حجاب و عفاف از برنامه های حکمت مدار الهی است/ لزوم صرفه جویی در مصرف برق

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه زمین که در قرن اخیر در معرض دست انداری های زیاده خواهانه انسان امرور بوده است به شدت در حال گرم شده است بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب و برق تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهرستان چوار ظهر امروز(۱۸ تیر) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد جامع این شهر با اشاره به خطبه شصت و چهارم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که میان شما و بهشت و دوزخ، فاصله ای جز فرا رسیدن مرگ نیست و مسلما مقصدی که گذشتن لحظات، فاصله آن را میکاهد و عبور ساعت ها آن فاصله را نابود می کند، سزاوار است که بسیار کوتاه باشد و امر غایبی که (اشاره به سرآمد زندگی است) گذشت شب و روز، آن را به پیش می راند، سزاوار است به سرعت فرا رسد و مسافری که به زودی با سعادت و خوشبختی یا با شقاوت و بدبختی فرا می رسد باید بهترین آمادگی را برای استقبال از او داشت، حال که چنین است در این جهان، از این جهان، برای خود زاد و توشهای برگیرید که فردای قیامت خود را با آن حفظ کنید.

 

حجت السلام« شهاب الدین میهن پرست» با اشاره به اینکه گرمای بی سابقه بلیه جهانی است، افزود: زمین که در قرن اخیر در معرض دست انداری های زیادہ خواهانه انسان امرور بوده است به شدت در حال گرم شده است، این شرایط برای همه جهان، با فراز و فرود آن، به شکل های گوناگون برور کرده و بیشتر کشورها را با سختی ها و دشواری های رسمی و زندگی در تابستان امسال  و شاید سال های آیندہ، دچار کرده است.

 

وی افزود: سؤال این است که دلایل اصلی ایسی مشکلات حست؟ صاحبنظران صنعت برق و انرژی دلایل مختلفی را برای آن برشمرده اند، مشکل اصلی اینجاست که فاصله تولید و مصرف برق خیلی زیاد شده است،۱۱ هزار مگاوات فاصله بین تولید و مصرف برق است، یعنی به انداره ۱۱ نیروگاه بوشهر!

 

امام جمعه چوار بیان کرد: گرمای بی سابقه هوا که در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است و نیز تداوم خشکسالی که از سال های قبل آغاز شده است، باعث شده اغلب قریب به اتفاق نیروگاه های برق آبی از مدار تولید خارج شوند که حدود ۱۴ درصد برق کشور را شامل می شود و از طرفی این گرمای شدید هوا که ظاهرا در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده مصرف برق در وسایل سرمایشی را به میزان بی سابقه ای بالا برده است.

 

حجت الاسلام میهن پرست بیان کرد: ما سال های گذشته در ساعات اوج مصرف معمولا حدود يك درصد افزایش مصرف را نسبت به سال قبل آن، ثبت می کردیم، اما امسال نسبت به پارسال میزان مصرف در اوج بار ۱۳درصد بیشتر شده که خیلی زیاد است، این در حالی است که در شرایط عادی ما برمصرف ترین کشورها در حوزه برق هستیم.

 

وی گفت: دولت های مختلف به خصوص دولت مستقر، به نصف تکالیف خود در ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی عمل کرده و به اندازه کافی ظرفیت جدید تولید نشده است که در شرایط حساسی مانند الان به داد کشور برسد.

 

امام جمعه چوار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مناسبت شهادت حضرت امام جواد(ع) در آخر ماه ذی القعدہ، افزود:  یکی از دردآورترین مصائب ما شیعیان، شهادت حضرت جوادالائمة (۲۲۰ -۱۹۵ ق) در عنفوان جوانی است، با این که مشهور است ایشان در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده اند اما مقاتل، سن ایشان را بیست و چهار سال و چند ماه دانسته اند اما از نكات معرفتی در مورد شخصیت مبارك ایشان این است که در صلوات خاصه آن حضرت می خوانیم: «اللهم صل على محمد بن علی بن موسی علم التقی و نور الهی و معدن الوفاء...».

 

وی بیان کرد: وفا نیز در لغت از ریشه «وفی» به معنی وفادار بودن به عهد و پیمان در هر حالی است، وفا متاخر از عهد است، تا عهدی نباشد، وفا و نقطه مقابل آن، جفا و خیانت معنا پیدا نمی کند، وفا مفهوما، نزديك به معنای صدق و راستی نیز می باشد، یعنی هر کس دارای صدق و راستی باشد، قطعا به عهد و پیمان خود وفادار است این بیان ناظر به این نکته است که اساسا زندگی اجتماعی، تعاون و همکاری و اعتماد متقابل مردم به یکدیگر و پایبندی به قراردادها و تعهدات فردی و اجتماعی است که اگر پایه های آن متزلزل شود چیزی جای آن را نمی گیرد.

 

حجت الاسلام میهن پرست یادآور شد: به تعبیر دیگر اگر سرمایه اعتماد وجود داشته باشد، فقدان سرمایه های دیگر قابل حل است، ولی اگر سرمايه اعتماد نباشد وجود دیگر سرمایه ها سودی نمی بخشد و اصولا پایه اصلی دین را وفای به پیمان ها و تعهدات تشکیل می دهد، در سایه وفای به عهد و پیمان، باران رحمت الهی و مواهب و برکات او بر جوامع بشری سرازیر می شود و بلاها برطرف می گردد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت سالروز قیام مسجد گوهرشاد(۲۱ تیر ۱۳۱۴) و روز عفاف و حجاب، گفت: تمام برنامه های الهی حکمت مدار بوده و این حقیقت به خوبی از آیات قرآن فهمیده می شود، به همین نسبت از آیات مربوط به عفاف و حجاب چنین استفاده می شود که چهار هدف، حکمت و فلسفه اصلی تشریع پوشش اسلامی را می توان برای آن برشمرد.

 

امام جمعه چوار اظهار کرد: پیش گیری از بروز و ظهور ناهنجاری های اخلاقی در جامعه و حفظ امنیت یکی از آثار فرهنگ حجاب و عفاف است که در آیه ۳۱ نور سه بار از آشکار کردن زینت ها، نهی می فرماید، این نهی مکرر حاکی از شدن تأثیر جلوه نمایی و بی حجابی در بروز و ظهور ناهنجاری های جنسی است.

 

وی خاطنشان کرد: شکل گیری فرهنگ عفت و حیاء در جامعه، ایجاد طهارت قلبی افراد جامعه و  تحقق تزكيه نفس در جامعه که منشاء سعادت و خوشبختی انسان و جامعه انسانی است از دیگر آثار مهم فرهنگ حجاب و عفاف است.

کد خبر 1074052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha