مسجدی کوچک در دل روستا که کانون جذب جوانان و نوجوانان شده است

مسجد حضرت ولیعصر(ع) خشکرودبار به همت کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) کانون جذب جوانان و نوجوانان شده است.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: مساجد از دیرباز محلی برای عبادات و معنویات و به دلیل در دسترس بودن، محل مناسبی برای برگزاری و انجام مراسم گوناگون اجتماعی و مذهبی بوده و برمبنای موارد ذکرشده در قرآن و روایات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نشر معارف اسلامی و تربیت مؤمنان در این مکان مقدس انجام می‌شود و از سوی دیگر به نوعی کانون اتحاد و انسجام مسلمانان به حساب می‌آید.

 

در شرایطی که حتی درب بسیاری از مساجد روستایی کشور در ماه‌های مختلف سال بسته است، متوجه برگزاری برنامه‌های فرهنگی اثر گذار در یکی از روستاهای شهرستان صومعه‌سرا شدیم.

 

خشکرودبار فاصله حدود 10 کیلومتری با مرکزیت بخش ضیابر دارد و مسجدی بسیار کوچک که دارای امکانات بسیار ناچیز است. مسجد کولر ندارد و تنها، پنکه سقفی حرارت تابستانی را کم می‌کند.

 

اما با این حال یک مدیر کانون فرهنگی هنری دارد که در تمام فصول سال برای اینکه درب مسجد بسته نباشد، از تمام وجود در راستای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، هنری، ملی و مذهبی تلاش وافر می‌کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(ع) خشکرودبار در طول سال برنامه‌های مختلفی برای اعضای این کانون دارد حتی اقدام به اشتغالزایی برای بانوان در راستای اقتصاد مقاومتی هم کرده است.

 

 

برای اینکه بیشتر با برنامه‌های این مسجد آشنا شویم، با «سودابه وحدانی» مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه از سال 93 این کانون راه‌اندازی شده و اکنون 164 عضو دارد اظهار کرد: بيشتر فعاليتهای کانون مختص خواهران این روستا است.

 

وحدانی با بیان اینکه در طول سال برنامه‌های مختلفی را در سطح مسجد و فضای مجازی برگزار می‌کنیم افزود: این کانون مسجدی به اوقات فراغت بچه‌های مسجد نیز نگاهی ویژه دارد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار گفت: برنامه‌های اوقات فراغت این کانون از امروز(15تیر) در سطح مسجد برای رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود.

 

وی تصریح کرد: حفظ، تجوید و روانخوانی قرآن کریم، نقاشی، هنرهای دستی، کتاب و کتابخوانی، آشپزی، اردو و برنامه‌های ورزشی از جمله برنامه‌های طرح اوقات فراغت امسال که با عنوان طرح«مدرسه، مسجد، تابستان» است، می‌باشد.

 

 

وحدانی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از شعار سال، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی برای اعضای این کانون کردیم خاطرنشان کرد:  با پرورش جوجه گوشتی و انواع طیور محلی و محصولات جالیزی ضمن تامین مصرف خانواده با فروش مازاد به اقتصاد خانواده هم کمک می‌شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار هدف از این کار را حفظ و استفاده از بافت روستا و نقش زنان در خانواده عنوان و اظهار کرد: علاوه بر پرورش طیور، راه‌اندازی گل‌خانه‌های کوچک و پخت انواع کیک و شیرینی از دیگر فعالیت‌های بانوان اعضای کانون است.

 

وی افزود: در زمینه آموزش‌های مهارت محور، تاکنون دوره‌های آموزشی مختلفی در مسجد برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوب بانوان روبرو شدیم و به لطف خداوند با آموزش این هنرها، زمینه اشتغال خانگی تعداد زیادی از بانوان فراهم شده است.

 

وحدانی گفت: با برگزاری دوره‌های آموزش فراگیر بانوان ضمن حمایت از آن‌ها می‌توان در زمینه فراهم کردن زمینه‌های اشتغالزایی اقدامات موثری انجام داد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری زینبیه(س) مسجد حضرت ولیعصر(عج) خشکرودبار با اشاره به اینکه بچه‌های این مسجد در مقابله با کرونا نیز عزمی جدی داشته‌اند تصریح کرد: دوخت ماسک و توزیع آن بین اهالی روستا، توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان روستا و ضدعفونی کردن مسجد از جمله برنامه‌ها بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: والدین در محیط خانواده، مربیان در مدارس و متولیان امور فرهنگی در مساجد نقش مهم و اساسی در پرورش صحیح نوجوانان و جوانان بر عهده دارند و بایستی به اهمیت این نقش واقف بود.

 

 

کد خبر 1073152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha