امکان جبران تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های برقآبی نیست/راهکار مقابله با شرایط کنونی مدیریت مصرف است

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها در کوتاه مدت امکان جبران تولید نیروگاه‌های برقآبی نیست، گفت: راهکار مقابله با شرایط کنونی مدیریت مصرف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی شرکت توانیر شب گذشته (سه شنبه ۱۵ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره قطعی های برق به ارایه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها در کوتاه مدت امکان جبران تولید نیروگاه‌های برقآبی نیست، گفت: راهکار مقابله با شرایط کنونی مدیریت مصرف است.

 

وی با بیان اینکه از پیک سال گذشته تا پیک امسال ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه ساخته ایم، اما رشد مصرف بیش از ۱۴ درصد افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته این رشد به حدود ۷ درصد می‌رسید.

 

رجبی مشهدی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در صنعت برق تأثیر گذاشته و قرارداد ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه معوق شده است که اگر آن‌ها انجام می‌شد تکلیف برنامه ششم را پشت سر گذاشته بودیم، افزود: به دلیل تعرفه گذاری برای فروش برق انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد.

 


وی با اشاره به اینکه نرخ‌ها تکلیفی است و دولت ۵۱ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت برق را به وزارت نیرو بدهکار است که اگر این بدهی پرداخت شود بدهی بخش خصوصی نیز داده می‌شود، افزود: البته حدود ۱۵ ـ ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی پرداخت شده است و ۲۳ هزار میلیارد تومان تولید کنندگان خصوصی طلبکارند.

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی شرکت توانیر با بیان اینکه هیأت دولت افزایش سالانه ۷ درصد مصرف برق را مصوب کرده است که پاسخگوی نیاز‌های ما نیست، گفت: سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت، برق می‌فروشیم که ۵۰ درصد قیمت تمام شده را دریافت می‌کنیم و سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان طلبکار می‌شویم.

 


رجبی مشهدی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه تأمین منابع خارجی محدود شده است باید از منابع داخلی برای سرمایه گذاری صنعت برق استفاده کنیم، افزود: وزارت نیرو در دو سال اخیر فضا را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه صنعت برق باز کرده است.

 


وی با بیان اینکه باید ۷۰ تا ۸۰ درصد برق تولیدی را در بورس عرضه کنیم و بقیه برای تنظیم بازار باشد و سیستم قیمت گذاری اصلاح شود، گفت: ساخت نیروگاه دو سه سال زمان می‌برد بنابراین بهترین راه بهینه سازی مصرف و استفاده از مولد‌های خورشیدی روی سقف خانه هاست.

 

 

کد خبر 1073492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha