کاخ‌موزه عمارت خسروآباد در سنندج افتتاح شد

کاخ‌موزه خسروآباد در سنندج با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار و تنی چند از مسئولین استان افتتاح شد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان کردستان، دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ در مراسم افتتاح کاخ موزه عمارت خسروآباد سنندج گفت: مردم استان کردستان ریشه در تاریخ دارند و‌ همیشه در برهه‌های مختلف حافظ ایران بوده‌اند.

 

 

مونسان با بیان اینکه کوردها در ایجاد تمدن ایران نقش مهمی داشته‌اند، افزود: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بر این موضوع تاکید داشته‌اند چرا که مردم کردستان همیشه در پیشبرد اهداف کشور تلاش کرده‌اند.

 

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به تغییر شغل تعدادی از کولبران استان و فعالیت آنها در حوزه بومگردی، از مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خواست پیگیر شود که از محل منابع فنی اعتباری، هدایایی به این کولبران تعلق گیرد تا بتوانند شغل پایدار ایجاد کنند. 

 

 

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، کولبری را قاچاق نمی‌دانند بلکه این افراد از سر اجبار و برای تامین معاش، به این شغل روی آورده‌اند و وظیفه همه ماست که تلاش کنیم برای آنها شغل مناسب ایجاد کنیم. 

 

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری اماکن تاریخی، ۶۰ درصد از هزینه‌های مرمت عمارت خسروآباد توسط وزارتخانه را تقبل کرد و مقرر شد ۴۰ درصد مابقی توسط استان تامین شود.

 

 
 
مونسان اظهار کرد: مردم کُرد، ریسه در تاریخ دارند و همیشه حافظ کشور بوده‌اند و در ایجاد تمدن ایران نقش داشته‌اند و هم‌اکنون نیز در پیشبرد ایران نقش دارند. 

 

 

وی افزود: ما ایرانیان در طول تاریخ بوده‌ایم، امروز هستیم و علیرغم زخم‌هایی که از دشمنان خورده‌ایم، در آینده هم خواهیم بود. 

 

 

مونسان با یادآوری اینکه ایران ۷ هزار سال تاریخ تمدنی دارد و در ایجاد تمدن بشری نقش بسزایی داشته است، خاطرنشان کرد: علیرغم دشمنی‌هایی که هست، دنیا برای فرهنگ و تمدن این ملت احترام قائل است. 

 

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حوزه فرهنگ را مظلوم و محروم خواند و از کم توجهی به آن گله کرد و یادآور شد: در کشورهای اطراف میلیاردها دلار هزینه می‌شود تا هویت فرهنگی ایجاد کنند اما وزارتخانه ما به لحاظ بودجه‌ای ضعیف‌ترین بودجه را داریم. 

 

 

مونسان با اشاره به اعتبارات اندک نگهداری آثار ملی، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌ها، اولویت دولت، معیشت مردم بود و ما در حوزه فرهنگ با چالش بزرگی مواجه بودیم. 

 

 

وی تاکید کرد: بناها، گِل و خشت و آجر نیست بلکه تاریخ کشور هستند و از بین رفتن هرکدام از آنها، از بین رفتن قطعه ای از تاریخ کشور است لذا ما موظف هستیم آن را برای آیندگان حفظ کنیم. 

 

 

مونسان، بهره‌گیری از مشارکت مردم و واگذاری بناهای تاریخی (غیر نفیس) به مردم را راهکار جبران کمی بودجه نگهداری این بناها عنوان کرد و گفت: با واگذاری حق بهره برداری خانه های تاریخی به مردم و تبدیل آنها به بومگردی، هم این بناها توسط مردم مرمت و نگهداری شد و اعتبارات وزارتخانه صرف نگهداری بناهای ملی شد و هم گردشگری توسعه یافت.

 

 

وزیر گردشگری اقدامات دولت در حوزه گردشگری را جزو رکوردها دانست و تشریح کرد: در دولت دوازدهم، در بخش گردشگری ۲۹ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شده، ۴۶۱ هتل به مجموع هتل های کشور اضافه شده که زیرساخت های گردشگری را تامین کرده، تعداد تخت های اقامتی از۲۶۰ هزار تخت به بیش از ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافته، ۲۲۰۰ واحد بومگردی اضافه شده و با ایجاد هتل کاروانسراها، هتل بوتیک‌ها و ... تنوع در محصولات گردشگری بیشتر شده است. 

 

 

مونسان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی به ۲ بخش ملموس و غیرملموس دسته بندی می شود، اظهار داشت: در حوزه هنرهای محلی، (صنایع دستی) بیش از ۹۰ رشته را که از بین رفته بود احیا کردیم که با به روز کردن آن، بسته بندی جذاب، و بازاریابی، در حال حاضر هنرمندان جوان در این حوزه ها شاغل هستند.

 

 

وی همچنین با استاد هادی ضیاالدینی نقاش و‌ مجسمه‌ساز نامدار کردستانی در محل کارگاه وی در محوطه عمارت تاریخی خسروآباد سنندج دیدار کرد.

کد خبر 1073097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha