهدی " در صفحه اینستاگرام خود نوشت: نیاز مصرف تاکنون  ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات  است که درصنعت برق سابقه نداشته است.

وی ادامه داد:این میزان مصرف در روزمشابه پارسال ۵۶ هزار مگاوات بود و این درحالی است که احتمال افزایش مصرف در هفته جاری به دلیل بالاتر رفتن دمای هوا وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق نوشت:این در حالی است که توان تولیدبرق نیروگاه های برق آبی و حرارتی در مجموع از ۵۵ هزار مگاوات فراتر نمی رود.

رجبی مشهدی افزود: این میزان فاصله تولیدو مصرف را باید با فعالیت ها و برنامه های مدیریت بار کم کنیم ویا اگر امکان پذیر نباشد ، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

وی نوشت:کمبود نزدیک به ۱۰ هزار مگاواتی برق با صرفه جویی و مدیریت بار قابل جبران است اما ساختن نیروگاه امری زمان بر است که حتی با فرض داشتن  زمان مناسب، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای ساخت این میزان نیروگاه نیاز داریم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: رشد متعارف مصرف برق ۴ تا۵ درصد است، این درحالی است که امسال شاهد حداقل ۱۴ درصد افزایش مصرف هستیم.

رجبی مشهدی نوشت: از مهمترین دلایل این میزان افزایش مصرف ناهنجاری دمایی، افزایش مصرف برق بخش کشاورزی و صنعتی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدیدبه شبکه برق از دیگر دلایل بالا رفتن میزان مصرف برق است.

وی افزود: این درحالی است که امسال شاهدپدیده ای به نام استخراج رمز ارز هستیم.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۹ هزار تومان رسید

امروز (دوشنبه 14 تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۵۹۷,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا به ۱,۷۸۷.۳۵ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۷,۴۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۴,۹۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۱۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه 14 تیر) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۱,۵۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۸,۵۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۲,۲۷۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه، ۱۴ تیرماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۲ ارز افزایش و نرخ ۱۴ ارز کاهش یافت. همچنین نرخ ۱۰ ارز نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۷۴ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۸۳۶ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۵۹۹ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۹۲۰ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۸۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۰۱ ریال، روپیه هند ۵۶۴  ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۶۳۶  ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۸۷۵  ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۹ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۴هزار و ۹۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۵۳۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۴۸ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۸۳۹ ریال، روبل روسیه ۵۷۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۶۶۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۷۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۰۳ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۰۶ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۵۳ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۴۷۷ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۱۳ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۸۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۵۷۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۸۵ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۱۳۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۶۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۸۴ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۸۸۴ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶  هزار و ۵۳۶ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۵ هزار و ۵۰۵ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۰۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال قیمت خورد.

 

راهکار‌های پیشنهادی برای دولت آینده برای مدیریت کسری بودجه

مرتضی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر شب گذشته (یکشنبه ۱۳ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره راهکار‌های پیشنهادی برای دولت آینده در جهت مدیریت کسری بودجه گفت: موضوع حامل‌های انرژی و یارانه‌ای که در قالب یارانه انرژی و کالا‌های اساسی توسط دولت پرداخت می‌شود از جهتی مسئله دارد به هر حال این منابع خدادادی باید استفاده شود تا همین کسری‌ها جبران شود و در کشور سرمایه گذاری انجام شود؛ نه اینکه به نحو غیر نظام‌مند هدر برود.

 


وی با بیان اینکه صنایع به شدت نیازمند این هستند که یک باری را در بودجه تحمیل کنند که کسری‌های چند ده هزار میلیاردی ناشی از این نظام یارانه‌ای را پوشش دهند، گفت:‌ اصلاح نظام یارانه انرژی باید به گونه‌ای باشد که به صورت هدفمند به مردم اختصاص دهیم و یک بخشی از آن را برای دولت بگذاریم و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر در دولت آینده است.

 


عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به اینکه ما در بخش ارز ترجیحی، آن چیزی که به نظر می‌رسد اصلا منابعی وجود ندارد که بخواهیم ارز ترجیحی را پوشش دهیم، افزود: ما برای سال آینده دیگر نمی‌توانیم فقط به مسئله ارز ترجیحی یا کالا‌های اساسی به شکل منفک نگاه کنیم و ما نیازمند در نظر گرفتن یک نظام حمایتی یکپارچه برای جامعه هستیم که حداقل معیشت تعدادی از دهک‌ها یا کل جامعه را با یک نظام مشخص پوشش دهیم که در آن زمان تمام یارانه‌های بلا موضوع را به تدریج حذف کنیم.

 

اصلاح نظام مالیاتی می تواند کلید اصلاح بسیاری از مشکلات نظام اقتصادی کشور باشد

سید محمدهادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی شب گذشته (یکشنبه ۱۳ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره کسری بودجه با بیان اینکه در کشور حدود 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، بیش از 200 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و بیش از 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم، گفت: با توجه به اینکه در دو تا سه سال گذشته که منابع نفتی بر اثر تحریم به شدت کاهش پیدا کرده و دولت مکلف شده بود اصلاحات ساختاری را به گونه ای اعمال کند که وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند ولی با یک بی عملی از سوی دولت در این بخش مواجه بودیم.

 


وی با بیان اینکه در سال پایانی دولت که بودجه 1400 بود بالاترین نرخ رشد هزینه ها را شاهد بودیم و از طرف دیگر هیچ اقدامی در راستای توسعه منابع کشور اتفاق نیفتاد، گفت: پیش بینی می شود حدود 500 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در بودجه 1400 داشته باشیم و اولین دستور کار دولت جدید پیدا کردن راهکارهایی برای جبران کسری بودجه است.

 


وی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام مالیاتی می تواند کلید اصلاح بسیاری از مشکلات نظام اقتصادی کشور باشد، در توضیح این موضوع گفت: با ابزار مالیات می توانیم فعالیت های تولیدی در کشور را ساماندهی کنیم. دولت با اینکه سال هاست وعده می دهد که لایحه مالیات بر مجموع درآمد و عایدی سرمایه را به مجلس ارائه می دهد ولی تاکنون به مجلس ارسال نکرده است.

 


این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه حدود 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ، بیش از 200 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و بیش از 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور داریم، گفت: بیش از 4 میلیون فرد حقیقی و حقوقی در کشور هستند که پرونده مالیاتی ندارند و اینها مواردی است که با یک عزم جدی در سازمان مالیاتی و دولت می تواند درآمدهای بسیار بالایی را برای کشور ایجاد کند و فعالیت های تولیدی را سامان بدهد. نزدیک به دو دهه است که برای طرح جامع مالیاتی بیش از هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و مقرر شده بود با این طرح نظام مالیاتی ما هوشمند شود و رابطه بین ممیز مالیاتی و مؤدی مالیاتی قطع شود که هنوز اصلاح نکردیم.

 

 

 

کد خبر 1072832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha