فصل جدید کاوش‌ها در ارگ نادری آغاز می‌شود

مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شیروان، از آماده‌سازی مقدمات برای آغاز فصل جدیدی از کاوش‌های باستان‌شناسی در ارگ نادری این شهرستان خبر داد.

«میثم زارع» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی در ارگ نادری شیروان با اعتبار 700 میلیون ریال و به سرپرستی دکتر علائی به‌زودی کلید خواهد خورد.

 

 مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شیروان از ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی و سامان‌دهی محیط پیرامونی ارگ نادری خبر داد و عنوان کرد: گروه کاوش در فصل‌های گذشته، بخش‌هایی از حصار پیرامونی که در دهه‌های قبل تخریب ‌شده و آثار آن محو شده بود را با روش پیگردی کاوش کرد تا زمینه ادامه مرمت برج و بارو در فصول آتی فراهم شود.

 

زارع خاطرنشان کرد: این برج و بارو که در دوره قاجار در اطراف تپه نادری ایجاد شده، ضمن معرفی برشی از تاریخ این استقرار باستانی، یکی از جاذبه‌های اصلی تپه نادری در برنامه جامع گردشگری این منطقه باستانی را تشکیل می‌دهد.

 

وی تصرح کرد: ارگ نادری از مهم‌ترین استقرارهای باستانی حوضه آبریز اترک است که  از میانه هزاره چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دورۀ اسلامی زندگی در آن جریان داشته است. طی دورۀ قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه‌ای ساخته و در گردا گرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.

 

وی بیان کرد: تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی ۷۰۳ در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.

 

این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.  

 

تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.  

 

این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.  

 

سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.  

 

کد خبر 1074312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha