موزه وقف، فرصتی ارزشمند برای تعامل دانشگاه فردوسی و اوقاف است

ساکت ضمن اعلام آمادگی در همه زمینه ها با اوقاف خراسان رضوی؛ گفت: موزه تخصصی وقف فرصت خوبی را فراهم آورده است که دو نهاد از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

«سلمان ساکت» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد، در حاشیه بازدید از موزه تخصصی وقف بیان کرد: این موزه به دلیل اینکه بسیاری از ریشه های تاریخی و فرهنگی ما ایرانیان را به نمایش گذاشته، بسیار جذاب است.

 

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با بیان اینکه بازدید از موزه تخصصی وقف فرصت مغتنمی را به ویژه برای نسل الان که در دنیای شتابان و تکنولوژی زده امروز از این ریشه ها دور شده اند، فراهم آورده است؛ افزود: موزه تخصصی وقف با به نمایش گذاشتن بخشی از این گذشته کار بسیار ارزشمندی را انجام داده است.

 

وی گفت: علاوه بر این، بسیاری از اشیاء به نماش گذاشته شده در موزه، در سابقه ذهنی ما با توجه به رفت و آمدهای خود به بقعه های متبرکه، حرم مطهر، امامزادگان مساجد قدیمی وجود دارد اما به دلیل اینکه زیاد در معرض دید ما بود، به اهمیت و ارزش اینها پی نمی بردیم، حال که از اینها فاصله گرفتیم و از چشم و دسترس ما دور شده اند، علاقه ما بیشتر شده است.

 

ساکت با بیان اینکه جمع شدن این اشیاء در قالب یک موزه اتفاق مبارکی است که باید به اداره اوقاف تبریک گفت، افزود: اینکه اوقاف در کنار امور جاری خود چنین حرکت فرهنگی خوبی را تدارک دیده است، بسیار ارزشمند است.

 

وی با اشاره مبحث وقف علم و فناوری، بیان کرد:  امروز در ایران و پیش از این در جهان بحث وقف در حوزه علم و فناوری و فرهنگ یک مسئله مهمی بوده و هست، قسمت عمده بودجه بسیاری از دانشگاههای بزرگ جهان مبتنی بر وقف است و جالب تر اینکه بسیاری از عالمان مغرب زمین که خود و خانواده هایشان وقفیاتی را برای امور فرهنگی اختصاص دادند از طریق مجموعع اوقاف گیپ بوده است.

 

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مهمترین این وقفیات به حوزه های ایران شناسی و اسلام شناسی بر می گردد؛ اظهار داشت: بسیاری از متون کهن ما در حوزه اسلام و ایران توسط اوقاف گیپ منتشر شد و خوشبختانه در سالهای اخیر به موضوع وقف توجه شده و تلاش شده خیرین را به سمت وقف در حوزه علم و فناوری و فرهنگ سوق دهند.

 

ساکت یکی از زمینه های مهم همکاری میان دانشگاه فردوسی و اداره اوقاف را وقف در حوزه علم و فناوری و امور فرهنگی دانست و افزود: در خصوص موزه ای که در اینجا تدارک دیده شده زمینه های کار بسیار مشترکی وجود دارد، ما می توانیم بعد از رفع بحران کرونا به صورت دوره ای موزه های سیار در مناسبت های مختلف در دانشگاه فردوسی ایجاد کنیم و بخشی از اشیاء موزه اوقاف را در این موزه قرار دهیم.
 

وی با بیان اینکه ایجاد موزه موقت در دانشگاه با اشیاء موزه تخصصی وقف با توجه به حضور ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه فردوسی و ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف فرصت خوبی برای ترویج فرهنگ وقف می باشد؛ گفت: شاید نتوان همه این افراد را به موزه تخصصی وقف آورد اما ما می توانیم در فضای دانشگاه به ویژه در هفته وقف موزه های موقتی را با همکاری اوقاف برپا کنیم تا دانشجویان، کارمندان و خانواده های آنها از این نمایشگاه بازدید کنند، ما همچنین به صورت تخصصی می توانیم بازدیدهایی را از موزه برای گروههای آموزشی مرتبط مثل گروههای آموزشی تاریخ و ادبیات در نظر بگیریم تا آن ها مستقیما این اشیاء را ببینند، لمس کنند و آشنا شوند.

 

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: همچنین برگزاری رویدادهای مشترک بین دو نهاد دانشگاه و اوقاف و یا بین دو زیر مجموعه موزه دانشگاه فردوسی و موزه تخصصی وقف، ورک شاپ ها ، سخنرانی ها، کنفرانس ها، نشست های مشترک با توجه به ظرفیت های دانشگاه و مرکز آثار و مفاخر دانشگاه و موزه دانشگاه و ظرفیت های اوقاف می تواند صورت گیرد.

 

وی ضمن اعلام آمادگی در همه زمینه ها با اوقاف استان؛ گفت: موزه تخصصی وقف فرصت خوبی را فراهم آورده است که دو نهاد از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

کد خبر 1074090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha