از بی‌مبالاتی مسئولان تا سهل‌انگاری مردم/ موج پنجم کرونا هم از راه رسید

با تیره‌تر شدن نقشه کرونایی استان خراسان جنوبی، صدای پای موج پنجم کرونا با شیوع کرونا دلتا موسوم به نوع هندی، در نزدیکی دروازه‌های استان به گوش می رسد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ کرونا این ویروس ریز جثه از اواخر سال ۹۸ در کشور خودنمایی کرده و اینک با گذشت بیش از ۱۶ ماه و سپری شدن چهار موج سنگین امروز با چهره جدید از نوع «دلتا» که قدرت سرایت پذیری بالایی دارد خیز دیگری برداشته و سبب جانباختن تعداد دیگری از شهروندان شده است. رنگ قرمز با شدت بیشتری به نقشه کرونایی کشورمان بازگشته و در یک هفته اخیر تعداد شهرهای قرمز با افزایش سه برابری از ۶۳ شهر به ۹۲ شهر رسیده‌ است.

 

این مرتبه، کرونای نوع دلتا از استان‌های مرزی و جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان با وضعیت سیاه کرونایی به سمت شهرهای مرکزی و شمال کشور در حرکت است. متاسفانه بعد از فروکش موج چهارم کرونا، دوباره ماسک‌ها را از صورت‌ها برداشتیم و سفرهای تابستانی را آغاز کردیم. البته برگزاری دورهمی ها، بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی، گرمای هوا و عمومی نشدن واکسیناسیون و همه اینها دست به دست هم دادند تا موج پنجم هم از راه برسد و دوباره بیمارستان‌ها شلوغ شوند و آمار بیماران و فوتی‌ها صعودی شود.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا روز گذشته سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد فوتی‌ها نیز به ۸۵ هزار و ۹۵ نفر رسید. این در حالی است که آمارهای روزانه کرونا، در روزهای اخیر روند صعودی داشته است. به طوری که روز گذشته ۱۶ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

 

اما، موج پنجم مثل موج‌های قبلی، یک تفاوت دارد و آن هم نوع ویروس کرونا است که جهش یافته و افراد بیشتری را درگیر می‌کند. اگر یادمان باشد، موج چهارم با ویروس انگلیسی همراه شد و این بار شاهد افزایش موارد ابتلاء در اثر «دلتا پلاس» هندی هستیم. آن طور که عنوان می‌شود، این ویروس به مراتب مسری‌تر و خطرناک‌تر از گونه‌های قبلی است.

 

ویروس دلتا هوشمندانه‌تر از ویروس‌های گذشته به سراغ نوجوانانی می‌رود که تا واکسیناسیون راه طولانی در پیش دارند و علی رغم تزریق بیش از هفت میلیون دوز واکسن هنوز گروه‌های زیادی از مردم نه تنها واکسینه نشده که در صف دوز دوم قرار دارند.

 

ویروس ها برای ورود به هر شهر و منطقه ای نیاز به مجوز ندارند و با توجه به جولان کرونای جهش یافته هندی در استان سیستان و بلوچستان در همسایگی خراسان جنوبی، احتمال ورود و شیوع آن از طریق تردد مسافران ناقل یا دیگر راه‌های سرایت ویروس در مناطق جنوب شرقی استان ما نیز بسیار بالا است که در این صورت و با توجه به سهل انگاری برخی از افراد در رعایت پروتکلهای بهداشتی باید منتظر یک بحران و شرایط اضطراری بود که می تواند محدودیت ها و آسیب های اقتصادی و اجتماعی بسیاری به بار آورد.

 

خراسان جنوبی در تیررس موج پنجم کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ستاد استانی کرونا با اشاره به وضعیت نگران‌کننده استان‌های همجوار به‌ویژه سیستان و بلوچستان، می گوید: نگران انتقال موج کرونا از سیستان و بلوچستان به خراسان‌ جنوبی هستیم و باید هم‌استانی‌ها از سفر به استان‌های قرمز رنگ تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» با توجه به وضعیت استان‌های همجوار و شیوع ویروس هندی، روند کرونا در خراسان‌ جنوبی شکننده می داند و می افزاید: ورودی و خروجی‌ها در استان سیستان و بلوچستان چندان کنترل نمی‌شود و شهرستان‌های نهبندان و درمیان که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند ممکن است برگرفته از همین رفت و آمدها باشد.

 

به گفته وی طبق بررسی‌ها در مراسم ختم سال فردی در نهبندان بیش از ۱۰۰ خودرو با پلاک سیستان و بلوچستان وجود داشت که این موضوع باید مدیریت شود و تردد خودروهای غیر بومی به استان ممنوع شود.

 

نقشه کرونایی استان تیره تر شد!

اما چرا بعد از آنکه دوباره زنگ خطر هشدارها بلند شده باز چهره شهری که ساعت‌های طولانی از عمرمان را در آن سپری می‌کنیم چهره شهری بی‌خیال، درهم و بی‌فکر است؟ از قشر مردمی که بگذریم و بخواهیم به رفتارهای برخی مسئولان سری بزنیم، دلمان بیش از قبل می گیرد، برگزاری نشست ها در محیط های بسته و بدون تهویه مناسب، پذیرایی کردن در نشست ها که منجر به درآوردن ماسک ها در مدت زمان نسبی و شیوع کرونا می شود ، همه پابرجاست.

 

 

بعد از افتتاح بوستان انقلاب همراه با برگزاری جشن در هشتم تیرماه، همین چند شب پیش بود که بوستان کاجستان بیرجند نیز با حضور پرشور مسئولانی از استانداری، اعضای شورای شهر پنجم و جمع کثیری از مردم افتتاح شد که البته انتقادهای گسترده ای را در فضای مجازی به دنبال داشت. این در حالی است که همین مسئولان باید الگو و مشوق اصلی مردم به رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی باشند!

 

پس با این تفاسیر به نظر می رسد کرونا دغدغه اصلی مسئولان و اهالی این استان نیست و هنوز هم به روال سابق تجمعات اداری و مردمی برگزار می‌شود، رفت و آمدهای خانوادگی همچنان برقرار است و بیشتر شهروندان در بیخیالی کامل به پارک‌ها و بوستان‌های محل زندگی خود می‌روند. بساط عروسی‌ها در تالارها و منازل مسکونی با بی‌توجهی به خطر کرونا پهن است. آیین‌های عزاداری نیز با اینکه از تشریفات و ازدحام آن کاسته شده اما با تجمع‌هایی در منازل مسکونی متوفیان در حال برگزاری است.

 

پس باید هم با چنین شرایطی که گوش هیچ کسی بدهکار هشدارها مبنی بر شعله ور شدن آتش زیر خاکستر کرونا نیست، اکنون استان خراسان‌ جنوبی هم در معرض تهدید ورود به پیک دیگری از همه‌گیری کرونا قرار گیرد. روز گذشته با نارنجی شدن شهرستان فردوس، تعداد شهرستان‌های با وضع پرخطر کرونایی در خراسان جنوبی به پنج شهرستان افزایش یافت و نهبندان نیز تنها شهرستان خراسان جنوبی است که جزو نقاط قرمز (خیلی پر خطر) است.

 

افزایش ۳۶ درصدی موارد کرونا مثبت در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی در مورد آخرین تحلیل آماری کرونا (مقایسه بین نیمه دوم خرداد ماه با چهارده روز اول تیرماه) می گوید: در سطح استان متوسط روزانه تعداد موارد مثبت شامل تست‌های مولکولی و تست‌های سریع در نیمه دوم خرداد ماه به طور متوسط روزانه ۶۴ مورد بوده که این عدد در ۱۴ روز اول تیرماه به متوسط روزانه ۸۷ مورد افزایش پیدا کرده و ۳۶ درصد در موارد مثبت در طی این بازه زمانی افزایش داشته است.

 

«غلامرضا شریف‌زاده» در ادامه می افزاید: بستری بیماران مبتلا به عفونت‌های تنفسی در نیمه دوم خرداد ماه به طور متوسط روزانه ۱۸۲ مورد بوده که این عدد در ۱۴ روز اول تیرماه به روزانه ۱۷۴مورد کاهش پیدا کرده و ۴.۴ کاهش نشان می‌دهد.

 

وی بیان می کند: همچنین موارد بستری کرونا مثبت از عدد متوسط روزانه ۶۷ نفر به ۵۵ که ۱۸درصد کاهش داشته و موارد مثبت بستری در آی سی یو  نیز از متوسط ۹ مورد روزانه به پنج مورد رسیده که ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

شریف‌زاده در مورد رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی می گوید: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون شهرستان قاینات با میزان بروز تجمعی ۳۲۵۶ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعیی ۳۰۵۴ در رتبه دوم، شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۲۹۲۵ در رتبه سوم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۲۸۶۵ در رتبه چهارم، شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۲۸۲۹ در رتبه پنجم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی ۲۶۰۳ در رتبه ششم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۲۵۱۵ در رتبه هفتم، شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۲۰۰۰ در رتبه هشتم، شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی ۱۸۳۸ در رتبه نهم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۱۷۳۸ در رتبه دهم و شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی ۱۷۲۸ در رتبه یازدهم قرار دارد.

 

 

افزایش موارد بستری عفونت حاد تنفسی و کرونا در هفته آینده

وی درباره روند افزایشی مبتلایان در شهرستان نهبندان می افزاید: در شهرستان نهبندان که موارد مثبت سرپایی خیلی سریع‌تر و زودتر از کل استان شروع شده بود، در نیمه دوم خردادماه روزانه به طور متوسط ۶ مورد مثبت داشتیم که این عدد در ۱۴روز اول تیرماه به ۱۸ مورد افزایش پیدا کرده و به سه برابر افزایش یافته است و موارد بستری بیماری‌های حاد تنفسی هم متوسط روزانه از ۹.۸  بیمار در روز به ۱۶.۱  بیمار در روز با ۸۱درصد افزایش و متوسط روزانه پذیرش جدید هم از ۲.۷ به ۴.۸ نفر در روز افزایش پیدا کرده که ۷۸ درصد افزایش داشتیم.

 

شریف‌زاده ادامه می دهد: با توجه به افزایش موارد سرپایی در ۱۴روز اول تیرماه پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده شاهد افزایش موارد بستری عفونت حاد تنفسی موارد کرونا مثبت و موارد بستری در آی سی یو در استان باشیم.

 

وی تاکید می کند: قطعا با همکاری همه مردم و مسئولان در رعایت پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم برگزاری تجمعات و مراسم‌ها عدم مسافرت به استان‌های همجوار به ویژه سیستان و بلوچستان می‌توانیم از افزایش موارد مثبت و موارد بستری‌ها بکاهیم و با کمترین چالش بتوانیم از این شرایط حاد عبور کنیم.

 

ممنوعیت ورود به بوستان‌های خراسان جنوبی

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی از ممنوعیت ورود به بوستان های استان خبر داد و می گوید: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، محدودیت ورود به بوستان‌های استان از ساعت ۲۱:۳۰ سه شنبه (۱۵ تیرماه) اعمال و بوستان‌ها بسته می‌شود.

 

«ناصر نبی‌زاده» با اشاره به اینکه این محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی در استان اعمال می‌شود تا شاهد کاهش انتشار ویروس کرونا باشیم، می افزاید: طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان در استان ادامه دارد و براساس مصوبه ستاد استانی کرونا از روز (۱۴ تیر ماه) ورود خودروهای با پلاک غیربومی مربوط به استان‌های قرمز، به داخل استان و خروج خودروهای پلاک بومی از استان ممنوع است.

 

به گفته وی با توجه به خیز موج پنجم کرونا و قرمز شدن استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد براساس مصوبه ستاد استانی کرونا از تردد بین خراسان جنوبی و این استان‌ها ممانعت می‌شود.

 

 

برخلاف این ادعا که پارک‌ها تعطیل است اما شب گذشته اغلب پارک‌های محلی باز و مملو از جمعیت بود. تنها چیزی که دیده می‌شد مردمی بودند که با ماسک و بدون ماسک دورهم به گپ و گفت مشغول هستند و  بیشترشان می‌گویند هوای پارک را به خانه گرم ترجیح داده‌اند.

 

همچنین با اینکه مدت‌ها از منع تردد شبانه خودروها در شهرهای قرمز و زرد می گذرد، طرحی که در روزهای ابتدایی اجرای آن شاهد خلوت شدن خیابان ها در ساعت های منع تردد بودیم ولی به نظر می رسد رفته رفته با وضع قوانین متناقض رعایت منع تردد کم رنگ شده و بسیاری این منع تردد را جدی نمی گیرند.

 

نکته پایانی

شیوع بیماری کرونا در همه نقاط کشور صعودی و نگران‌کننده است و شرایط ایجاب می کند که همه مردم با رعایت موازین بهداشتی نسبت به سلامت خود و همنوعان مسئولانه رفتار کنند. کرونا ویروسی موذی و خطرناک است و هر بار با نام و شکلی جدید خود را می‌نمایاند و این بار کرونا هندی (دلتا) با سرایت پذیری بالا و شدت بالای تظاهرات بالینی پشت عادی انگاری‌ها تمام قد ایستاده و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

 

متاسفانه تنها نتیجه بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به مقررات بهداشتی فرش قرمزی برای بازگشت کرونا و در نتیجه محدودیت های تردد و فعالیت مشاغل گسترده است. پس لازم است مسئولان و مردم همه با هم پای کار بیایند و با زدن ماسک و دوری از دورهمی‌های خانوادگی و افتتاحیه ها و نشست های شلوغ اداری به جنگ با این اژدهای هفت سر بروند.

 

 

کد خبر 1073222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha