امامزاده سید محمود اصفهانی موسوی  از نوادگان امام هفتم (علیه السلام)

امامزاده سید محمود اصفهانی مشهور به سید محمود که نسب ایشان به امام جعفر صادق (علیه السلام) می رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، امامزاده سید محمود اصفهانی مشهور به سید محمود که نسب ایشان به امام جعفر صادق (علیه السلام) می رسد. ‏تاریخ تولد و وفات ایشان مشخصت نیست  ولی در دوره حکومتی صفویه از سال ۹۰۷ ه.ق تا ۱۱۴۷ه.ق ‏می زیسته است.

 

براساس سنگ نوشته مزار که ظاهراً جدید است و اخیراً بعد از تعمیر و بازسازی بقعه نصب شده و منشأ آن نیز معلومات متواتر ‏سینه به سینه بوده است. این سید جلیل القدر در حوالی سال ۹۱۰ هجری به علل نامعلومی از سده اصفهان به این منطقه کوچ کرده و محل سکونت خود را به یاد و خاطره سده اصفهان «سده» نام نهاده که بعدها بر اثر کاربرد عامیانه و تحریف به ‏سرده تبدیل شده است. این سید جوان در کنار خانه خود مسجد و عبادتگاهی بنا می کند که تا قبل از تعریض خیابان باقی و هم ‏اکنون تنها آرامگاه و بقعه متبرکه در همان جا مانده است که زیارتگاه ارباب معرفت است.‏

 



نکته گفتنی این که این زن پارسا و عفیفه در آن تاریخ از نعمت خواندن و نوشتن بهره مند بوده است و در کنار تربیت فرزندان به ‏کار نوشتن و کتابت قرآن مجید مشغول بوده، و در مقدمه قرآنی که اثر خط زیبای او بوده می نگارد که اگر احیاناً حرفی و حرکتی ‏از قرآن از شکل و رسم الخط خود خارج شده بر من ببخشائید چون گاهی ضمن نگارش مجبور بودم با حرکت پا گهواره فرزند را ‏بجنبانم.»‏ متأسفانه در اثر حوادث ناگوار تاریخی قرآن دستنویس همسر سید محمود دچار حریق شده که هم اکنون صفحاتی از آن در ‏دسترس است و تصویر صفحاتی از آن در کتاب استاد سلطانی آمده است.‏

ماموستا هادی رمضانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: سید ‏محمود اصفهانی در علوم اسلامی گرایشاتی به عرفان و تصوف داشته است و بر اساس کتیبه ی منصوب در بقعه ی سید محمود اصفهانی نسب وی موسوی و از نوادگان امام هفتم (علیه السلام) است. 

 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان پاوه افزود: آرامگاه و بقعه ی متبرکه ی حضرت سید محمود اصفهانی قدس الله تعالی سره ابن سید احمد المکی ابن سید محمود ابن سید ‏عمر ابن سید مودود ابن سید امیر الزکی ابن سید محمد ابن سید علی ابن سید یحیی ابن سید یوسف ابن سید احمد این سید ‏حمزه ابن سید احمد ابن سید ابراهیم ابن سید محمد ابن امام موسی الکاظم (علیه السلام) (جد سادات سرده پاوه) که حدود ‏سال ۹۰۶ ـ ۹۱۰ قمری زمان پادشاهی صفویه از اصفهان به پاوه مهاجرت کرده است.

وی خاطر نشان کرد:آستان امامزاده سیدمحمود اصفهانی (علیه السلام) در شهرستان پاوه، بخش مرکزی، شهر پاوه، خیابان سراب هولی، جنب اداره اوقاف واقع شده که به صورت هیأت امنایی اداره می شود.

 

ماموستا رمضانی تصریح کرد: این بنا در سال  ۱۳۷۰/۰۹۳/۱۲ هجری شمسی و اين بقعه قريب۸۵۰ سال است که مورد احترام مردم منطقه ‏مي باشد.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان پاوه گفت:اين اداره نسبت به بهبود فضاي اطراف و داخل بقعه اقدام  و داراي انشعاب آب وبرق وخادم ‏خواهر و برادر بصورت ثابت بوده وداراي قفسه كتابخانه وخدام افتخاري است.

 

وی در پایان افزود: در این بقعه برنامه های متنوع در مناسبت ها و ایام مذهبی با حضور گسترده مردم برگزار که با توجه به شیوع ویروس کرونا تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می شود.

کد خبر 1073483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha