دانش مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM) در منطقه آزاد اروند رونمایی شد

در آیین بهره‌برداری از ۶۲ طرح‌ سرمایه گذاری و زیربنایی در مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور، با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس دانش مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM) در منطقه آزاد اروند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، همزمان با هفتاد و هشتمین هفته از افتتاح طرح های مهم ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و در ششمین دوره افتتاح طرح های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، ظهر امروز (سه شنبه ۱۵ تیر) از دانش مدل سازی اطلاعات ساخت ( BIM) در منطقه آزاد اروند با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شد.

 

«فالح صفایی» با اشاره به این پروژه اظهار کرد: انجام خدمات پژوهشی مطالعه استقرار مدل سازی سیستم اطلاعات ساختمان BIM با مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال با مدت قرارد ۱۰ ماهه انجام گرفت.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: مدل سازی اطلاعات ساختمان در سال های اخیر با رشد و توسعه نرم افزارهایی که در دنیا به وجود آمده، شکل گرفت و باعث شد کشورهای پیشرفته و صاحب سبک نیز در زمینه های عمرانی، پروژه ها را قبل از اینکه به بهره برداری برسند و یا وارد فاز اجرایی شوند، با گردآوری اطلاعات دقیق و قابل دستیابی از طریق (BIM) با نمایش دیجیتال خصوصیات ساختمان از مرحله طراحی و ساخت تا بهره برداری و باز سازی و در این فضا قابل مشاهده کنند.

 

وی تصریح کرد: استقرار دانش مدل سازی اطلاعات ساخت، ظرفیت بیشتری برای اینکه مهندسان و طراحان بتوانند دستاورد کامل تری از یک پروژه به لحاظ مالی و زمانی داشته باشند، ایجاد می کند.

 

صفایی با بیان اینکه این دانش جزئی ترین موارد را بررسی و به تصویر می کشد اضافه کرد: با انجام این روش کیفیت بالا می رود و هزینه کمتر می شود، چراکه وقتی در طراحی همه چیز مشخص شود کار فنی تر و اصولی تر ارائه می‌شود و افق کارهای پیشرفته را در سطح منطقه خواهیم دید.

 

وی منطقه آزاد اروند را جزء اولین ها در پیاده سازی دانش (BIM) دانست و اذعان کرد: این کار سختی است، امروز کلیدش را زدیم و اراده کرده ایم که انجام شود، اما قطعا همچون دانش کنترل پروژه که در سطح ملی زمان برد تا اثبات شود و دستگاه های اجرایی موظف به انجامش در پروژه ها شوند تلاش خواهیم کرد تا پروژه های عمرانی منطقه را یکی پس از دیگری وارد این فاز کنیم.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند خاطر نشان کرد: در دو دهه اخیر شاهد تحولات شگرفی از روش های ساخت و ساز سنتی به سمت روش های فناوارنه و نوآورانه بوده ایم؛ یکی از جدیدترین راهبردها و فناوری های ارائه شده در عرصه ساخت و ساز، دانش BIM (Building Information Modeling) مدل سازی اطلاعات ساخت است.

 

وی بیان کرد: این فرآیند از طریق شبیه سازی یک پروژه ساخت و ساز با ابعاد گوناگون در مراحل مختلف در محیط مجازی باعث ایجاد المان‌های ساختمانی با کارایی بهتر شده است؛ BIM به نقشه ها، ویژگی و مشخصات منحصر به فردی می افزاید که باعث می شود هر یک از اجزای طراحی شده، علاوه بر دارا بودن ماهیت فیزیکی و سه بعدی، آرایه ای از اطلاعات مربوط به وظایف و فعالیت های مختلف مدیریت ساخت را به همراه خود داشته باشد.

 

صفایی ابراز کرد: این اطلاعات مربوط به کل چرخه حیات محصول، شامل مرحله مطالعات توجیهی، طراحی مفهومی، مطالعات مرحله اول و دوم، تدارکات، ساخت و نصب، راه اندازی و دوره بهره برداری تا پایان عمر محصول است.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم BIM را در یک جمله کوتاه خلاصه کنیم یادآور شد: فرآیند تولید و مدیریت اطلاعات ساخت در طی چرخه حیات آن است.

 

کد خبر 1073403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha