پروژه اضطراری تأمین آب شرب شهر کرمان به بهره برداری رسید

پروژه اضطراری تأمین آب شرب شهر کرمان پس از چهار ماه تلاش شبانه روزی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ پروژه اضطراری تأمین آب شرب شهر کرمان شامگاه شنبه(19 اردیبهشت) با حضور استاندار، نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس و جمعی از مسئولین به بهره برداری رسید.

 

این پروژه که پس از چهار ماه به سرانجام رسیده شامل حفر و تجهیز ۷ حلقه چاه با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال است؛ طول خط انتقال ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب آن به شبکه آب کرمان ۶۸۰۰ متر و طول اجرای خط برق آن ۲۰ کیلومتر است.

 

 

علی زینی وند، استاندار کرمان ضمن ابراز شرمندگی از مردم کرمان و اشاره به اینکه افتتاح این پروژه بخشی از کمبود آب شرب شهر را جبران می کند؛ عمق تشنگی کرمان را ۴۰۰ متر  دانست و گفت: سفره های زیرزمینی دیگر ظرفیت استحصال ندارند و باید به آنها آب تزریق کرد.

 

 

وی تنها راه غلبه بر بحران آب در استان را اجرای سند سازگاری با کم آبی عنوان و بیان کرد:  باید با کشاورزی سنتی خداحافظی کرد و اگر جایی مقاومت شد، ابتدا با گفتمان و سپس از راه قانونی باید با آن مقابله کرد.

 

 

 

استاندار کرمان بر ضرورت استفاده از تکنولوژی برای آبیاری باغات و مزارع  تأکید کرد: آب در استان باید مدیریت شود و برداشت آب از چاه های کشاورزی به سرعت کاهش یابد و بخش صنعت با چاه های آب خداحافظی کند.

 

 

وی مدیریت مصرف آب را در عین کمک به بخش های صنعت و کشاورزی باعث حفظ زمین از فرونشست دانست و با اشاره به اسراف آب در کشور؛ تصریح کرد: تا زمانی که بدمصرفی از این کشور رخت برنبندد همواره با مشکل آب شرب مواجه هستیم.
 

 

 

زینی وند تنها راه چاره رفع مشکل آب شرب شهر کرمان را انتقال آب از خلیج فارس دانست و ابراز امیدواری کرد: ظرف یک سال آینده این آب وارد شبکه آب شهر شود.

 

 

محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توافقنامه توافقنامه انتقال آب خلیج فارس از سرچشمه در اردیبهشت ماه اخذ شده؛ گفت: اجرای این پروژه یک هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

 

 

وی با بیان اینکه کرمان تشنه است و امکان استفاده از چاه های استان در آینده وجود ندارد؛ اظهار کرد: فرونشست زمین در کرمان جدی است و علت اصلی آن برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی است لذا ممکن است زیرساخت

های کرمان به خطر بیفتد.

 

 

زاهدی ادامه داد: فعال شدن گسل های کرمان از دیگر پیامدهای برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی است و جهادکشاورزی باید به طور جدی به موضوع تغییر الگوی کشت ورود کند و کشاورزان را با گفتمان به این امر ترغیب کند.

 



محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس هم با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد آب استحصالی در استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ افزود: این میزان، حدود ۵ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

 

وی تغییر الگوی کشت و مکانیزه کردن کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و درباره انتقال آب خلیج فارس از سرچشمه به شهر کرمان گفت: اگر کارشکنی های وزارت نیرو نبود، امروز به جای افتتاح طرح های اضطراری از آن آب استفاده می کردیم.

 

پورابراهیمی از اجرای این پروژه با پیگیری های مجلس خبر داد و  با بیان اینکه در چند روز آینده خبرهای خوشی را اعلام خواهیم کرد؛ هدررفت بخش عمده ای از آب تزریقی به شبکه آب کرمان را ناشی از فرسودگی شبکه آبرسانی دانست.

 

وی تصریح کرد: بازسازی شبکه آب شرب شهر کرمان را می توان به بخش خصوصی واگذار کرد.
 


 

 

 

 

 

 

کد خبر 1074476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha