تیغ خشکسالی بر گردن صنعت دام

این روزها میدان عرضه دام شلوغ و پرازدحام است، فروش دام از بره نارس تا دام های مولد در استان رونق گرفته و این تیغی است که خشکسالی بر گردن صنعت دام استان زده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ این روزها میدان عرضه دام شلوغ و پرازدحام است، فروش دام از بره نارس تا دام های مولد در استان رونق گرفته و این تیغی است که خشکسالی بر گردن صنعت دام استان زده است. خشکسالی و کاهش بارندگی ها صنعت دام خراسان شمالی را دچار چالش کرده و  دامداران می گویند گرانی نهاده ها سبب شده تا به ناچار دام های خود، از دام مولد تا بره های نارس را که فروش آن صرفه اقتصادی ندارد، به بازار عرضه کنند.

 

امسال کمبود نهاده ها و گرانی آن سبب شده تا خسارت زیادی بر صنعت دام وارد شود، در اهمیت حمایت از دامداری و دامپروری در خراسان شمالی همین بس که 44 درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و شغل بسیاری از آنان به دامداری و کشاورزی گره خورده است.
 

 

خرید نهاده ها با قیمت های کنونی برای دامداران به صرفه نیست و آنان را مجبور به فروش دام کرده است. فروش دام و کاهش جمعیت دامی، علاوه بر ضربه اقتصادی و از بین رفتن سرمایه های دامی، زنجیره فرآوری و تولید پس از آن را هم به نابودی خواهد کشاند.

 


یک دامدار بجنوردی در این باره گفت: هرچند فروش بره های نارس صرفه اقتصادی ندارد اما به ناچار آن را روانه بازار می کنیم تا هزینه تامین خوراک و آذوقه سایر دام ها تامین شود.

 


«علی روحانی» اظهار داشت: یک گوسفند برای اینکه به ارزش اقتصادی برسد باید دست کم به وزن 60 تا 70 کیلوگرم برسد اما اکنون بره ها با 20 کیلوگرم به فروش می رسد زیرا ادامه نگهداری و پرورش دام به صرفه نیست.

 


وی افزود: گرانی نهاده ها سبب شده تا دامداری به صرفه نباشد، اکنون جو به ازای هر کیلوگرم، 65 هزار ریال و کاه 50 هزار ریال است، این در حالی است که قیمت دام کاهش یافته است، اکنون عرضه زیاد دام سبب شده تا قیمت دام زنده کاهش یابد.

 


وی اظهار داشت: امسال علوفه به شدت گران شده و به همین علت دامدار، دیگر راغب به پرورش دام نیست از این رو به ناچار دام را روانه بازار کرده اما قیمت دام پایین است، اگر فکری به حال دامدار نشود در ماه های آتی با مشکل تامین گوشت روبه رومی شویم و در سال های آتی دامداری نخواهیم داشت.

 


این دامدار گفت: به یقین در صورت ادامه این روند، قیمت گوشت در زمستان به شدت افزایش می یابد، در این شرایط باید دست به دامان واردات شد، چرا اکنون فکری برای واردات نهاده نمی شود و نهاده ارزان تر در اختیار قرار نمی گیرد که در آینده به ناچار گوشت وارد شود.

 


یک دامداران شیروانی هم در این باره گفت: امسال بارندگی ها بسیار کم بود و خشکسالی سبب شد تا قیمت علوفه افزایش یابد، اکنون تامین نهاده های دامی به مشکل اساسی دامداران بدل شده است، این تولیدکنندگان به ناچار دام ها را راهی کشتارگاه می کنند.

 


«علی قلی پور» افزود: دامداری رو به نابودی است و در شرایط کنونی، دامداری توجیه اقتصادی ندارد.

 


یکی دیگر از دامداران هم گفت: پسرم با وام ازدواجش تعدادی گوسفند خریداری کرد تا شاید با آن امرار معاش کند اما اکنون نه تنها به سود نرسیده بلکه سرمایه اش هم از بین رفته است، دامدار دیگر توان مالی برای خرید خوراک دام ندارد، قیمت بالای نهاده سبب شده تا هر روز که از نگهداری دام سپری می شود، میزان زیان بیشتر شود.

 


مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی هم در این باره خواستار حمایت از دامداران شد و گفت: دامداران در تامین نهاده ها، به شدت با مشکل روبه رو هستند، خشکسالی موجب شده تولید علوفه در مراتع کم شود به طوری که دامدار حتی در تابستان هم ناچار به تغذیه دستی شده است.

 


«مدیری» اظهارداشت: در یک سال و نیم گذشته، واردات و تامین خوراک دام دچار مشکل شده و با افزایش قیمت های بسیار بالایی مواجه است و به همین علت صنعت دامپروری در تنگنا و کمبود نهاده است.

 


وی اظهارداشت: دامداران به ناچار دام های خود را حتی دام های مولد را به بازار عرضه می کنند البته اثرات آن در ماه های نه چندان دور گریبانگیر می شود، صنعت دامپروری کشور با کاهش جمعیت دام روبه رو خواهد شد و این به معنای مشکل در تامین شیر و گوشت است.

 


مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان شمالی افزود: نهاده دولتی در سامانه بازارگاه عرضه می شود اما این سامانه میزان کافی خوراک دام ندارد که پاسخگوی دامداران و دامپروران کشور باشد.

 


مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی هم گفت: بهار امسال ۳۱ هزار تُن نهاده دامی میان دامداران استان توزیع  شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دارد.

 


«جلیل رمضانی» اظهارداشت: این نهاده ها شامل انواع سبوس، جو، یونجه، ذرت علوفه ای و دانه ای، سویا، کاه و کلش و کنسانتره دامی بوده که بیشترین نهاده دامی توزیع شده مربوط به کنسانتره با مقدار ۱۶ هزار و ۴۸۱ تُن بوده است.

 


مدیرعامل اتحادیه گاوداران خراسان شمالی هم در این باره گفت: در چند ماه اخیر میزان قابل توجه جو، ذرت و سویا در اختیار دامدار قرار گرفته است اما تنش را رفع نکرده و توزیع نهاده ها در حال انجام است اما پاسخگوی نیاز نیست.

 


«علی اصغر نیکفرجام» اظهارداشت: نهاده های دامی گران است و با توجه به گرانی این اقلام، قیمت دام بسیار ارزان است از این رو، دامدار در فعالیت خود متضرر می شود.

 


وی با اشاره به اینکه اکنون دام مولد هم روانه کشتارگاه می شود، افزود: قیمت دام زنده ارزان است به طوری که اکنون دام سبک زنده به پایین تر از 400 هزار ریال رسید و این در حالی است که هزینه تولید هر کیوگرم دام زنده 600 تا 700 هزار ریال است و بر این اساس دامدار در هر کیلوگرم 200 ریال متضرر می شود.


 

وی با تاکید بر اینکه باید فکری برای تامین خوارک دام شود، گفت: اکنون تنها 30 تا 40 درصد از خوراک دام به صورت یارانه ای تامین می شود و مابقی باید از بازار آزاد تامین شود که قیمت ها بالا و ارزش اقتصادی را از بین برده است.

 


وی گفت: کاه که کم ارزش ترین قلم از نهاده های دامی است، در هر کیلوگرم 50 هزار ریال عرضه می شود، جو 65 هزار ریال است، در این شرایط خرید نهاده و تغذیه دستی مقرون به صرفه نیست.


 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: امسال بیشتر از سال قبل، نهاده دامی در استان تامین شده است، در هر سال بخشی از نیاز دامداران به خوارک دام از طریق واردات تامین می شود، بیشترین میزان که در سال قبل جو وارد شد 15 هزار تُن بود اما در سال 99 بیش از 60 هزار تُن جو وارد شد و در سه ماهه امسال هم20 هزار تُن جو وارد شد.

 


«عبدالله یوسفی» اظهارداشت: توصیه ما این است دامدار، خود تولید علوفه داشته باشد و بخشی از نیاز خود را تولید کند.

 

 

وی افزود: البته مسئولان هم حمایت دارند اما دامدار در کنار دامداری باید نسبت به تولید علوفه هم اقدام کند تا هزینه ها کاهش یابد.

 

 

 

کد خبر 1074618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha