افزایش هزینه‌های تولید/ زیان ناشی از قطع برق واحدهای صنعتی هنگفت است

این روزها قطعی برق علاوه بر مردم عادی خسارات زیادی را برای تولید کنندگان داشته است زیرا غذایی که در یک کارخانه تولید می‌شود باید بتواند الزامات بهداشتی لازم را رعایت کند که بدون داشتن برق امکانپذیر نیست.

خبرگزاری شبستان _گیلان، نـوشین کریمی؛ مدتی است قطعی برق در شهرهای مختلف استان گیلان که خود به نوعی تولید کننده برق است بیش از حد شده تا جایی که خسارات زیادی را برای خانوارها و کسبه ایجاد کرده است.


با اینکه مردم واقف بر مدیریت مصرف صحیح برق هستند اما این روزها گرمای شدید هوا از یک طرف و قطعی مکرر برق علاوه بر مردم گله مندی بسیاری از مسئولین را نیز به همراه داشته است. این روزها اگر برای خرید سری به پروتین فروشی ها، لبنیاتی ها و سوپر مارکت ها بزنید، می بینید که فروشندگان نگران فاسد شدن محصولاتشان هستند و خریداران نیز بین خریدن و نخریدن کالای مورد نظرشان بخاطر عدم نگهداری صحیح مردد ماندند.

 

درخشنده بیان کرد: اینروزها حتی چند بار و به مدت چند ساعت قطعی برق داشته ایم در حالی که انواع گوشت‌ها، چه خام و چه پخته، پس از گرم شدن بخاطر اینکه ممکن است ایجاد مسمومیت کنند دیگر قابل استفاده نیستند.

 

وی با اشاره به اینکه مشتری وقتی برای خرید می آید بوی تعفن مرغ را استشمام می‌کند و بر می گردد، افزود: مثلا مرغ ها که منجمد نیستند، مگر یخچال چند ساعت می تواند مرغ گرم را داخل خودش خنک نگه دارد.



وی با ابراز ناراحتی از اینکه حتی شرکت های تولید کننده هم در این مدت آسیب دیده اند و نگهداری برای آنها هم سخت است چه برسد برای ما که مغازه کوچک داریم گفت: محصولات غذایی و کشاورزی به لحاظ ساختار موادشان فساد پذیر هستند و هرگونه بی نظمی در قطع برق و نوسانات آن باعث صدمات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی، کشاورزان و بالارفتن ضایعات و کیفیت محصولات می شود.

 



در ادامه با «قاسم جوادزاده» گفتگو کردم، وی با بیان اینکه عمده صنایع تبدیلی و غذایی، کوچک و متوسط ‌مقیاس هستند و با ظرفیت های کمتر و به صورت فصلی و بیشتر در قطب های کشاورزی فعالیت دارند افزود: این صنایع به شدت متکی بر وجود سرعت تبدیل مواد اولیه خود هستند.



مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: از این رو هرگونه قطع برق یا نوسانات برق در این کارخانه ها از جمله کارخانجات چای، سردخانه ها و شالیکوبی ها و... به شدت می تواند هزینه و ضایعات را بالا ببرد.



جوادزاده تصریح کرد: در خیلی از موارد این کارخانه ها توان خرید یا توجیه فنی اقتصادی برای خرید ژنراتور را ندارند و این از مواردیست که باید حتما به شکل کوتاه مدت و دراز مدت در برنامه های حمایتی مدنظر قرار گیرند.


وی مشکل اصلی را در ساعات پیک مصرف برق دانست و ادامه داد: به همین منظور لازم است با برنامه ریزی در مقوله قطعی برق در مورد زمان قطع برق با واحدهای تولیدی و صنعتی به توافق رسید چرا که اگر این اتفاق در واحدهای تولیدی صنایع غذایی و تبدیلی انجام نگیرد مواد اولیه در مرحله ساخت دچار ضایعات و مشکلات بهداشتی می‌شوند.


جوادزاده اضافه کرد: واحدهای تولیدی هزینه‌های مختلفی از جمله حقوق و دستمزد کارگران، هزینه‌های مالیاتی و تامین اجتماعی را پرداخت می‌کنند و در زمان قطعی برق این هزینه‌ها متوقف نمی‌شوند و تولیدکنندگان مجبورند با پایان هر ماه هزینه‌های مذکور را پرداخت کنند.


وی گفت: علاوه بر موارد فوق، در زمان قطعی برق و نوسانات ناشی از آن، بسیاری از دستگاه ها و قطعات و سیستم های الکترونیکی و الکتروموتورهای ماشین آلات به طور کلی آسیب می بیند و در شرایط تحریم، امکان تهیه و جایگزینی آنها بسیار هزینه بر، دشوار و زمانبر است.

 



جوادزاده ضرر و زیان ناشی از قطع برق واحدهای تولیدی و صنعتی را بسیار هنگفت دانست و افزود: این اتفاق تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو کرده که عمده‌ترین آن افزایش هزینه‌های تولید است.



وی با بیان اینکه غذایی که در یک کارخانه تولید می‌شود باید بتواند الزامات بهداشتی لازم را رعایت کند که عمل به آنها بدون داشتن برق امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: از دولتمردان، مسئولین و مدیران اجرایی دست اندرکار در حوزه برق و انرژی انتظار می‌رود که قبل از قطع برق، به تولیدکنندگان اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانند تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

کد خبر 1073484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha