امام جواد (ع) فضای علمی جامعه را رشد داد/ زمینه‌سازی برای ورود شیعیان به دوران غیبت

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: امام جواد (ع) در زمان امامت خود فضای علمی را رشد دادند و در این فضا توانستند توسعه فرقه‌ها را مهار کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روحانی در گفتگو با  خبرگزاری شبستان در قم، با تسلیت سالروز شهادت امام محمد تقی (ع)، گفت: فضای دوران امام جواد (ع) به گونه ای بود که دشمنان با ایجاد تعدد فرقه‌ها و تشویق به توسعه فرقه‌های مختلف، بین صفوف متدینین و مومنین تفرقه ایجاد می‌کردند که این مسأله در زمان امام رضا (علیه السلام) نیز وجود داشت و آن حضرت تا حدودی این مسأله را در جامعه مهار کرده بودند.

 

مدیر کانون هاي فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود:  امام رضا (ع) مناظرات مختلفی با رهبران فرقه‌های مختلف در زمان خود انجام دادند، اما از آنجا که آن حضرت در محدودیت بودند، تنها در فضای خراسان توانستند این مسأله را تا حدودی مهار کنند و عباسیان برای این که حاکمیت خود را حفظ کنند، در قلمروی اسلامی اقدام به توسعه فرقه‌های انحرافی مختلف کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: امام جواد (ع) در زمان امامت خود فضای علمی را رشد دادند و در این فضا توانستند توسعه فرقه‌ها را مهار کنند، آن حضرت مناظرات علمی متعددی داشتند و با شخصیت‌های ممتاز از جمله یحیی بن اکثم جلسات مناظره داشتند که حقانیت اهل بیت (ع) را نشان می‌داد.


حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: امام محمد تقی (ع) در زمان امامت خود دو کار جدی برای زمینه سازی بحث ورود شیعیان به دوران غیبت انجام دادند که یکی از این کارها، کادرسازی و نیروسازی بود، به طوری که حضرت عبدالعظیم حسنی و علما و بزرگان آن زمان را پرورش و برنامه‌ها و راهکارهایی به آنها ارائه دادند تا در فضای مقابله با بدعت ها، خرافات و انحرافات بحث‌های علمی مطرح کنند.


وی تصریح کرد: دومین کار امام جواد (ع) در زمان امامت خویش، تقویت و توسعه سازمان وکالت بود که از زمان امام صادق (ع) که گستره و دامنه تشیع افزایش یافته بود، ایجاد شده بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: از آنجا که گستره تشیع از دوران امام صادق (ع) افزایش یافته بود و شیعیان سوالات و شبهاتی داشتند، همچنین موقوفات، وجوهات و نذوراتی داشتند که ازطریق وکلای امام صادق (ع) انجام می‌شد و در زمان امام جواد (ع) سازمان وکالت، توسعه و بسط داده شد.

 

مدیر کانون هاي فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: امام جواد (ع) افرادی را که در سازمان وکالت بودند، تقویت کرد و به آنها مأموریت‌های ویژه ای داد، همچنین با وکلایی که مدعی و کذاب بودند و خیانت کرده بودند، برخورد جدی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در پی فعالیت هایی که امام جواد (ع) داشتند، بستر به گونه ای آماده شد که امام هادی (ع) در زمان امامت خود زیارت غدیریه و جامعه کبیره را می‌خوانند و بحث امام شناسی و دایره‌المعارف تشیع را گسترش می‌دهند.

 

مدیر کانون هاي فرهنگی هنری مساجد استان قم  افزود: امام جواد (ع) در زمان امامت خویش، بحث انتظار را مطرح کردند و تأکید زیادی بر روایت «افضل الأعمال امتی، انتظار الفرج» داشتند.

کد خبر 1074330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha