ایران در تاریخ طولانی توانست حسن نیت خود را به افغانستان نشان دهد

اکبری با اشاره به اینکه ایران در تاریخ طولانی توانست حسن نیت خود را به افغانستان نشان دهد، گفت: بیش از سه و نیم میلیون نفر پناهنده افغانی داریم, بیش از ۳۰۰ هزار افغانی در کشورمان به عنوان دانش آموز مشغول درس خواندن هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه شب گذشته (پنجشنبه ۱۷ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه شاهد اخراج آمریکا از افغانستان هستیم، گفت: آمریکایی ها قول داده بودند که امنیت و رفاه را برای افغانستان ایجاد کنند و با تروریسم مبارزه کنند. اراده شوروی در بهمن سال 1358 برای اشغال افغانستان بود و در آن زمان، سفیر شوروی در تهران نزد امام راحل رفت و موضوع اشغال را به اطلاع ایشان رساند اما امام (ره) فرمودند ممکن است شما افغانستان را اشغال کنید اما مطمئن باشید نه شما و نه هیچ کشور اجنبی نمی تواند در این کشور بماند ؛ زیرا مردم افغانستان, مسلمان هستند و اجازه نمی دهند که غیر مسلمان در آنجا حاکم شوند و اکنون می بینیم که هم شوروی و هم آمریکا از افغانستان خارج شدند.

 

وی با بیان اینکه اکنون شاهد اخراج و نه خروج آمریکا از افغانستان هستیم؛ در حقیقت مردم افغانستان بودند که به علت بی توجهی آمریکا به سنت ها و آداب و رسوم مردم این کشور در پی جنگ با آنها بودند، اضافه کرد: غیرت اسلامی مردم افغانستان در پی مبارزه با آمریکایی ها بود و این موضوع به قدری توسعه پیدا کرد که آمریکایی ها به همراه ناتو و بقیه کشورهای هم پیمان, شکست را پذیرفتند و از صحنه خارج شدند.
 
 
وی با بیان اینکه این درس بزرگی برای اشغالگران و کشورهایی است که به آمریکا اعتماد می کنند، گفت: خیلی از دولتمردان افغانستان اعتماد بی جا به آمریکا کردند. اکنون آنچه را که در افغانستان شاهد هستیم اراده مردمی افغانستان است که واکنش نشان دادند.
 
 
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه آمریکایی ها پیش از موعد مقرر، شبانه و بدون اطلاع، نه تنها صحنه را خالی کردند بلکه امکانات حداقلی را که باید برای ارتش افغانستان باقی می گذاشتند، نابود کردند، اضافه کرد: آمریکا و ناتو تلاش می کنند بگویند چون در افغانستان حضور ندارند ناامنی ایجاد شده است و تلاش می کنند با توطئه های خود، به این ناامنی دامن بزنند.
 
 
وی با بیان اینکه جریان های افغانی در این شرایط حتما شرایط گذشته را تکرار نخواهند کرد و آنها در این 20 سال درس های زیادی گرفتند و به این نتیجه رسیدند که مردم افغانستان در پی کشور بدون آمریکا هستند، گفت:​ مردم افغانستان توافق بین الافغانی را راه حل اساسی می دانند و جنگ نمی تواند نتیجه ای داشته باشد. در شرایط پس از آمریکا؛ به نفع چین، روسیه، پاکستان, ایران, هند و همه کشورهای همسایه است که امنیتی ایجاد شود تا تبادل اقتصادی شود و هم اینکه در غیاب آمریکا و هم پیمانانش، منافع متقابل را دنبال کنند.
 
 
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه ایران در تاریخ طولانی توانست حسن نیت خود را به افغانستان نشان دهد، گفت: بیش از سه و نیم میلیون نفر پناهنده افغانی داریم, بیش از 300 هزار افغانی در کشورمان به عنوان دانش آموز مشغول درس خواندن هستند, بیش از 16 هزار افغانی فارغ التحصیل شدند و حدود 13 هزار نفر در حال تحصیلات تکمیلی هستند.
 
 
وی به ارتباط زبانی، تاریخی و دینی کشورمان با افغانستان اشاره و اضافه کرد: با سیاست های اصولی که از ابتدای بحران افغانستان و کشورهای دیگر اتخاذ می کنیم این فضا را برای ما به وجود می آورد که به راحتی نقش میانجی و بی طرف را داشته باشیم و به حل مشکلات افغانستان کمک کنیم. بهترین گزینه این است که همه جریان های سیاسی و قومیت های مختلف افغانستان بتوانند دولت مشارکت ملی را تشکیل دهند و خودشان برای آینده خود تصمیم بگیرند و بحران 100 ساله را پایان دهند.
 
 
اکبری با اشاره به اینکه آمریکایی ها از عوامل مهم حامی داعش بودند، افزود: جامعه و محیط افغانستان اجازه نمی دهند داعش, توسعه یابد اما این امر طبیعی است که اگر خلاء قدرت باشد و توازن نباشد، داعش از این فرصت استفاده کند با این تفاوت که این داعش جدید از حمایت آمریکا برخوردار نیست.
 
 
 
کد خبر 1074037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha