۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی ایجاد می شود/ یارانه نقدی تیر ماه امشب واریز می شود

انعقاد ۱۲۱۲ قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا در بورس کالا، یارانه نقدی تیر ماه امشب واریز می شود، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی ایجاد می شود، قیمت هر عدد سکه امامی به۱۰ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۰ تیر شبستان به شرح زیر است:

یارانه نقدی تیر ماه امشب واریز می شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه نقدی تیر ماه  را اعلام کرد. بر این اساس یکصد و بیست و پنجمین مرحله یارانه نقدی مربوط به تیر ماه روز یکشنبه مورخ ۲۰ /۰۴ /۱۴۰۰ راس ساعت ۲۴ پرداخت خواهد شد.

یارانه پرداختی تیرماه (۱۴۰۰) مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی انجام شده، این ماه سیزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا ازی ارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

 

انعقاد ۱۲۱۲ قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا در بورس کالا

هفته گذشته ۱۲۱۲ قرارداد محصول تازه وارد بازارآتی بورس کالا یعنی واحدهای صندوق طلا برای تحویل در مرداد۱۴۰۰ منعقد شد تا در اولین هفته معاملاتی ارزش۹۶میلیارد و۹۱۰میلیون ریالی برای این دارایی پایه رقم بخورد. همچنین دومین سررسید قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا برای تحویل مهر ماه از روز سه شنبه ۲۲ تیر ماه آغاز می شود که به گفته کارشناسان، شمار زیادی از سرمایه‌گذاران در انتظار راه اندازی این سررسید بودند.

در جریان معاملات هفته منتهی به ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ معامله گران در بازار مشتقه بورس کالای ایران تعداد ۵۲ هزار و ۳۳۶ قرارداد آتی را بر پایه نقره، زعفران نگین و پوشال، پسته، زیره سبز و واحدهای صندوق طلا منعقد کردند و ارزش ۹۸۸ میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریالی را در ۱۰ سررسید فعال به ثبت رساندند. ۱۹ هزار و ۵۷۸ قرارداد آتی نقره برای دو سررسید مرداد و مهر ماه امسال منعقد شد و ارزش ۴۲۶ میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال را در پی داشت.

معامله گران در سه سررسید تیر، شهریور و آبان ماه قرارداد آتی زعفران نگین نیز ۳۱ هزار و ۲۲۹ قرارداد را منعقد و ارزش ۴۴۹ میلیارد و ۱۳۲ میلیون ریالی را برای دارایی پایه مذکور ثبت کردند. در این هفته ۲۱۱ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز برای تحویل در سررسیدهای شهریور و آبان ماه امسال در حالی منعقد شد که ارزش این معاملات به رقم ۲.۳ میلیارد ریال رسید.

همچنین ۵۵ قرارداد آتی پسته برای تحویل در مرداد ماه در حالی منعقد شد که ارزش ۹.۹ میلیارد ریال برای آن رقم خورد. در جریان معاملات هفته گذشته انعقاد ۵۱ قرارداد آتی زیره سبز برای سررسید مهرماه سال جاری نیز ارزش ۳.۷ میلیارد ریالی را برای دارایی پایه مذکور در پی داشت.

 

۱۴ درصد افزايش توليد و ۳۰ درصد افزايش تحويل خودرو به مشتريان

گروه خودروسازي سايپا در حالي توانسته در مدت طی شده سال جاري اين تعداد خودرو توليد كند كه در مدت‌زمان مشابه سال گذشته، تعداد ۹۶ هزار و ۹۲۵ دستگاه خودرو توليد كرده بود.

 

اين گروه همچنين در مدت طی شده سال جاري تعداد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را به مشتريان خود تحويل داده كه نسبت به مدت‌ مشابه سال گذشته كه ۹۳ هزار دستگاه خودرو به مشتريان تحويل شده بود، رشد حدود ۳۰ درصدي را نشان مي‌دهد.

 

درخشش و موفقيت گروه خودروسازي سايپا در زمينه توليد و تحويل خودرو به مشتريان با وجود همه مشكلات ناشي از تحريم‌ها و محدوديت‌ها در زمينه نقل و انتقال بانكي، افزايش قيمت ارز، مشکلات تأمين مواد اوليه و قطعات مورد نياز توليد و همچنين ادامه همه‌گيري بيماري كرونا به دست آمده كه حاكي از همت، تلاش و برنامه‌ريزي اين گروه براي رشد توليد ملی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به۱۰ میلیون و ۷۲۲ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۲۰ تیر)‌ هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۶۷۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۷۹۷.۳۹ دلار رسید. امروز قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۷,۲۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۵,۴۸۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۶۰۰,۰۰۰ رسید.

 

امروز (یکشنبه ۲۰ تیر) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۱,۰۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۵,۸۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۰,۷۲۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه ۱۹ تیر) قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۴ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۸ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۱۸ هزار تومان بود. سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود.

 

روز گذشته (شنبه ۱۹ تیر) در بازار ارز دلار ۲۵ هزار تومان، یورو ۲۹ هزار و ۴۹۳ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۸۷۰ تومان، یوان چین ۳۸۸۰ تومان، لیر ترکیه ۲۸۸۰ تومان، درهم امارات ۶۸۱۵ تومان بود.

 

۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی ایجاد می شود

محسن بختیار درباره موضوع اقدام‌های وزارت نیرو برای ایجاد تاسیسات تولید برق و نیروگاه درصنایع بزرگ کشور افزود: در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با توجه ‌به اعلام علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ جهت تأمین برق مطمئن و پایدار واحدهای تولیدی خود و درخواست همکاری و هماهنگی صنعت برق، جلسه ها و مذاکراتی جهت تحقق این مهم بین نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.


وی ادامه داد: تأمین برق مطمئن، مستمر و پایدار صنایع انرژی‌ بر و شهرک‌های صنعتی و افزایش بهره‌وری و کاهش شدت انرژی در بخش صنعت و معدن از مهم ترین موضوعات مورد تفاهم دو وزارتخانه است.  


بختیار خاطرنشان کرد: براساس بخشی از این توافق ۱۳ بنگاه‌ صنعتی برای احداث ۱۰ هزار و ۳۶۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر جدید در ۱۰ استان طی مدت ۳ سال، سرمایه‌گذاری خواهند داشت. 


وی با بیان اینکه وزارت نیرو حمایت‌های لازم در پشتیبانی برق این واحدهای تولیدی سرمایه‌گذار را در مواقع خروج اضطراری و یا تعمیرات نیروگاه‌های احداث شده به‌عمل آورده است،گفت:برق مصرفی این صنایع تا سقف تولید نیروگاه‌های خود مصرف از شمول قطع یا محدودیت برق در دوره اوج بار مستثنی خواهد بود. 


بختیار افزود: موافقت اصولی جهت احداث واحدهای نیروگاهی فوق به‌ صورت خود مصرف توسط واحدهای تولیدی سرمایه‌گذار از سوی وزارت نیرو آماده شده است.

 

معاون برنامه‌ ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در پایان گفت : متن این تفاهم‌نامه با همکاری واحدهای مرتبط در دو وزارتخانه تنظیم و طی نامه‌ای از سوی وزارت نیرو برای وزارت صمت ارسال شده است. انتظار می رود با پیگیری‌های انجام شده تا پایان هفته جاری این تفاهم نامه مبادله شده و زیر ساخت های لازم برای شروع عملیات اجرایی فراهم شود.

 

 

 

کد خبر 1074533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha