تلاش برای راه اندازی مواکب ثابت مشارکتی با عراق

افضلی گفت: یکی از زمینه های برپایی مواکب مشارکتی با عراقی ها؛ مواکب ثابت است، چون آنها زمین در اختیار دارند و می توانند کمک کنند تا مجموعه ای بسازیم که ماندگار باشد.

«حمید افضلی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه حضور زائران در اربعین حسینی 1400 بستگی به تصمیم ستاد اربعین کشور و دولت عراق دارد، اظهار داشت: تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر رفتن یا نرفتن اعلام نشده است و این منوط به این است که نزدیک اربعین شرایط را بسنجند و ببینند زمینه حضور زائر فراهم است یا خیر.

 

مدیر امور اربعین ستاد اربعین عتبات عالیات کشور با بیان اینکه به دنبال آماده سازی مواکب هستیم تا در صورت فراهم بودن شرایط اعزام، خدام را برای برپایی موکب اعزام کنیم، گفت: ایجاد مواکب ثابت از برنامه های ستاد در داخل عراق و ایران است و به این سمت می رویم تا جایی که امکان دارد مواکب ثابت راه اندازی کنیم تا بحث گرمایش و سرمایش آنها در زمستان و تابستان فراهم باشد.

 

وی به موضوع برپایی مواکب مشارکتی با عراق اشاره کرد و گفت: یکی از زمینه های برپایی مواکب مشارکتی با عراقی ها همین مواکب ثابت است، چون آنها زمین در اختیار دارند و می توانند کمک کنند تا مجموعه ای بسازیم که ماندگار باشد.

 

افضلی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2500 موکب پروانه دار در کشور داریم، ادامه داد: 60 درصد موکب ها در عراق و 40 درصد در ایران هستند.

 

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از عمر ستاد بازسازی می گذرد و در این زمان کارهایی انجام شده که کم نظیر هستند، گفت: بازسازی حرم ها تمام شده است، برای اولین بار در تاریخ توسعه حرم ها، صحن حرم حضرت علی علیه السلام که کوچک بود با ساخت صحن حضرت زهرا سلام الله علیها؛ به یکباره گنجایش حرم به 20 برابر افزایش پیدا کرد.

 

روند ساخت صحن حضرت زینب(س)

مدیر امور اربعین ستاد اربعین عتبات عالیات کشور با بیان اینکه در کربلا بحث ساخت صحن حضرت زینب سلام الله علیها را شروع کردیم، افزود: این صحن ظرفیت حرم امام حسین علیه السلام را 16 برابر افزایش می دهد که این پروژه هم تا سه سال آینده تحویل خواهد شد.

 

افضلی با اشاره به اینکه حفظ میراث گذشته ایرانیان در حرم های مطهر از دیگر اقدامات ستادبازسازی بوده است، گفت: ایرانی ها 300 تا 400 سال است که سابقه بازسازی حرم ها را داشتند و آثار آنها در عتبات مقدسه زیاد بوده که قبلا در عراق سیاست بر این بوده که هویت ایران در حرم ها زدوده شود و اشعار فارسی ایوان طلایی نجف برداشته شده بود، ستاد در قالب بازسازی تمام میراث ایرانیان را حفظ کرد.

 

وی صدور مهندسی ایران به عراق در قالب ستادبازسازی را از دیگر برنامه ها و اقدامات ستاد عنوان کرد و ادامه داد: بعد از ساخت سازه حضرت زهرا(سلام الله عیلها) عراقی ها به این باور رسیدند که ایرانی ها در صنعت ساختمان سازی حرف برای گفتن دارند و بعد از آن از مهندسین ایرانی در ساخت پروژه های بزرگ خود استفاده کردند.

 

مدیر امور اربعین ستاد اربعین عتبات عالیات کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 100 میلیارد کمک های مردمی به ساخت عتبات عالیات شده بود، افزود: در زمینه کمک های مومنانه هم 260 میلیارد تومان در پویش های اربعین سال قبل جمع آوری شد و در قالب بسته های معیشتی در اختیار محرومان قرار گرفت.

 

افضلی گفت: همچنین سال قبل 64 میلیارد تومان در قالب طرح شهید سلیمانی جمع آوری و در قالب آبرسانی به روستاها و ساخت مدارس در مناطق محروم در اختیار محرومان قرار گرفت.

 

وی اظهارداشت: امسال بیشترین نیاز برای جمع آوری کمک برای اربعین در بحث اقلام سرمایشی مثل یخچال، آبسردکن، کولر و امثال اینها است.

 

 

 

 

کد خبر 1074166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha