تلاش داریم آبان ماه نمایشگاه کتاب مازندران برپا شود/چاپ ۹۰۰عنوان کتاب درسایه کرونا

زارع با بیان اینکه ۹۰۰عنوان کتاب در سال گذشته با تیراژ ۸۰۳هزار جلد به زیور تبع آراسته شد، گفت:۶۰عنوان کتاب از این تعداد درباره فرهنگ بومی مازندران بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «عباس زارع» امروز (14تیر)در آئین تجلیل از پیشکسوتان و فعالان عرصه فرهنگ و قلم که به مناسبت گرامیداشت روز قلم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مورد تایید ستادمقابله با کرونا در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: حدود 2سال است که هر آنچه در حوزه نشر تجربه شد در همه ابعاد، متاثر از همه‌گیری کووید 19، با محدودیت، تعطیلی و دشواری همراه بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به حال ناخوش حوزه نشر در سایه این همه گیری کرونا اشاره و بیان کرد: کسب و‌کار‌های فرهنگی از‌جمله فعالان حوزه نشر؛ ناشران و کتاب‌فروشان و دیگر حلقه‌های نشر که پیش‌تر با مشکلات ریز و درشت دست به گریبان بودند، در سایه ویروس ناخوانده کرونا، آسیب‌های جدی را متحمل شدند. اما به لطف خداوند متعال و تلاش و همت ویژه ناشران استان، اجازه نداد مشکلات این حوزه خللی در انتشار کتاب های نویسندگان استان ایجاد کند.

 

وی به فعالیت۲۲۸ناشر در استان مازندران اشاره کرد و گفت: این مدت شیوع کرونا که کسب و کارها مختل شده، ناشران استان با وجود همه مشکلات صنعت نشر و تامین کاغذ و مواد اولیه، خوب عمل کردند.

 

زارع با بیان اینکه متاسفانه مشکلات اقتصادی امروز موجب شد کتاب از سبد خانوار حذف شود نمونه آن پایین آمدن تیراژ کتاب هاست، افزود: کلید واژه ۵هزار تیراژ دیگر کمتر ترند می شود. در شرایط کنونی این کلید واژه به 100یا200جلد تقلیل پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه مازندران تا قبل از شیوع کرونا جز 2استان کشور بود که نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار می کرد که متاسفانه کرونا اجازه برپایی نمایشگاه کتاب را نداد، یادآورشد: امید است آبان ماه نمایشگاه کتاب مازندران را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی خواهیم داشت.

 

زارع به تعداد دانشگاه های مازندران اشاره و افزود: دانشگاهها تعطیل شد و خرید کتاب از سوی دانشجویان که کمک شایانی به حوزه صنعت نشر می کرد نیز حذف شد.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کتاب را یک کالای اقتصادی می بینند نه کالای فرهنگی، اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در برنامه های ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند جام باشگاه های کتاب، روستاهای دوستدار کتاب و... از استان های برتر کشور در همه حوزه هاست.

 

زارع با بیان اینکه بودجه خرید کتاب اداره کل سال گذشته ۷۰میلیون تومان بود، خاطرنشان شد: سرانه محدوداین بخش جوابگوی انتظارات ناشران استان نیست.

 

وی با بیان اینکه مازندران در بخش مصرف کالای فرهنگی در استان بین سایر استان ها رتبه خوبی ندارد، گفت: هرچه در بحث ترویج کتاب عملکرد خوبی داریم اما به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی، اولویت اقتصادی و معیشتی حرف اول را در خانواده ها می زند و کتاب از سبد خانوار رخت بربست.

 

زارع با بیان اینکه ۹۰۰عنوان کتاب در سال گذشته با تیراژ ۸۰۳هزار جلد  به زیور تبع آراسته شد، افزود:60عنوان کتاب از این تعداد درباره فرهنگ بومی مازندران بوده است.

 

وی اذعان کرد:اولویت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران حمایت از کتاب های بومی است.

 

زارع ادامه داد: در سال ۱۴۰۰کتاب از 184عنوان کتاب منتشره ۱۵کتاب به موضوع فرهنگ بومی مازندران پرداخت .

 

وی با بیان اینکه با هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال ایجاد شبکه پخش کتاب هستیم، گفت:برای ایجاد شبکه فروش کتاب های استان درحال رایزنی هستیم. البته ناشرین می توانند با تشکیل انجمن در بخش پخش کتاب، یاری رسان این حوزه باشند. می طلبد تشکل های صنفی حوزه نشر وارد این عرصه شوند .

 

به گزارش شبستان، در این مراسم «سید علی اکبر حسینی شیرازی» نویسنده و مدیرمسئول انتشارات ایده ایام، «حسین گلچین» مدیرمسئول انتشارات پارسی سرا، «حبیب امیری رسکتی» مدیرمسئول انتشارات نسیم قلم، «سمانه سادات خاتمی کاوردی» نویسنده و مدیرمسئول انتشارات هاوژین، «فاطمه سلیمانی» مدیرمسئول انتشارات پندان نیکان، «سیده زینب تقوی» نویسنده-پژوهشگر و مدیرمسئول انتشارات جهاد دانشگاهی، «نرگس جباری قادیکلائی» مدیرمسئول انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و «محبوبه متقیان پور» مدیرمسئول انتشارات آوای ما در این مراسم از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و «معصومه فرجی» معاون فرهنگی رسانه ای این اداره کل مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

کد خبر 1072926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha