ضرورت شتاب بخشی به روند توسعه زیرساخت ها در مرز شلمچه

حیدری بر ضرورت شتاب بخشی به روند توسعه زیرساخت ها در مرز شلمچه برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در ایام اربعین در حسینیه ها و پارک های خرمشهر بیش از چهار هزار نفر زائر ساکن شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند «محمد حیدری» در نشست ستاد اربعین حسینی که در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه خرمشهر برگزار شد، با بیان اینکه شوق زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی امسال بسیار بیشتر از سال های گذشته است اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد کرونا عامل بازدارنده ای برای زیارت عتبات عالیات در اربعین حسینی نخواهد بود.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر به تردد زائران در اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: سال گذشته علی رغم اعلام ممنوعیت تردد زائران از مرز شلمچه چندهزار زائر برای زیارت اربعین در حسینیه‌ها و پارک های خرمشهر مستقر شدند و قطعا امسال نیز اگر روادید از سوی عراق لغو شود با ازدحام جمعیت مواجه خواهیم شد.

 

وی شتاب بخشی به روند توسعه زیرساخت ها در مرز شلمچه برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی را ضروری دانست و تصریح کرد: مصوبات ستاد اربعین در بحث مرز شلمچه و اربعین حسینی باید با دقت و سرعت اجرا شوند.

 

حیدری در برگزاری آئین اربعین حسینی خواستار تقسیم بندی زائران اتباع خارجی از سه مرز ایران شد و اضافه کرد: در صورت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در سال جاری اتباع خارجی که از طریق ایران راهی کربلای معلی می شوند باید بین سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تقسیم شوند.

 

وی با انتقاد از عدم اجرای مصوبات ستاد اربعین حسینی در استان و شهرستان بیان کرد: پیگیری مصوبات و آمادگی برای برگزاری اربعین باید با برنامه ریزی زمان بندی باشداکنون تمرکز همه شهرداری‌های شهرهای معین در تامین امکانات و زیرساخت ها در شلمچه است، این درحالی است که شهر خرمشهر وضعیت بحرانی از نظر آب و فاضلاب دارد و پیش بینی می شود در ایام اربعین در حسینیه ها و پارک های خرمشهر بیش از چهار هزار نفر زائر ساکن شوند.

 

فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه باید امکانات لازم برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی فراهم شود عنوان کرد: هم افزایی و هماهنگی لازم بین دانشگاه علوم پزشکی آبادان با موکب‌های شهرهای معین برای استقرار گروه پزشکی در شلمچه ضروری است.

 

وی از عدم آماده سازی کلینیک درمانی در مرز شلمچه انتقاد کرد و ادامه داد: علی رغم قول مساعد رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بر اساس بررسی انجام شده این کلینیک برای اربعین امسال آماده نمی‌شود.

 

حیدری همچنین بر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی موکب های اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: موکب‌هایی که زیر نظر عتبات عالیات فعالیت می کنند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌ کنند اما  موکب‌هایی که زیرپوشش عتبات عالیات نیستند باید در این رابطه سازماندهی شوند.

 

وی با اشاره به وضعیت پارکینگ شلمچه نیز ابراز کرد: مسئولیت پارکینگ شلمچه به شهرداری خرمشهر واگذار می‌شود و از هم اکنون باید امکانات لازم برای این پارکینگ فراهم شود.

 

فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه صدور کارت تردد برای مسئولان و عوامل اجرایی اربعین حسینی ضروری است تاکید کرد: چاپ و صدور کارت تردد مسئولان و خودروهای آنها مستلزم هزینه است و باید برای تامین هزینه آنها چاره اندیشی کرد.

 

در ادامه نیز «فالح صفایی» با بیان اینکه کمیته زیرساخت ها در سه محور آب، برق و فاضلاب کار خود را در شلمچه آغاز کرده استگفت : تقویت ایستگاه پمپاژ شلمچه و عملیات آب رسانی با پیشرفت فیزیکی 80 تا 85 درصد در حال انجام است و به زودی بهره‌برداری می‌شود.

 

معاون فنی، عمرانی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند به ساماندهی فاضلاب شلمچه نیز اشاره کرد و افزود: راهکار لازم در این زمینه اتخاذ شده است و هشت سپتیک 100 متر مترمکعبی قرار است در مرز شلمچه احداث شود.

 

وی همچنین با اشاره به روشنایی در مرز شلمچه خاطر نشان کرد: برای تامین برق و روشنایی موکب ها نیز اقدام لازم با هماهنگی شرکت برق در حال انجام است.

 

«مهرداد پاریان زیتونی» در ادامه این نشست اظهار کرد: همزمان با مراسم راهپیمایی اربعین امسال در شهریور و مهرماه علاوه بر موضوع کرونا با فصل پیک دوم التور مواجه هستیم که با توجه به وضعیت عراق که التور بومی آن کشور است کار بسیار دشوارتری خواهد بود.

 

معاونت فنی دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه امیدواریم همه زائران اربعین در مقطع زمانی پیش رو واکسیناسیون شوند تصریح کرد: بر اساس تجربه سال های گذشته توقف زائران اربعین حسینی در پشت گیت‌های مرز شلمچه ممکن است به طول انجامد که باید دقت کافی برای کنترل جمعیت صورت گیرد.

 

وی بر لزوم تهیه مکانی برای قرنطینه افراد مبتلا به کووید 19 در مرز شلمچه تاکید کرد و یاد آور شد: در موج برگشت زائران اربعین لازم است برای افرادی که تست کرونای آنها مثبت است مکانی برای  قرنطینه ۱۴ روزه در نظر گرفته شود.

 

کد خبر 1074026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha