ناکام ماندن مامون در کنترل امام جواد(ع)/ نوجوانی که علمش قاضی القضات شهر را مبهوت کرد

حجت الاسلام شیدایی گفت: خلفای عباسی جلسه مناظره علمی را برای آزمایش امام جواد علیه السلام با حضور بزرگترین قاضی آن دوران برگزار کرد، که پاسخ های امام همه آنها را مبهوت کرد.

حجت الاسلام «مجتبی شیدایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند ضمن تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام، گفت: بعد از دوران امام رضا (علیه السلام) با یک مظلومیت مضاعفی نسبت به ائمه اطهار(علیه السلام) مواجه هستیم و دلیل آن هم این بود که زمان مامون امام رضا (علیه السلام) فرصت ظهور و بروز در بین مردم پیدا کردند و مردم (شیعه و سنی) جایگاه علمی و معنوی امام را از نزدیک دیدند؛ امام رضا (علیه السلام) نقش فوق العاده ای در جهان اسلام داشتند به طوری که امام جواد (علیه السلام) را ابن الرضا می شناختند.

 

وی ادامه داد: این جایگاه علمی و معنوی امام رضا (علیه السلام) برای حاکمان عباسی تجربه تلخی بود، لذا به دنبال تشدید نظارت بر امام بودند؛ به همین دلیل ما مواجه هستیم که امام جواد(علیه السلام)، امام هادی (علیه السلام) و امام عسکری(علیه السلام) در یک شرایط سخت خفقان حکومت عباسی زندگی کردند و عمر شریف این سه بزرگوار روی هم به 100 سال هم نمی رسد که نشان می دهد ائمه اطهار(علیه السلام) نمی توانستند خفقان حاکم بر آن محیط و حکومت ها را تحمل کنند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از شیخ مفید در کتاب الارشاد، گفت:امام رضا(علیه السلام) در این روایت امام جواد (علیه السلام) را بزرگترین برکت برای شیعیان معرفی کرده اند.

 

حجت الاسلام شیدایی گفت: بعد از امام کاظم(علیه السلام) پول های زیادی پیش نمایندگان امام کاظم (علیه السلام) در مصر، ایران، عراق و عربستان بود چون امام در زندان بودند می فرمودند که این پول ها را نزد من نفرستید و فعلا نگهداری کنید، زمان امام رضا(علیه السلام) چون فضا برای تبلیغ دین بهتر بود، امام فرمودند که این اموال را به دست ما برسانید و نمایندگان امام وسوسه شدند و گفتند ما شما را امام نمی دانیم و اموال را ضبط و در راستای منافع خود استفاده کردند و فرقه هفت امامی و یا واقفیه را درست کردند.

 

وی با بیان اینکه هفت امامی فتنه ای بود از سوی برخی نمایندگان امام کاظم(علیه السلام) که به خاطر مسائل مالی ولایت امام رضا(علیه السلام) را قبول نکردند ترویج پیدا کرد، ادامه داد: آنچه این موضوع را تشدید می کرد و به عنوان ابزاری برای فرقه واقفیه محسوب می شد، این بود که می گفتند اگر علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) امام بود باید فرزند می داشت، لذا تولد امام جواد (علیه السلام) این فتنه بزرگی که داشت شکل می گرفت را از بین بردند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مامون بعد از شهادت امام رضا(علیه السلام) برای کنترل کردن امام جواد (علیه السلام) و آلوده کردن این بزرگوار به آمال دنیوی، امکانات زیادی را برای امام جواد (علیه السلام) فراهم کرد و ایشان را حتی داماد خود کرد، اما امام جواد (علیه السلام) دقیقا عکس این موضوع حرکت کردند، افزود: در روایات آمده است که امام جواد (علیه السلام) غذایشان بسیار ساده بود و مامون نتوانست به اهداف خود برسد.

 

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه تمام ائمه اطهار(علیه السلام) در عالی ترین درجه صفات کمالی بودند، گفت: امام جواد (علیه السلام) مشهور به کرامت و باب الحوائج هستند.

 

وی با اشاره به علم وسیع امام جواد (علیه السلام) در سن پایین، اظهار داشت: چون سن ایشان کم بود خلفای عباسی به طرق مختلف سعی می کردند که از ایشان نقطه ضعف پیدا کنند، لذا جلسات علمی را ترتیب می دانند تا به اهداف خود برسند اما امام جواد (علیه السلام) با علم الهی خود همه آنها را مبهوت می کرد.

 

حجت الاسلام شیدایی ادامه داد: خلفای عباسی جلسه مناظره علمی را برای آزمایش امام جواد(علیه السلام) که آن زمان 9 سال بیشتر نداشتند، با حضور یحیی بن اکثم که بزرگترین قاضی آن دوران بود، برگزار کردند تا به نوعی نقطه ضعفی از امام پیدا کنند، در این جلسه یحیی بن اکثم هر چه سوال می پرسید، امام جواد(علیه السلام) پاسخ می دادند و نوبت به امام که رسید، وقتی سوال کردند، یحیی بن اکثم نتوانست پاسخ دهد و گفت اگر مایل هستید خودتان پاسخ را بفرمایید تا بهره ببریم.

 

 

 

کد خبر 1074581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha