فرهنگستان هنر علت حضور هنرها را تعریف می‌کند / کار فرهنگستان پیداکردن این «فرّ»هاست

جهانگیر الماسی در حاشیه مراسم اکران فیلم «خورشید» و تجلیل از عوامل تهیه آن و اهدای لوح «فرّ فرهنگستان هنر» عنوان کرد: این یک نام خجسته است که بر لوحی که به آقای مجیدی اهدا شد، گذاشته شده است؛ فرّ فرهنگستان هنر.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، «جهانگیر الماسی» عضو پیوسته این فرهنگستان، در گفت‌وگویی با روابط‌عمومی این فرهنگستان در حاشیه مراسم اکران فیلم سینمایی «خورشید» و تجلیل از دست‌اندرکاران این فیلم گفت: این مجموعه حسب تدبیر و اندیشه‌ای وجود دارد و اگر به آنچه مکنون در نام آن است جامه عمل بپوشانیم، کار بزرگی کرده‌ایم. فرهنگستان و یا آکادمی تعریف دارد؛ اگر پیشینه باستانی و افلاطونی آکادمی را در نظر بگیریم، محل گفت‌وگو و محل شکستن مرزهای کهنه و همچنین محل رسیدن به مرزهای جدید است. آکادمی محل مبادله افکار است نه دادن اطلاعات. اطلاعات را می‌شود از طریق مطبوعات و رسانه‌های جمعی و دانشگاه‌ها جمع‌آوری کرد.

او ادامه داد: آکادمی محل مرور تجربی و علمی است؛ محل بروز افکار و تعاریف و نگاه تازه است؛ مثلاً دنیای غرب، حتی پس از مدرنیسم و پست‌مدرنیسم، به یک نوع بن‌بست فرهنگی رسیده، اما می‌بینید که ایرانیان 800 سال پیش و در قرن‌های پنجم و ششم هجری به اوج فرهنگ رسیده‌اند و بعد هم در دوره صفویه در هنر نقاشی و خط چه جاهایی را که نپیموده‌اند! اما متأسفانه همیشه این دستاوردها منفصل شده و یا مجبور شده‌ایم که برگردیم و از اول شروع کنیم. اصلاً به این دلیل بوده که چنین مکان‌هایی در تاریخ فرهنگ ملت‌ها وجود داشته است. حالا که این مکان را داریم، باید از آن استفاده کنیم و از آن مهم‌تر باید امتداد و سیری را برای آنچه داریم قائل شویم. ما باید گنج فرهنگی کشور را از طریق رودخانه‌های فکری هم به دیگران انتقال بدهیم و هم حرکتش را جاودانه کنیم. از آن مهم‌تر باید بتوانیم با رقبایمان هم‌نشینی، هم‌فکری و گفت‌وگو کنیم تا از طریق گفت‌وگو و نقد همدیگر به جاهایی نو برسیم.

این هنرمند ارزنده کشور به اهمیت کتاب جمهور افلاطون و نقش آن در فهم آکادمی اشاره کرد و افزود: شما از طریق خواندن کتاب جمهور می‌فهمید که آکادمی یعنی چه. فرهنگستان تعریف و ترجمه همان آکادمی است. فرهنگستان باید عقبه‌ای از علم و دانش و معرفت را فراهم کند و علت حضور هنرها را تعریف کند. از این طریق است که می‌تواند اسباب اتحاد، اتفاق و یکپارچگی ملت و بهادادن به ارزش‌های ملی بشود.

او در ادامه سخنانش به لوح ویژه فرّ فرهنگستان هنر، که به مجید مجیدی اهدا شد، اشاره کرد و گفت: این یک نام خجسته است که بر لوحی که به آقای مجیدی دادند گذاشته شده است؛ فرّ فرهنگستان هنر. فرّ یعنی نقطه برگزیده؛ یعنی نقطه افتخار که مثل خود فرهنگ است. کار فرهنگستان یعنی همین؛ یعنی پیداکردن این «فرّ»ها در عرصه‌های هنر و زبان و فرهنگ و تجمیع همه اینها. چند چیز است که ملت‌ها را با همدیگر جمع نگه می‌دارد؛ تاریخ مشترک، سرزمین مشترک، اعتقادات مشترک، منافع مشترک، گذشته و آینده مشترک، زبان مشترک، و ببینید که چقدر کار می‌شود کرد.

 

الماسی در انتها گفت: آقای نامورمطلق از نادر مدیران فرهنگی است که به این نکات ظریف و عمیق درباره فرهنگ واقف است و به آنها عمل می‌کند. من کارهای ایشان به‌عنوان یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه را مرور می‌کردم؛ از حرف‌ها و گفت‌وگوی ایشان بسیار لذت بردم. ایشان قلباً دارند این کار با ارزش را انجام می‌دهند و به‌عنوان یک ایرانی و یک دانشجو از ایشان و دوستانشان در این عرصه سپاسگزارم. از درگاه احدیت درخواست دارم تا همه کسانی را که به این آب و خاک و این پیشینه علمی و اعتقادی توجهی دارند در کار خودشان موفق کند.

کد خبر 1072977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha