اتوبوس هایی با صندلی های داغ/ داد مردم بیرجند درآمد

چشم انتظار آمدن اتوبوس برای رهایی از گرمای ۴۰ درجه هستم با ورود به داخل اتوبوس، باد داغی صورتم را می سوزاند. در هر گوشه از اتوبوس مسافران در حال باد زدن صورت شان هستند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ چه شاغل باشیم چه محصل در هر صورت به هر دلیلی از ناوگان اتوبوس شهری مجبور هستیم حتی برای یک مرتبه استفاده کنیم و اکنون به دلیل گرمای شدید تابستان و عدم مجهز بودن برخی اتوبوس های شهری به کولر و یا روشن نکردن آن در ساعات پیک گرما، مردم بیرجند تمایل زیادی به استفاده از اتوبوس های شهری ندارند.

 

*گلایه مردم از اتوبوس های داغ

بیرجند مرکز یک استان کویری است که تابستان های داغ و طاقت فرسایی دارد و مردم انتظار دارند زمانی که به اتوبوس ها به دلیل تابش مستقیم آفتاب پناه می برند با خنکای دلپذیر اتوبوس ها مواجه شوند اما این موضوع تنها در خیال است چرا که درون اتوبوس ها از هوای آزاد و بیرون آن داغ تر است.

 

امسال در حالی تابستان آغاز شده است که هر روز هوا گرم و گرم تر می شود و گرمای داخل اتوبوسها داد مردم بیرجند را در آورده است و نمی دانیم این موضوع تا چند سال دیگر تکرار خواهد شد چرا که مسئولان هر سال قول می دهند تا این موضوع را حل کنند.

 

هوای داغ داخل اتوبوس ها همواره صدای مردم را در می آورد و این موضوع باعث ایجاد درگیری لفظی بین مسافران و رانندگان می شود و مسافران درخواست روشن کردن کولر دارند ولی رانندگان در جواب مسافران می‌گویند کولر خراب است و مشکل زمانی حاد می‌شود که پنجره های اتوبوس هم خراب باشد و راه ورود و خروجی برای هوا وجود نداشته باشد که متاسفانه در بسیاری از اتوبوس های بیرجند این موضوع به چشم می‌خورد.

 

گرمای بالای 40 درجه تابستان شهر بیرجند برای بسیاری از شهروندان طاقت ‌فرسا است و این موضوع بر روی کاهش مسافران ناوگان شهری به دلیل عدم مجهز نبودن این ناوگان به کولر و تجهیزات خنک کننده و یا معیوب بودن این تجهیزات، تاثیر بسیاری می گذارد.

 

به درون شهر رفتیم و سوار یکی از اتوبوس های شهر بیرجند شدیم. هنگامی که داخل شدیم به جای احساس هوای خنک متاسفانه هوای داغ داخل اتوبوس به صورتمان برخورد کرد و در هر گوشه از این اتوبوس شهروندان بیرجندی در حال باد زدن صورتشان بودند.

 

 

*لزوم توجه مسئولان به وضعیت اتوبوس های درون شهری

به سراغ یکی از شهروندان بیرجندی رفتیم که در گوشه ای از اتوبوس مشغول بادزدن صورتش بود. «الهه عباسی» بانوی 50 ساله بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: هوای شهر بیرجند در تابستان بسیار طاقت فرسا و گرم است و اگر مجبور نباشیم هرگز خانه هایمان را تر ک نمی کنیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در تابستان اگر بادی در استان وزش کند به دلیل مجاورت با کویر گرم و خشک است و صورت انسان را می سوزاند و قادر به پیاده روی در این هوا نیستیم و به اتوبوس ها پناه می آوریم.

 

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه هوای داخل اتوبوس ها گرم تر و داغ تر از بیرون است، افزود: کولر اتوبوس ها که هیچ زمان روشن نیست و مشاهده می کنید که پنجره ها نیز باز نمی شوند و اگر گلایه کنیم دعوا پیش می آید.

 

عباسی گفت: از مسئولین تقاضا داریم یک سری به اتوبوس های درون شهر بزنند و از وضعیت اسفناک آن با خبر شوند و حداقل به فکر راه اندازی کولرها در این تابستان داغ باشند.

 

*دعوا بر سر روشن کردن کولر اتوبوس

در گوشه دیگری از این اتوبوس مادری به همراه فرزند خردسالش نشسته بود و فرزندش از شدت گرمای داخل اتوبوس بی تاب شده بود. «فرشته بیابانی» در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: هر سال مشکل کولر اتوبوس های درون شهری بیرجند تکرار می شود و مسئولان بیخیال از آن می گذرند.

 

وی در ادامه بیان کرد: نمی دانیم از کدام مشکل این اتوبوس ها بنالیم؛ می توان کثیفی، صندلی های ناسالم و پنجره های خراب اتوبوس ها را اندکی نادیده بگیریم اما از نداشتن کولر و داغی هوای داخل اتوبوس های نمی توان گذشت کرد.

 

این بانوی بیرجندی با بیان اینکه مسئولان برای درک حال مردم در اتوبوس ها حاضر شوند، افزود: برای یک بار هم شده انتظار داریم که مسئولین شهرداری به داخل اتوبوس ها بیایند و هوای داغ اتوبوس ها را احساس کنند و به فکر چاره ای باشند.

 

بیابانی ادامه داد: متاسفانه در تابستان سال گذشته از یکی از راننده های اتوبوس ها درخواست روشن کردن کولر را داشتم که منجر به دعوی شد و از آن به بعد نسبت به وضعیت اتوبوس ها هیچ گلایه و سخنی را بیان نکردم.

 

وی با اشاره به اینکه حل مشکل کولر اتوبوس ها غیر ممکن نیست، گفت: حل این مشکل تنها نیازمند عزم جدی مسئولان شهرداری بیرجند است و اگر این وضعیت را درک می کردند قطعا زودتر این مشکل را حل کرده بودند.

 

 

* گرمای داخل اتوبوس ها داد مردم را در آورد

سوار یکی دیگر از اتوبوس های درون شهری بیرجند شدیم که متاسفانه این اتوبوس نیز از کولر برخوردار نبود و هوای داغ داخل آن مردم را کلافه کرده بود. راننده این اتوبوس در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: مشکل کولر اتوبوس که به ما رانندگان مربوط نیست و خود مسئولان باید راهی برای این مشکل پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه حال مردم را در این هوای گرم درک می کنیم، افزود: هوای گرم و داغ اتوبوس را خودمان نیز احساس می کنیم و امیدواریم مسئولان با تامین اعتبارات به فکر حل این مشکل باشند.

 

این راننده بیرجندی با اشاره به اینکه در مقابل اعتراض مردم سکوت می کنم، ادامه داد: مردم هم باید ما را درک کنند که این مشکل به ما ربطی ندارد و نمی توانیم خودمان آن را حل کنیم.

 

وی بیان کرد: پنجره های داخل اتوبوس ها نیز به دلیل فرسودگی باز نمی شوند و این موضوع هم داد مردم را در آورده است که نیازمند توجه مسئولان است.

 

*لزوم روشن کردن کولر توسط رانندگان/ مردم تخلفات را گزارش دهند

«یدالله غلامپور» مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: در شهرستان بیرجند 135 اتوبوس درون شهری وجود دارد و در حال حاضر به خاطر شیوع ویروس کرونا تنها 40 دستگاه به علت شیوع ویروس کرونا فعال هستند.

 

وی در ادامه بیان کرد: بیش از 70 درصد این اتوبوس های فعال مجهز به کولر هستند و آن 30 درصد دیگر اتوبوس هایی هستند که نمی توان مجهز به کولر کرد.

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در خصوص خراب بودن پنجره های اتوبوس ها گفت: به علت شیوع ویروس کرونا ابلاغ شده است که راننده ها ملزم به باز کردن پنجره های اتوبوس ها برای تهویه و جا به جایی هوا هستند و قطعا نظارت ها را در این زمینه افزایش خواهیم داد.

 

غلامپور با اشاره به اینکه اتوبوس هایی کولردار ملزم به استفاده و روشن کردن آن هستند، ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف مردم کد اتوبوس و ساعت و مسیر آن را به شماره 3226545 اعلام کنند تا با راننده آن اتوبوس برخورد شود.

 

وی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع وظیفه رانندگان راتوبوس ها است، افزود: انتظار داریم که شهروندان هم احترام رانندگان را حفظ کنند چرا که رانندگان روزانه در این شرایط سخت کرونایی با بیش از 300 نفر در ارتباط هستند.

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پایان تاکید کرد: هیچ نوع بی احترامی از سوی رانندگان را نخواهیم پذیرفت و اگر موضوعی پیش بیاید کمیته انضباطی شدیدا با راننده مخاطی برخورد خواهد کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1073000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha