نیمی از نمونه های مثبت کرونای استان مرکزی از نوع دلتا

قربانی گفت: نیمی از نمونه های مثبت کرونا از نوع دلتا است و به تدریج این ویروس جهش یافته الگوی غالب استان خواهد شد.

«یاسر قربانی» با اشاره به شناسایی بیش از سیصد مورد کرونا نوع دلتا در استان مرکزی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: تقریبا نیمی از نمونه های مثبت کرونا، از نوع دلتا است.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: ویروس جهش یافته جدید کرونا(دلتا) سرایت پذیری بسیار بالای دارد و نوع دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج و در سایه غفلت و عادی انگاری الگوی غالب استان خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مطابق بررسی و آزمایشات صورت گرفته، شاهد سرایت پذیری و گردش بالای ویروس کرونا جهش یافته جدید در سطح استان هستیم، ادامه داد: بیش از ۴۵ درصد از نمونه های‌مثبت از نوع دلتا شناشایی شده اند.

 

این مقام مسئول به شناسایی بیش از ۳۰۰ مورد کرونا ویروس نوع دلتا، در طی دو هفته اخیر در سطح استان، خبر داد و گفت: این نشان از گردش و سرعت سرایت پذیری بالا این نوع ویروس است که این امر اهمیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی را بیش از پیش نشان می دهد.

 

سرایت پذیری بالای نوع دلتا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: کرونای دلتا  توانایی سرایت پذیری بیشتری نسبت به ویروس اولیه دارد و می طلبد هم استانی های عزیز پروتکل های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کرده و حافظ سلامتی خود و خانواده باشند.

 

قربانی با بیان اینکه طبق گفته متخصصین، هر فردی که دچار ویروس دلتا می شود، حداقل در مواجهه اولیه می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند، افزود: پس قدرت سرایت پذیری ویروس بالاتر است و تعداد بیشتری از افراد در تماس قرار گرفته با فرد مبتلا به دلتا، بیمار خواهند شد.

 

وی همچنین به افزایش موارد بستری در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش موارد بستری و با توجه به اینکه ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی سطح استان رو به تکمیل شدن است، باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی دقت زیادی صورت بگیرد.

 

این مقام مسئول ضمن تقدیر از کادر بهداشت و درمان بیان کرد: در پیک چهارم فشار بسیاری بر کادر بهداشت و درمان تحمیل شده و دیگر تاب و توانی برای آن ها باقی‌نمانده، از مردم تقاضا داریم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی با آن ها همکاری کنند تا با کمترین تلفات از پیک پنجم نیز گذر کنیم.

 

رنگ کرونا در 3 شهر استان قرمز شد

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به اینکه سه شهرستان استان مرکزی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته اند، گفت: قرمز شدن شهرستان های استان نشان از وضعیت نامناسب شیوع بیماری است و این یعنی خطر و مراقبت بیشتر را می طلبد.

 

قربانی با بیان اینکه این سه شهرستان قرمز خمین، دلیجان و محلات هستند، گفت: شهرستان های اراک، شازند، فراهان، تفرش، ساوه، زرندیه و خنداب در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می برند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر تنها دو شهرستان آشتیان و کمیجان در وضعیت زرد قرار دارند، اضافه کرد: این نشانه خوبی برای استان نیست و کادر بهداشت و درمان با خستگی زیاد در حال آماده باش هستند.

 

هوشیاری بیشتر و رعایت نکات بهداشتی ضروری است

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک تنها راه برون رفت از بحران پیک پنجم را هوشیاری هر چه بیشتر مردم در مراودات و رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی دانست و بیان کرد: با توجه به وضعیت های کنونی و افزوده شدن شهرستان های قرمز و نارنجی، می طلبد مردم جدی تر و هوشیارانه تر عمل کرده و پروتکل های بهداشتی را نیز جدی بگیرند.

 

وی برگزاری مراسم های مختلف و مسافرت غیر ضروری را بسیار خطرناک دانست و گفت: از مردم استان درخواست داریم تا اطلاع ثانوی از برگزاری هرگونه مراسم پرازدحام و مسافرت غیرضروری بپرهیزند.

 

قربانی ادامه داد: اگر مردم به رعایت پرتکل های بهداشتی اهمیت ندهند و  پیک پنجم کرونا را جدی نگیرند به مراتب روزهای سخت تری را در پیش رو خواهیم داشت.

 

۲ فوتی شناسایی ۱۶۷ مورد مبتلا به کرونا ویروس در استان مرکزی

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به آمار کرونا در 48 ساعت گذشته در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کرونا ویروس ۱۶۷  مورد جدید ابتلا در ۴۸ ساعت گذشته شناسایی شده اند.

 

قربانی با اشاره به اینکه تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۶۴ هزار و ۴۶۵نفر رسیده است، افزود: امید است هر چه زودتر شاهد ریشه کنی این بیماری باشیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه از تعداد ۱۶۷ مورد جدید در استان ۲۰ نفر از بیماران در بیمارستانهای استان بستری شده اند، خاطر نشان کرد: این افراد تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: ۱۴۷ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

 

2 هزار و 189 فوتی در استان از ابتدای شیوع کرونا

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از سخنان به آمار فوتی های ناشی از ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون 2 هزار و 189 نفر از هم استانی ها را از دست داده ایم.

 

قربانی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی امری ضروری است، افزود: با رعایت پروتکل ها می تواند حافظ جان و سلامتی خود و خانواده باشیم.

 

وی با بیان اینکه در 48 ساعت گذشته ۲ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده است، گفت: با این حساب تعداد فوتی ها در اثر این بیماری در استان همان ۲ هزار و ۱۸۹ نفر می باشد.

کد خبر 1074383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha