دولت باید از فضای تصدی گری در صنعت برق فاصله بگیرد/برای جبران کمبود برق باید وارد تبادل برق با کشور‌هایی شویم

باقری با اشاره به اینکه دولت باید از فضای تصدی گری در صنعت برق فاصله بگیرد، گفت: تا زمانی که بخش خصوصی وارد صنعت برق نشود وضع همین گونه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پیام باقری، نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران شب گذشته (سه شنبه ۱۵ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بررسی علل قطعی های مکرر برق با اشاره به اینکه بر اساس حکم برنامه ششم توسعه باید سالی ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار می‌شد که این اتفاق نیفتاده است، گفت: دولت تکلیف خود را انجام نداده و اکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق وارد مدار شده که کمتر از نصف برنامه است.

 


وی با بیان اینکه خش خصوصی می‌توانست حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در این مدت تولید کند، اما انگیزه‌ای برای آن وجود نداشته است، گفت: از سال ۹۲ به دلیل قیمت گذاری تکلیفی و وصول نشدن مطالبات بخش خصوصی که اکنون ۲۶ هزار میلیارد تومان است بخش خصوصی سرمایه گذاری جدی در صنعت برق نداشته است. اگر اجازه صادرات برق به نیروگاه دار‌ها بدهیم آن‌ها می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند، اما این اجازه به بخش خصوصی داده نمی‌شود.

 


باقری با اشاره به اینکه دولت باید از فضای تصدی گری در صنعت برق فاصله بگیرد و تا زمانی که بخش خصوصی وارد صنعت برق نشود وضع همین گونه خواهد بود، گفت: در زمان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ۶۰ درصد نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد و قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۸۰ درصد برسد، اما به دلیل نبود جذابیت برای بخش خصوصی این اتفاق نیفتاد.

 

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه صنعت برق کشور از نظر عمق ساخت داخل از ۹۰ درصد عبور کرده و اکنون در دنیا نیروگاه می‌سازیم، افزود: فضای سرمایه گذاری در صنعت برق باید اصلاح شود، زیرا اکنون دولت خود نرخ گذار، تولید کننده، مصرف کننده و رقیب بخش خصوصی است و با این وضع بخش خصوصی امکان رقابت ندارد و از گردونه خارج می‌شود.

 


وی با بیان این مطلب که بخش خصوصی برای ورود به صنعت برق باید به بازگشت هزینه و دریافت سود مطمئن باشد، افزود: هزار میلیارد تومان می‌تواند بدهی شرکت‌های کوچک خصوصی را در صنعت برق تسویه کند بنابراین دولت باید به این بخش، منابع اختصاص دهد.

 

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر اینکه تکیه ما در صنعت برق به ظرفیت داخلی است و تجهیزاتی که اکنون شرکت مپنا می‌سازد قابل رقابت با محصولات اروپایی است، تصریح کرد: توجه به حوزه‌های تجدید پذیر نداشته ایم. بر اساس حکم برنامه ششم باید سالی هزار مگاوات برق از منابع تجدید پذیر تولید می‌کردیم، اما اکنون حدود ۸۰۰ مگاوات معادل ۲۰ درصد برنامه را اجرا کرده ایم.

 

باقری با اشاره به اینکه ظرفیت تولید حدود ۶۰ هزار مگاوات برق از منابع تجدید پذیر در کشور وجود دارد که اگر امروز ۵ هزار مگاوات از این منبع برق تولید می‌کردیم کاهش تولید برق نیروگاه‌های برقآبی پوشش داده می‌شد، افزود: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید قیمت در عرضه و تقاضای واقعی کشف و معامله شود و سیستم دولتی فقط نظارت کند.

 

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه ۸۶ میلیارد دلار یارانه حوزه انرژی است که بر اساس آن صنایع بالادستی از این یارانه استفاده و کالا تولید و صادر می‌کند، گفت: برای جبران کمبود برق باید وارد تبادل برق با کشور‌هایی شویم که پیک مصرف آن‌ها با ما متفاوت است.

کد خبر 1073493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha