سایه سنگین بی مسئولیتی ها بر سر دامداران/ آقایان! وقت کُشی خیانت است

مشکلاتی که امروز بر سر راه دامداران قرار گرفته و سر ریز آن به سمت بازار و افزایش ناگهانی مواد لبنی و نیز به سمت مصرف کننده است؛ حل نمی شود جز اینکه عزمی جدی برای رفع موانع تولید وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مشکلاتی که این روزها دامداران را از سویی و مصرف کنندگان مواد لبنی را از سوی دیگر گرفتار خود کرده کرده است، نیازمند اقدام عاجل و مدیریتی فراتر از حرف و وعده و کاغذبازی است.

 

نهاده های دامی در حالی به اصلی ترین چالش دامداران تبدیل شده که به گفته نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم اکنون حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن نهاده در بنادر دپو شده که با این میزان می‌توان نیاز حداقل چهار ماه کشور را تأمین کرد.

 

اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان کرمان؛ ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ برای رصد مشکلات مورد اشاره به یکی از گاوداری ها رفت تا خبرنگاران موضوع را از نزدیک مشاهده و منعکس کنند.

 

 

فرح بخش، صاحب این گاوداری با بغض در گلو و ناراحتی از خریداری نهاده های دامی با وجود نقدینگی که داشته سخن می گوید که حالا این نهاده ها در بنادر دپو شده و می افزاید: برای استفاده از تسهیلات بانکی نیز با سنگ اندازی هایی مواجه می شوم در حالیکه همین بانک ها به بعضی از افرادی که هم اکنون در خارج از کشور هم به سر می برند؛ وام های کلان بدون وثیقه می دهند اما به من به عنوان دامدار و با سند و پروانه دامداری یک میلیارد تسهیلات تعلق نمی گیرد!

 

 

وی سپس به مشکلاتی که در پی سوءتغذیه گاوها ایجاد می شود اشاره می کند و می افزاید: گاوهای مولد به دلیل سوء تغذیه در حال مرگ هستند و گوساله ها که باید در ۱۶ ماهگی تلقیح شوند تا در دوسالگی زایمان داشته باشند اما گوساله های چهار ساله هم به دلیل سو تغذیه آبستن نمی شوند.

 

 

این دامدار با اشاره به هزینه های دارو و تهیه اسپرم برای اصلاح نژاد در مدت ۲۰ سال؛ تصریح می کند: گوساله هایی که نژاد آنان با صرف هزینه سنگین اصلاح شده اما در حال حاضر به دلیل سوء تغذیه در حال از بین رفتن هستند و این در حالی است که مسئولین وجدان خود را قاضی نمی کنند تا برای یکبار هم شده از پشت میز خود فاصله بگیرند و این صحنه ها را ببینند؛ مسئولین پای کار نیستند و مکاتبات دردی از گاوداری حل نمی کند بخش خصوصی و دولتی به دنبال ایجاد مانع هستند تا مانع زدایی!

 

 

تأمین نهاده برای دام موضوعی حیاتی است و حالا که دامدار تحت هر شرایطی هزینه آن را پرداخت کرده اما در بنادر دپو شده و هیچ شرکت حمل و نقل جاده ای به دلیل مدت زمان انتظار و هزینه ها حاضر به حمل بار نیست!

 


مسئولین جهاد کشاورزی همراه با اتوبوس مطالبه گری هم راهکار رفع این مشکل را مکاتباتی مطرح می کنند که پاسخ آن داده نشده و می افزایند: راهکار دوم استفاده از نهاده ذخیره استراتژیک استان توسط اداره کل پشتیبانی امور دام است که این دستگاه تأمین و ذخیره نهاده در استان را کافی می داند اما تنها راه آزادسازی نهاده ها را ابلاغ مجوز از وزارت خانه های مرتبط می داند.

 

 

احمد مسعودی، مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه نهاده تأمین و در حد نیاز در استان موجود است اما باید سهمیه ابلاغ تا توزیع انجام شود؛ گفت: در بحث ذخیره سازی هیچ مشکلی نداریم اما در توزیع دستگاه دیگری باید پاسخگو باشد.

 

 

وی ذخیره نهاده ها را متناسب با ضریب ظرفیت دام دانست و با بیان اینکه در سال گذشته ۹۰ هزار تن نهاده و از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۹ هزار تن نهاده در سطح استان توزیع شده؛ گفت: در حد وظیفه شرکت پشتیبانی دام میزان سهمیه تخصیصی استان را توزیع کرده و بخشی به عنوان ذخیره استراتژیک در انبارهای استان موجود است.

 

 

مسعودی با تصریح به اینکه نهاده های ذخیره شده در صورتی که مجوزهای معاونت دام وزارت جهاد کشاورزی به شرکت پشتیبانی امور دام کشور ابلاغ شود در اختیار دامداران قرار می گیرد؛ ادامه داد: ۳۰ درصد نهاده ها در سطح کشور به عنوان ذخیره استراتژیک در اختیار پشتیبانی امور دام قرار می گیرید و این نهاده ها، مواد پروتئینی و... در اختیار پشتیبانی امور دام در شرایط خاص با نظر شورای عالی امنیت ملی آزاد می شوند.

 

 

وی اظهار می کند: ما فقط مرجع تأمین هستیم اما در خصوص توزیع باید مجوز از طریق وزارت جهاد و سازمان جهاد کشاورزی و معاونت امور دام صادر شود تا نهاده توزیع شود.

 

 

علی باقری، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم با بیان اینکه ۲۴۰ واحد دامداری صنعتی پروانه دار در شمال استان وجود دارد؛ افزود: در سه ماه اول سال؛ ۳۱ هزار و۹۰۰ تن جو، ۱۶ هزار و  ۹۰۰ تن ذرت، ۵ هزار و ۲۰۰ تن سویا و ۴ هزار و  ۸۰۰ تن کنسانتره توزیع شد.

 

 

وی به موضوع خشکسالی های بی سابقه اشاره می کند و با بیان اینکه حتی در سال جاری در مزارع آبی نیز با کاهش کشت یونجه مواجه هستیم؛ افزایش چهار برابری قیمت یونجه را از دیگر مشکلات پیش روی دامدار عنوان می کند و می افزاید: نهده های وارداتی از خارج کشور در گمرک دپو شده و از طرفی هزینه نهاده ها کامل و تحت هر شرایطی توسط دامدار پرداخت شده است.

 

 

باقری ادامه می دهد: در خصوص حمل و نقل نهاده از بنادر با مشکلاتی مواجه هستیم  و شرکت های حمل و نقل حاضر به حمل بار نیستند در حالیکه دستگاه های مسئول باید ورود کنند زیرا دام زنده است و دامداری مثل کارخانه نیست که با توجه به عدم دسترسی به مواد اولیه خاموش یا تعطیل شود از طرف دیگر نهاده های دپو شده در بنادر با توجه به ارزش غذایی باید سریع به دام برسد تا ارزش غذایی آن از بین نرود.

 

 

وی بیان می کند: در مواردی دامدار خود شخصاً ورود و به بنادر مراجعه کرده اما متأسفانه پس از یک هفته انتظار، بارگیری انجام نشده و مدت زمان انتظار وسایل حمل و نقلی در بنادر مشکل اصلی است و بعضاً با توجه به مدت انتظار و هزینه بار راننده ترجیح می دهد دست خالی به استان برگردد.

 

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح می کند: دامدار از وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم آگاه است و به دنبال افزایش قیمت شیر نیست اما توازن بین هزینه ها و تولید برقرار نیست و دامدار راضی است که سود نداشته باشد اما گاوی هم تلف نشود و درآمد با هزینه ها مساوی شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: عدم توازن قیمت شیر و هزینه ها توجیه اقتصادی ندارد و هیچ تناسبی با هزینه های پیش رو ندارد، طبیعتاً با خارج شدن گاو از چرخه تولید، در آینده نزدیک با کمبود تولید گوشت و شیر مواجه شده و امنیت غذایی جامعه به خطر خواهد افتاد.

 

 

باقری می گوید: دامدار تمام نقدینگی خود را صرف خرید نهاده هایی کرده است که اکنون در بنادر دپو شده و یکی از راهکارها برای کمک به دامداری که با عدم نقدینگی در این شرایط مواجه است پرداخت تسهیلات بانکی روان و متناسب با شرایط دامدار است تا در کمترین مدت زمان با بهره گیری از تسهیلات اقدام به خرید نهاده کند.

 

 

وی عدم خروج علوفه های خشبی از استان های همجوار به استان کرمان را تکذیب کرد و می گوید: در خصوص عدم خروج علوفه های خشبی از دیگر استان ها تا کنون هیچ سند و مدرکی برای این بحث نیست فقط بین دامداران چنین حرفهای رد و بدل شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شمال استان در پایان  خشکسالی، قیمت نامتعارف نهاده ها، عدم توازن قیمت شیر و هزینه های جانبی و باربری نهاده های دپو شده در بنادر را از مشکلات دامداران عنوان و تأکید می کند: ارائه تسهیلات بانکی روان، بسته های حمایتی و مکاتباتی با حمل و نقل جاده ای و وزارت خانه های مرتبط از برنامه ها و اقدامات انجام شده است اما برای حل این مشکل مدیریت کشوری و منسجم باید وجود داشته باشد.

 


 

مشکلاتی که امروز بر سر راه دامداران قرار گرفته و سر ریز آن به سمت بازار و افزایش ناگهانی مواد لبنی و در نهایت مواجهه مصرف کننده با این مواد ضروری سبد غذایی زندگی است؛ حل نمی شود جز اینکه عزمی جدی برای رفع موانع وجود داشته باشد؛ عزمی که از اعتقاد به جهش تولید برخاسته باشد؛ عزمی که وقت کُشی در این شرایط حساس را خیانت بداند.
 

کد خبر 1072966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha