مناطق آزاد به مرکزی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده اند

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه مناطق آزاد از ابتدای آغار فعالیت دولت تدبیر و امید بیشتر تولیدکننده بوده اند تا صادر کننده گفت: امروز مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تولید کننده اند و به مرکزی برای سرمایه گذاری تبدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «حجت الاسلام حسن روحانی» ظهر امروز (سه شنبه ۱۵ تیر) در آئین افتتاح طرح های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مناطق آزاد را از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید بیشتر واردکننده نه صادرکننده خواند و اظهار کرد: بخش تجاری مناطق آزاد کشور در گذشته بیش از بخش سرمایه گذاری فعال بود که این یک نقیصه بزرگ برای این مناطق محسوب می شد.

 

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تولید کننده اند و به مرکزی برای سرمایه گذاری تبدیل شده اند افزود: در هشت سال گذشته در مناطق آزاد کارهای عظیمی صورت گرفته و طرح های استراتژیک و زیرساختی مهمی نیز در آنها اجرا شده است.

 

وی از مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی خواست تا به نقطه اتصال ایران و کشورهای جهان تبدیل شوند و تصریح کرد: مناطق آزاد تجاری و اقتصادی نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال بر عهده دارند، در این مناطق حجم اقدامات زیرساختی در هشت سال گذشته نسبت به سال ۹۲، حدود ۲ برابر شده و چنانچه همه طرح‌ های موجود اجرایی شوند حجم این اقدامات و طرح‌های زیرساختی در مناطق آزاد به ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

 

حجت الاسلام روحانی همچنین به مشکل کمبود برق و قطعی ‌برق در کشور اشاره کرد و ادامه داد: طی مدت عمر دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است، پیش از این دولت به طور متوسط سالانه یک هزار و ۷۰۰ مگاوات برق اضافه می‌ شد، اما با این وجود به خاطر گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم.

 

وی برق را برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور دارای اهمیت بسزایی دانست و اضافه کرد: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش یافته و هفت هزار مگاوات تولید برق‌ آبی کشور بخاطر کاهش آب سدها تقریباً قطع شده است.

 

رئیس جمهوری عنوان کرد: همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر به خاطر نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود که رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد شد.

 

وی در بخشی از سخنان خود از افزایش ۵۰ درصدی تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و ابراز کرد: این افزایش تولید موجب افزایش مصرف برق شده، البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف کند.

 

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌توانند همراهی کنند؛ در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. 

 

وی با عذرخواهی از ملت ایران اسلامی به دلیل قطعی های برق بیان کرد: نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و از مردم می‌خواهم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

 

رئیس جمهوری با بیان اینکه وزارت نیرو در مسئله قطعی برق مقصر نیست یاد آور شد: این درست است که وزارت نیرو باید در این زمینه مقصر نیست اما می بایست برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده و راه‌ حل مشکل را اجرایی کنند.

 

کد خبر 1073400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha