مجلس اجازه واردات برنج را به دولت نمی دهد

لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل کشاورزی موضوعی است که اخیرا توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده و در همین راستا نماینده مردم گیلان در مجلس ضمن اخطار به دولت، از ایستادگی نمایندگان در برابر چنین تصمیمات مخربی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اخیرا قضیه لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی آن هم در فصل کشاورزی در برخی رسانه‌ها مطرح شده این در حالی است که شالیکاران استان‌های گیلان و مازندران به عنوان قطب‌های اصلی تولید برنج کشور هنوز محصول خود را برداشت و به بازار داخلی عرضه نکرده‌اند.

 

کمبود آب، بی‌آبی‌، عدم اصلاح به موقع خطوط انتقال آب و لایروبی آن‌ها، مناسب نبودن زیرساخت‌های آبیاری، از بین رفتن آب‌بندان‌ها، قطعی‌های سرسام‌آور برق، کم‌پیدا بودن نهاده‌ها و کود در بازار، بالا بودن دستمزد کارگری و هزاران هزار مورد دیگر از مشکلاتی است که کشاورز برنجکار با آن روبه‌روست به طوری‌که برای فائق شدن به این حجم از موانع همواره دست تنها است.

 

اما در کنار همه این مشکلات و گرفتاری‌ها، بدون هیچ تردیدی لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل کشاورزی تیر خلاصی است که اول به سمت تولید داخلی و دوم به سوی جسم نحیف کشاورز شالیکار پرتاب می‌شود و بدون شک عواقب آن سخت و زیانبار خواهد بود.

با توجه به اهمیت این موضوع و موقعیت ویژه گیلان در تولید محصول برنج کشور، گفت‌وگویی را با «خلیل بهروزی‌فر» نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس و عضو مجمع نمایندگان گیلان انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

—امسال سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است، مجلس چگونه اجرای این راهبرد را به ویژه در تولیدات محصولات محوری کشور نظارت می‌کند؟

بحث توجه به تولید داخلی و حمایت از آن از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و هست و در سیاست‌های اصلی کلان نظام هم به آن توجه ویژه‌ای شده است و برای همین مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر شعار تولید و اقتصاد را در محوریت قرار داد که مصداق بارز آن اعلام راهبرد تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در طلیعه سال 1400 بود.

در رابطه با حمایت از تولیدات داخلی، مجلس هم همراه و پشتیبان است و این امر یکی از اهداف مهم خانه ملت در یکسال اخیر بوده است که همواره نیز دنبال شد، از طرفی مجلس تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت که در فصل کشاورزی ممنوعیت واردات برنج لغو شود.

 

— مجلس و دولت در برابر حمایت از شالیکاران چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

برنج به عنوان یک محصول استراتژیک کشور و البته استان گیلان و به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار، قوت مردم محسوب می‌شود، بنابراین می‌بایستی تمام موانعی که در پیش روی این محصول استراتژیک در کشور وجود دارد را برداریم.

دولت ملزم و موظف است که در بخش تولید داخلی، مشکلات و موانع تولید برنج را در کشور از میان بردارد و این کار را به خصوص در سالی که مزین به شعار تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌هاست در صدر اقدامات خود قرار دهد.

 

— عملکرد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارتخانه صمت را در بخش ممنوعیت واردات خارج از موعد برنج خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
‌ کشاورزان قشری بسیار ضعیف در جامعه ما هستند و این قشر زحتمکش با تلاش و زحمات بسیار زیاد به تولید یکی از مهم‌ترین محصولات محوری کشور می‌پردازند به طوری که برنج را به معنای واقعی کلام با رنج و سختی به عمل آورده و تولید می‌کنند.

بنابراین شایسته نیست وقتی که کشاورز می‌خواهد برنج خود را به بازار عرضه کند متولیان این امر به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخواهند با دلال‌ها و واسطه‌گرانی که در بدنه این وزارتخانه‌ها حضور دارند و در ارتباط با واردات برنج با بیرون در ارتباط هستند دست به یکی کرده و برنج خارجی را پیش از موعد وارد کشور کنند.

 

— آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مجلس به ویژه نمایندگان گیلان جلوی واردات خارج از موعد برنج و عرضه آن در بازار را بگیرند؟ 

قطعا مجلس در مقابل این نوع تصمیمات و تحرکات با جدیت و قاطعیت تمام خواهد ایستاد و اجازه نخواهند داد که چنین اتفاقی بیافتد.

وقتی که کشاورز زحمتکش در حال برداشت محصول برنج است امید به این دارد که اولا بحث خرید تضمینی برنج توسط دولت اجرایی شود و دوما قیمت تمام شده برنج در هر کیلوگرم را متناسب با یک سود منطقی و معقول برای کشاورز برنجکار محاسبه و از او خریداری کند که این مصداق بارز همان شعار پشتیبانی است.


واردات برنج به داخل کشور در زمان برداشت محصول و همزمان عرضه آن به بازار یکی از چالش‌هایی است که از دیرباز تاکنون ما با آن مواجه بودیم و متاسفانه در دولت‌های مختلف شاهد آن بودیم و دیدیم که وزارتخانه‌های مرتبط قاعده ممنوعیت واردات برنج در فصل خاصی از سال را رعایت نکردند. بنابراین به هیچ وجه اجازه داده نخواهد شد که چنین اتفاقی دوباره بیفتد و کشاورزان برنجکار بیشتر از این‌ها متضرر شوند.

 

— آیا تاکنون سیاست‌ تشویقی مؤثری برای حمایت از کشاورزان برنجکار اتخاذ شده و اگر شده چقدر این سیاست‌ها کارساز بوده است؟

کشاورزان و شالیکاران باید تشویق و حمایت شوند و موانع پیش‌رویشان برداشته شود و همین بحث ممنوعیت صدور مجوز برای واردات برنج خارجی در زمانی که برنج داخلی در شرف عرضه به بازار داخلی است یکی از سیاست‌های خوب حمایتی بود که وضع شد.


از طرفی باید توجه داشت کشاورزان شالیکار غالبا تک محصولی هستند و با تولید برنج امورات و زندگی خود را در طول سال می‌گذرانند بنابراین فقط اتخاذ چنین سیاست‌هایی مثمرثمر نیست و باید عملیاتی شود که مجلس با هدف حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری در این زمینه حتما از قدرت نظارتی خود بهترین استفاده را خواهد برد.

با این تفاسیر اگر دولت بخواهد اینگونه برخورد کند علاوه بر ضربه شدیدی که به تولید داخلی وارد می‌شود دیگر برای کشاورز شالیکار به ویژه برای جوانانی که باید بعد از پدران و مادران خود این شغل مقدس و شریف را ادامه دهند امیدی باقی نمی‌ماند و آنان هم بی‌انگیزه شده و دست از کار خواهند کشید.

 


— با توجه به صحبت‌های حضرتعالی و مواردی که بیان داشتید، آیا موضوع لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل کشاورزی صحت دارد یا خیر؟ 

در ابتدا باید بگویم که قبلا از این اتفاقات زیاد رخ داده است، اما ما در حال بررسی هستیم که اگر چنین چیزی انجام و برنج خارجی وارد کشور شده لااقل دیگر اجازه توزیع آن در بازار داده نشود زیرا موجبات متضرر شدن شالیکاران را به دنبال دارد.

در مقطع کنونی هیچ کسی حق واردات برنج به کشور را نخواهند داشت مگر اینکه به اندازه آن مقداری که کمبود داریم آن هم نه در این زمان بلکه بعدا برای جبران کسری‌های بازار برنج خارجی وارد کشور شود.


 

کد خبر 1074467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha