سبک‌های مسکن گزینی در فراز و نشیب فرهنگی

سبک های مسکن گزینی و احداث خانه در فراز و نشیب های فرهنگی قرار گرفته و الگوهای قدیمی و ایرانی روبه فراموشی رفته اند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مسکن و خانه از نیازهای مهم زندگی است که بشر برای آرامش خود و استراحت از آن استفاده می کنند که به عنوان یکی از شاخص های مهم برای افراد جامعه مسکن نیکو و مناسب است.

 

خانه، محلی برای آرامش و گردهمایی بین اعضای خانواده است و برای رسیدن به نقطه مطلوب نوع معماری و ساختمان سازی از اهمیت خاصی برخوردار است و در سبک های زندگی به این مقوله باید توجه شود.

 

اهمیت ساختمان سازی برای امنیت و آرامش روح و روان افراد بسیار مهم است و باید به این مسئله توجه شود اما این موضوع در این روزها مورد غفلت قرار گرفته است.

 

سبک های مسکن گزینی و احداث خانه در فراز و نشیب های فرهنگی قرار گرفته و الگوهای قدیمی و ایرانی روبه فراموشی رفته اند که اصلاح آن برای بهبود سبک زندگی موثر است.

آپارتمان نشینی بر زندگی مردم اثر گذاشته و نوع زندگی را تغییر داده و در مجتمع های مسکونی خانه فقط مکانی برای خواب و یا به تعبیری خوابگاه است و همین موضوع است که باعث شده از محلی برای سکونت خارج شده و آسیب هایی را به همراه آورد.

 

تزئینات مسکن، دکوراسیون، نوع اتاق های کودکان و نشیمنگاه، ملمان، بهره گیری از کالاهای ایرانی در خانه و محل پذیرایی و آشپزخانه همگی از مواردی از است که در ساخت و ساز باید مورد توجه باشد و در سبک های قدیمی و ایرانی گذشته، توجه به نور و مسیر قبله و تزئینات در نوع مسکن سازی اثر داشته است.

 

*تغییر در ساختمان سازی در دهه های اخیر

 

تغییر سبک های زندگی در مسکن سازی این دهه ها بر نوع زندگی مردم اثر گذاشته و دائما مسائل زندگی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

این تغییرات با ورود فرهنگ های غربی و دوری از واقعیت های زندگی به وجود آمده و آسیب هایی را بر آرامش افراد گذاشته است و آنچه که در گذشته پس از کار و دغدغه های بیرون از منزل وارد خانه می شدند، و در خانه آرامش می یافتند دیگر تکرار نمی شود.

 

آپارتمان نشینی و نبود فضای باز و حیاط و باغچه های سرسبز مدل زندگی را متفاوت کرده و امروز خبری از مدل های خانه های بزرگ که یکی از عوامل خوشبختی انسان بود، نیست.

 

مهارجرت از روستا به شهر و تمرکز در شهرهای بزرگ سبب چنین اتفاقی شده اما تدابیر این سال های دولت برای کاهش این مهاجرت و تقویت زندگی روستایی، توانسته بر چالش های این روزگار فایق آید.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با انتقاد از مهاجرت های روستا به شهر گفت: سیاست تبدیل روستا به شهر بر زندگی مردم اثر گذاشته و آسیب هایی را برای زندگی مردم به بارآورده است.

 

«علی رحمانی» تغییر این نگرش در هشت سال گذشته را موجب مهاجرت از شهر به روستا بیان کرد و اظهارداشت: بسیاری از سرمایه گذاران به سمت روستاها رفته اند و برخی از بازنشستگان نیز به محل زندگی قبلی خود باز گشته اند.

وی ادامه داد: همین مسائل بر زندگی و کیفیت آن اثر گذاشته و از تمرکز ها کاسته و ماهیت زندگی روستایی و سبک زندگی مسکن و خانه احیا شده است.

 

یک پژوهشگر شهری با اشاره به این تغییرات در سبک زندگی ها گفت: در گذشته سبک مسکن سازی با احداث منازل بزرگ بوده ولی امروز آپارتمان نشینی ناشی از تمرکز در شهرها ایجاد شده و خبری از فضای سبز نیست.

 

«امیرشفیعی» ادامه داد: همین تغییر سبک ساختمان سازی برای نوع برنامه ریزی فراغتی نیز اثر گذاشته و مردم برای تفریح و استراحت قبلا از حیاط منزل استفاده می کردند ولی حالا باید به پارک ها بروند.

 

*الگوسازی مدیریتی در تمامی عرصه ها

 

بررسی ها و نظرات کارشناسان نشان می داد که در گذر زمان به دلیل بی توجهی به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، در سبک های مختلف زندگی دچار اختلال و مشکل شده ایم که در پی آن نیز مجموعه های از چالش ها به بار می آید.

 

تغییر در سبک زندگی ساختمان سازی و مسکن گزینی موجب شده که موضوع آرامش روحی و روانی و اوقات فراغت افراد تحت تاثیر قرار گیرد و چالش هایی نیز به بار آورد.

کارشناسان می گویند باید این مسائل مدیریت شود و سبک های اسلامی و ایرانی برای رفتار و اقدامات مختلف مدیریتی مثل توسعه شهری و ساختمان سازی مورد توجه قرار گیرد.

 

کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی با اشاره به همین موضوع گفت: در طرح های مدیریتی باید الگوها را مورد توجه قرار دهیم.

 

حجت الاسلام محمد قطبی افزود: مدل ها و الگوهای سنتی نباید فراموش و مغفول بماند و در جریان مدیریتی شهرسازی و خانه سازی به آن توجه شود.

 

 

کد خبر 1074051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha