نویسندگان گیلانی و آثار مرتبط با گیلان حمایت می شوند

بدن آرا از حمایت از نویسندگان گیلانی و آثار مرتبط با گیلان توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «زهرا بدن آرا» امروز (دوشنبه،۱۴ تیر) در آیین رونمایی از کتاب «تالشه مثل» در کتابخانه خاتم الانبیا(ص) رشت با تبریک روز قلم با پیشینه ای 200 ساله اظهارکرد: اگرچه امروز شکل و شیوه نوشتاری نسبت به گذشته تغییر کرده، اما با گذشت زمان و پیشرفت‌های این حوزه، روز به روز بر اهمیت قلم افزوده می شود.

 

معاون امور کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه مهارت‌های ارتباطی، سواد اطلاعاتی و مهارت های شغلی را از ویژگی های یک کتابدار خوب عنوان کرد و از حمایت از نویسندگان گیلانی و آثار مرتبط با گیلان خبر داد.

 

وی با تقدیر از «زهرا خسروی» مسئول کتابخانه عمومی گویا رشت که علاوه بر کتابداری در امور پژوهشی نیز فعالیت می کند، کتاب «تالشه مثل» را نتیجه پژوهش‌های وی در مورد ضرب المثل‌های تالشی دانست.

 

وی از برگزاری همایش« از تبار قلم» یک شنبه(20 تیر) به منظور تجلیل از نویسندگان فرهیخته و صاحب نام گیلانی در راستای گرامیداشت روز قلم خبرداد.

 

*تالیفی که در زمان ماندگار شود اثری مطلوب است
در ادامه این آیین «جهاندوست سبزعلی‌پور» کتابخانه را محلی برای آرامش و دانش افزایی دانست و با تبریک روز قلم اظهارامیدواری کرد تا همگان قدردان قلم و اهل قلم باشند زیرا جامعه‌ای که فاقد صاحبان قلم باشد، در زمانه گم خواهد شد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت قلم را عاملی اصلی در انتقال فرهنگ جوامع دانست و تصریح کرد: تنها شاهنامه و فردوسی به اندازه یک قوم برای جامعه ایرانی تلاش کرده و فرهنگ ایران باستان را منتقل کردند.

 

وی با اشاره به تاثیر قلم، تفکراتی جوامعی که با قلم ثبت شده باشند را ماندگار برای آیندگان دانست و تصریح کرد: اگر اهل قلم نباشند چیزی از جامعه ما و تفکرات امروزمان برای آیندگان نخواهد ماند.

 

سبزعلی پور کتیبه های با قدمت ۲ هزار ساله را مبنایی برای زبان فارسی اعلام کرد و اظهارامیدواری کرد تا قلم را به گونه ای حرکت دهیم که عامل توسعه و رشد جامعه باشد.

 

وی مطالعه و پژوهش را عاملی مهم در تالیف کتاب و ماندگاری آن دانست و گفت:  تالیفی که در زمان ماندگار شود اثری مطلوب است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زبان، هویت است اظهارکرد: اگر نتوانیم زبان مادری خود را حفظ کنیم هویتی از ما باقی نخواهد ماند. 

 

وی با بیان اینکه زبان از دو بخش و چندین لایه تشکیل شده و شامل دعاها، در واژه ها، ترانه ها و ناز واژه هاست تصریح کرد: زبان نیز میراست و بر اثر زمان دچار فرسایش می شود.

 

سبزعلی پور با تاکید بر اینکه ساخت زبان به راحتی امکانپذیر نیست و زبان آزمایشگاهی فاقد روح است، بر لزوم حفظ زبان تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: زبان حاصل اندیشه بزرگ مردان جوامع است که در طول زمان شکل می گیرد.

 

وی امثال و حکم را خوشبخت ترین زبان ها دانست که در چرخه زمان ماندگار شده است و خاطرنشان ساخت: یک جمله باید دارای حکمت و نکته باشد که بتواند در زمان جاودان شود.

 

زهرا خسروی، نویسنده کتاب "تالشه مثل" نگارش و ثب بخشی از فرهنگ غنی مردم تالش را مهمترین انگیزه در نگارش کتابش عنوان کرد و اعلام کرد: این کتاب در سه فصل "کلیات و ادبیات شفاهی"، "گیلان و تالش" مشتمل بر زبان تالشی و آداب و رسوم  و "ضرب المثل ها" در مورد حیوانات، اندام های بدن، صفات و اخلاق، اجتماع، اقتصاد، اقوام و کشاورزی به چاپ رسیده است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1072956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha