اجرای طرح خشکه کاری برنج در شهرستان شیراز با هدف صرفه جویی در آب

سیروسی گفت: طرح الگویی خشکه کاری برنج برای دومین سال متوالی در شهرستان شیراز با هدف تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ذبیح الله سیروسی»، امروز (سه شنبه 15 تیر) با اشاره به استمرار خشکه کاری برنج در شیراز در جمع خبرنگاران گفت: طرح الگویی خشکه کاری برنج برای دومین سال متوالی در شهرستان شیراز اجرا می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز افزود: توسعه خشکه کاری برنج به تحقیق ترویج نیاز داشته و کار زمان بری است و در شهرستان شیراز یک مزرعه الگویی 2 هزار و 500 متری خشکه کاری برنج در منطقه «اسماعیل آباد» ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در طرح الگویی این مزرعه از اوایل خرداد کشت آغاز شد و پس از سبز شدن، یک روز در میان یک ساعت و با سیستم نواری آبیاری می شود.

سیروسی تاکید کرد: ساختار و روش تغییر کاشت برنج از اهداف این طرح است و کشاورزان پیشرو می توانند با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان از این مزرعه بازدید کنند.

وی ادامه داد: کشت مرسوم برنج به ‌صورت غرقابی است و خشکه کاری آن روش جدیدی است و به دلیل اینکه ممکن است به اندازه روش غرقابی نباشد، کشاورزان برای پذیرش آن مقاومت می ‌کنند اما باید آگاهی کشاورزان در این زمینه افزایش دهیم.

سیروسی تصریح کرد: خشکه کاری برنج نتیجه بخش است و محققان با ارائه الگوی آبیاری جدید می توانند این امکان را ایجاد کنند که چه میزان آب باید مصرف کرد تا برای هر کشاورز تولید، اقتصادی باشد و در مصرف آب نیز صرفه‌ جویی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره بر لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه بیان کرد: برای اطلاع رسانی و جهت دهی به جامعه کشاورزان در اموری مانند تغییر الگو های کشت، رسانه های جمعی نقش موثری دارند.

وی ادامه داد: مصرف آب در کاشت برنج در مزارع غرقابی برنج تا ۲۰ هزار متر مکعب در هکتار است اما در خشکه کاری میزان مصرف آب تا هفت هزار متر مکعب در هکتار نیز کاهش می یابد.

سیروسی اعلام کرد: کارایی بهتر کود و سموم آفت کش، تهیه زمین با حداقل عملیات خاک ورزی، کاهش زمان کشت به حدود 120 دقیقه در هکتار، کاهش هزینه های تولید و ... از مزایای خشکه کاری برنج است.

کد خبر 1073278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha