آشنا کردن فرهنگ مردم با قرآن از ضرورت‌های جامعه امروز است/ باید سبک زندگی مردم ایران رنگ و بوی قرآنی و اهل بیتی به خود بگیرد

مهکام گفت: حکومت جمهوری اسلامی ایران نشات گرفته از آیات قرآن کریم، سیره نبوی و اهل بیت (ع) است لذا می بایست پایه و اساس این کشور هم بر مبنای موازین قرآنی و اهل بیت (ع) پایه گذاری شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مطالبات جامعه قرآنی باید بسیار جدی‌تر از قبل پیگیری شود و برای رسیدن به این خواسته جامعه قرآنی باید همت کنند، بی‌شک اگر مطالبه‌خواهی صورت گیرد شاهد خروجی مورد نظر خواهیم بود. واقعیت براین است هم دولت و هم مجلس نتوانسته در این زمینه اعتباراتی را داشته باشد، در ۱۴ سال اخیر مباحث اعتبارات قرآنی مسیر عجیبی را طی می‌کند، برآورد اعتبارات در بخش قرآن دلالت براین دارد که هزینه قرآنی برابر با قرارداد یک فوتبالیست نیست، اگر دغدغه‌ جامعه قرآنی داریم باید حداقل به نکات مهم و تأثیرگذار توجه کنیم.لذا در این خصوص با استاد «حبیب مهکام» قاری و داور بین‌المللی  و پیشکسوت قرآنی گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

 

شما به عنوان عضوی از جامعه قرآنی چه مطالباتی از دولت جدید دارید؟

با توجه به اینکه حکومت جمهوری اسلامی ایران نشات گرفته از آیات قرآن کریم، سیره نبوی و اهل بیت (ع) است لذا می بایست پایه و اساس این کشور هم بر مبنای موازین قرآنی و اهل بیت (ع) پایه گذاری شود. خوشبختانه رییس جمهور منتخب، حجت الاسلام والمسلمین رییسی خود جزو سادات بوده و از نظر سوابق حقوقی در قوه قضاییه هم کارنامه درخشانی دارند؛ به احتمال قوی در آینده اقدامات خوب و درخوری در حوزه قرآن کریم انجام خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه جامعه قرآنی خود، مسئول بوده و در مقام مسئولیت قرار دارند لذا نمی توان گفت مطالبات جامعه قرآنی از دولت جدید، بلکه ما باید در کنار رییس جمهور و سایر مسئولان مربوطه برنامه ریزی های لازم را در خصوص مسابقات قرآنی و تدریس به ویژه در زمینه های تجوید، مفاهیم، بیان و تفسیر قرآن کریم اتخاذ کنیم تا سبک زندگی مردم ایران رنگ و بوی قرآنی و اهل بیتی به خود بگیرد. «قرآنی و اهل بیتی»، یعنی «اسلام ناب»، اسلام ناب یعنی «قرآن به علاوه معصومین (ع)».همچنین باید با جلب همراهی و مشارکت پیشکسوتان شرایط را برای توسعه و توجه بیشتر به آموزه های قرآنی در جامعه را فراهم کرد.

 

در فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم،«اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» (خدواندا زندگی و حیات ما را زندگی و حیات محمد و خاندانش قرار بده و مرگ ما را مرگ آنان قرار بده) این آرزوی بسیار مقدسی است. محور زندگی جامعه ایران هم باید بر همین اساس استوار باشد؛ بنابراین نیاز است که دولت جدید هم نسبت به این مسایل مهم و اساسی عنایت بیشتری داشته باشد و جامعه ایران را مزین به سبک زندگی قرآنی کند. همان طور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند: ما حداقل باید 10 میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم. این پیام بسیار تعهدآور است و مجری این پیام هم رییس جمهور محترم می باشد. بنده هم به عنوان شاگرد مکتب قران و اهل بیت (ع) که از سال 61 در محضر قرآن کریم، اهل بیت (ع) و مسابقات جامعه قرآنی هستم در حد توان خود اعلام آمادگی می کنم که رییس جمهور یا هر شخص صالح دیگری که امر بفرمایند به عنوان عضو کوچکی از قرآن صامت و قرآن ناطق به نیابت از سوی امام زمان (عج) ارایه وظیفه کنم.

 

 

 

بر همین اساس بنده یک بیت شعر برگرفته از آیه 20 سوره مبارکه مزمل که خداوند می فرماید: (إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنى مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَ اللّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَیَکُونُ مِنْکُمْ مَرْضى وَ آخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ وَ آخَرُونَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَقْرِضُوا اللّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لاِ َنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْر تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ هُوَ خَیْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (پروردگارت مى داند که تو و گروهى از آنها که با تو هستند نزدیک دو سوم از شب یا نصف یا ثلث آن را به پا مى خیزند; و خداوند شب و روز را اندازه گیرى مى کند; او مى داند که شما نمى توانید مقدار آن را اندازه گیرى کنید، پس شما را بخشید; اکنون آنچه براى شما میسّر است قرآن بخوانید. او مى داند به زودى گروهى از شما بیمار مى شوند، و گروهى دیگر براى به دست آوردن فضل الهى (و کسب روزى) به سفر مى روند، و گروهى دیگر در راه خدا جهاد مى کنند (و از تلاوت قرآن باز مى مانند)، پس به اندازه اى که براى شما ممکن است از آن تلاوت کنید و نماز را بر پا دارید و زکات بپردازید و به خدا «قرض الحسنه» دهید (در راه او انفاق نمائید) و (بدانید) آنچه را از کارهاى نیک براى خود از پیش مى فرستید نزد خدا به بهترین وجه و بزرگ ترین پاداش خواهید یافت; و از خدا آمرزش بطلبید که خداوند آمرزنده و مهربان است!) و آیه 28 سوره رعد که فرمودند« الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّه » (اینان کسانى هستند که ایمان آورده ‏اند و دلهایشان به ذکر خدا مطمئن و آرام است) عرض می کنم.

 

بخوان قرآن که دل آرام گیرد      بخوان تا جان ز جانان جام گیرد

 

خداوند در آیه 2 و 3 سوره مبارکه زمر می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ » (ما [اين] كتاب را به حق به سوى تو فرود آورديم پس خدا را در حالى كه اعتقاد [خود] را براى او خالص‏كننده‏ اى عبادت كن) «أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ» (آگاه باشيد آيين پاك از آن خداست و كسانى كه به جاى او دوستانى براى خود گرفته‏ اند [به اين بهانه كه] ما آنها را جز براى اينكه ما را هر چه بيشتر به خدا نزديك گردانند نمى ‏پرستيم البته خدا ميان آنان در باره آنچه كه بر سر آن اختلاف دارند داورى خواهد كرد در قيقت‏ خدا آن كسى را كه دروغ‏پرداز ناسپاس است هدايت نمى ‏كند) بنابراین ما باید با اخلاص و برای رضای خداوند متعال قرآن را تلاوت کنیم، خدمات قرآنی ما باید به نیابت از سوی حضرت مهدی (عج) باشد و به علاوه در معیت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) زندگی مخلصانه داشته باشیم تا سبقت الله باشیم. خداوند در آیه 29 سوره فطر، آیه 119 سوره توبه و آیه 138 سوره بقره می فرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ‌» (رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم.)

 

 

 

شما چه پیشنهاداتی برای ترویج فرهنگ قرآنی در دولت جدید دارید؟

در مجموع جامعه ما به برکت وجود نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه تلاوت و حفظ قرآن کریم بسیار فعال و پیشرفته است، به طوری که اساتید برجسته مصری اعتراف کردند که بعد از کشور مصر، ایران در این حوزه در رتبه دوم جهان قرار دارد، منتهی بر روی آن بخش از محتوای قرآن که شامل تربیت قرآنی می شود و هدف امام راحل و شهدا نیز بوده است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین فرهنگ قرآنی شامل تقویت قرآنی، اخلاق در خانواده، اخلاق در جامعه، تجارت قرآنی، روابط اجتماعی قرآنی و خدمات قرآنی می شود. توجه به این مسئله بسیار مهم و ضروری است؛ به طور مثال ممکن است فردی بهترین قاری و حافظ قرآن کریم باشد ولی اعمال و رفتار وی با قرآن کریم هیچ سنخیت و مطابقتی نداشته باشد؛ اینجاست که قرآن کریم در روز قیامت از ما شکایت می کند. خداوند در آیه 30 سوره فرقان می فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَرَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُوراً» (پیامبردر روز قیامت از روى شکایت مى‏گوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند.) لذا در صورتی که ما قرآن را رها کنیم و اعمال و کردارمان مطابق با قرآن کریم نباشد، پیامبر اکرم (ص) در روز قیامت از دست ما امت مسلمان شکایت خواهد کرد.

 

اگر همه افراد جامعه در سطح فکر و آگاهی خود از قرآن مجید استفاده کنند و آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود ملاک عمل قرار دهند بسیاری از مشکلات شان در جامعه و زندگی برطرف می‌شود. لذا هر چقدر بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را توسعه دهیم، جامعه سالم‌تر و پیشرفته‌تر خواهیم داشت.آشنا کردن فرهنگ مردم با قرآن یکی از ضرورت‌های جامعه امروز است و باید از تمامی ظرفیت های در اختیار در این بخش بهره برداری شود.

 

تقویت وحدت و انسجام برنامه‌ها و فعالیت‌ مجموعه‌های قرآنی  و ایجاد فضای مناسب و تقویت انگیزه در میان آحاد مختلف مردم به منظور گرایش به سمت و سوی معارف قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حفظ قرآن، این موضوع در جامعه به خوبی مورد توجه قرار گرفته، انشالله در دولت جدید هم تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد، قرآن راه نجات انسان‌ها است و حتی یک آیه می تواند تاثیرات به سزایی در دل و جان انسان داشته باشد.

 

 

 

بنده چندین سال پیش در مکه به چند نفر از دبیران ادبیات عرب عرض کردم، بیشتر رفتارهای امت مسلمان برخلاف قرآن کریم است. اغلب ما عاشق و دل بسته دنیا هستیم. ما قرآن را می خوانیم، حفظ می کنیم ولی به آن عمل نمی کنیم. آیه 30 سوره فرقان بسیار تکان دهنده است؛ بنابراین کاری نکنیم که قرآن را بخوانیم و ندانیم عمل کنیم. در روز قیامت قرآن و پیامبر اکرم (ص) از شما شکایت می کنند یا بالعکس اگر قرآن را بخوانیم و بدانیم و عامل به دستورات حیات بخش آن باشیم، در روز قیامت قرآن، پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به جای شکایت از ما شفاعت خواهند کرد لذا نیاز است که ما در مسیر قرآن گام برداریم و فعالیت کنیم تا زندگی ما رنگ و بوی قرآنی بگیرد.

 

یک مطلبی هم در خصوص رای دادن عرض کنم. با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یک بار تکرار می شود ولی بعضی از افراد جامعه با این مساله احساسی برخورد می کنند، یعنی یا شرکت نمی کنند یا رای سفید می دهند در حالی این قشر از افراد جامعه بین خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص) مسئول هستند، چون رای تک تک ما در سرنوشت جامعه اسلامی ایران تاثیرگذار است. آیه 53 سوره انفال می فرماید: «ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ» (اين، به‌ خاطر آن است كه خداوند، هيچ نعمتى را كه به گروهى داده، تغيير نمى‌دهد؛ مگر آنكه آن‌ها خودشان را تغيير دهند و خداوند، شنوا و داناست.) بنابراین اگر این افراد تابع پیامبر اکرم (ص) هستند باید در هر نسل و عصری تا روز قیامت در صحنه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی حضور فعال داشته باشند و شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است. 

 

 

 

کد خبر 1074247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha