۱۵عنوان کتاب درباره زندگی و کارنامه علمی آیت‌الله حسینی شاهرودی به چاپ رسید

حجت السلام والمسلمین نظری با بیان اینکه کلیه مستندات و آثار خطی این مرجع عالیقدر در حال جمع‌آوری است، گفت: ۱۵ عنوان کتاب با موضوع زندگی و کارنامه علمی ایشان به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازسمنان، حجت السلام والمسلمین «حسن نظری» در در مرحله استانی کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی سید محمود حسینی شاهرودی (ره) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد ، با بیان اینکه از مجموعه آثار این عالم بزرگ ربانی پنج عنوان آنها در شهرستان شاهرود رونمایی می شود، افزود: آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق/۱۲۶۲ ش در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد.

 

دبیر علمی کنگره کنگره نکوداشت آیت الله الظمی حسینی شاهرودی تصریح کرد: این عالم گرانقدر خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فرا گرفت سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از اساتید مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.

 

وی با بیان اینکه آیت‌الله حسینی شاهرودی(ره) دروس سطح و نیز کفایه الاصول را در مشهد فرا گرفت و به تدریس کفایه الا‌صول در حوزه علمیه آن شهر پرداخت، بیان داشت:  پس از چندی عزم دیار خود کرد ولی استدان وی که توان او در استنباط احکام دینی را می‌دیدند با تصمیم او مخالفت کرده و حتی یکی از استادان به او گوشزد کرد که مرجع تقلیدت درس خواندن را بر تو واجب و اشتغال به کار دیگر را ممنوع می‌داند. این امر باعث شد تا از تصمیم خود منصرف شده و عازم شهر نجف اشرف شود.

 

حجت السلام والمسلمین نظری  با اشاره به اینکه یکی از آثار مهم کنگره مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی ۵۰ سال تدریس وی در حوزه علمیه نجف است، تصریح کرد: این مهم به دست نمی‌آمد مگر به شکل مکتوب و کتاب لذا درنتیجه این کنگره توانست تا ۵۵ جلد کتاب از آثار و زندگی آیت‌الله‌العظمی شاهرودی را منتشر کند.

 

وی بابیان اینکه در پیش‌ازاین آثار مکتوب اندیشه فقهی وجود نداشت، افزود: هر چه بود توسط شاگردان وی به‌صورت سینه‌به‌سینه نقل می‌شود که به‌مرورزمان در حالت فراموشی قرار می‌گرفت و طالبان علم نمی‌توانستند از آن استفاده کنند درنتیجه برکت اصلی این کنگره آن است که آثار علمی آیت‌الله‌العظمی شاهرودی را می‌تواند در اختیار طالبان علم و مردم قرار دهد.

 

کد خبر 1074012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha